ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Έτος εξαγορών το 2022 για τα σούπερ μάρκετ

Εννέα συμφωνίες, αξίας έως 400 εκατ. ευρώ, έγιναν κατά τη διάρκεια της χρονιάς που ολοκληρώνεται

Έτος εξαγορών το 2022 για τα σούπερ μάρκετ

Με εννέα συμφωνίες εξαγοράς κλείνει το 2022 για τον κλάδο του σούπερ μάρκετ, εξέλιξη που ήρθε να δικαιώσει όσους προέβλεπαν ότι όταν καθίσει ο «κουρνιαχτός» από την πανδημία και ενταθεί η πληθωριστική κρίση θα ακολουθήσει νέος γύρος συγκέντρωσης με αντικείμενο ενδιαφέροντος τις μικρές και μεσαίες τοπικές αλυσίδες. Οι αλυσίδες «Μασούτης», «Σκλαβενίτης» και «Κρητικός» πρωταγωνίστησαν στο ράλι των εξαγορών με τη My Market να μη συμμετέχει και να επιλέγει την οργανική ανάπτυξη, έναντι της ανάπτυξης από εξαγορές και την «ΑΒ Βασιλόπουλος» να προσπαθεί, αλλά να μην καταφέρνει τελικά να προχωρήσει σε εξαγορά αλυσίδας, έχοντας, βεβαίως, το μεγαλύτερο διάστημα του 2022 ταλανισθεί από τις εσωτερικές διοικητικές ανακατατάξεις. Συνολικά, υπολογίζεται ότι με βάση τις παραπάνω εξαγορές περί τα 350-400 εκατ. ευρώ άλλαξαν χέρια τη χρονιά που ολοκληρώνεται σε λίγες ημέρες.

Με τα περιθώρια κέρδους να συμπιέζονται από τις αρχές του έτους και ειδικά μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, οπότε εντάθηκαν και οι πληθωριστικές πιέσεις δημιουργώντας ταυτόχρονα συνθήκες αυξημένου κόστους λειτουργίας και στη συνέχεια κάμψης της κατανάλωσης, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ πιέστηκαν στο σύνολό τους. Οπως σε κάθε κλάδο, βεβαίως, οι μικρότερες ήταν οι

λιγότερο θωρακισμένες έναντι αυτής της πίεσης, δεδομένου ότι δεν έχουν τη δυνατότητα ούτε να απορροφήσουν μεγάλο μέρος των ανατιμήσεων και επομένως να είναι ανταγωνιστικές ούτε να προβούν σε επενδύσεις για την εξοικονόμηση ενέργειας. Πρόκειται, δε, για τις αλυσίδες εκείνες που δεν είχαν επωφεληθεί όσο οι μεγάλες από τον εξαιρετικά αυξημένο τζίρο της περιόδου 2020-2021.

H «Μασούτης»

Εχοντας κάνει το αποφασιστικό βήμα για την κάθοδο στην Αττική το 2018 με την εξαγορά της «Προμηθευτικής», ο βασικός στόχος της «Μασούτης» ήταν ανέκαθεν η επέκταση ευρύτερα στη νότια Ελλάδα, περιοχή η οποία προσφέρει τζίρο και κέρδη και την περίοδο του καλοκαιριού, καθώς εκεί βρίσκονται οι κυριότεροι τουριστικοί προορισμοί (Πελοπόννησος, Κρήτη, νησιά Αιγαίου). Με τη συμφωνία στην οποία προέβη τον Φεβρουάριο του 2022 με τον ΣΥΝ.ΚΑ στην Κρήτη, η «Μασούτης» έκανε το πλέον αποφασιστικό βήμα για την επίτευξη του προαναφερθέντος στόχου, καθώς εισήλθε στην αγορά της Κρήτης, μια αγορά εξαιρετικά δελεαστική λόγω των υψηλών εισοδημάτων στην εν λόγω περιφέρεια και της μεγάλης τουριστικής ανάπτυξης. Ταυτόχρονα, με την κίνηση αυτή ενίσχυσε την παρουσία της και σε άλλους τουριστικούς νησιωτικούς προορισμούς, καθώς ο ΣΥΝ.ΚΑ διέθετε δίκτυο καταστημάτων στις Κυκλάδες, στη Χίο και στην Κέρκυρα.

Πριν από λίγες ημέρες η «Μασούτης» προχώρησε στην υπογραφή συμφωνίας με την αλυσίδα Family Supermarket για την εξαγορά 10 εκ των 15 καταστημάτων αυτής, καταστήματα τα οποία όλα βρίσκονται στη βόρεια Ελλάδα, εκεί όπου έτσι κι αλλιώς βρίσκεται η δύναμη της «Μασούτης». Λίγο νωρίτερα είχε προηγηθεί η απόφαση της «Μασούτης» να εξαγοράσει μια πολύ μικρότερη αλυσίδα, την «Αφοί Ιωάννου Δεναξά», η οποία διαθέτει τρία καταστήματα σε Μύκονο, Σαντορίνη και Αθήνα.

Αυτό, βεβαίως, που αναζητεί διακαώς η διοίκηση της βορειοελλαδίτικης αλυσίδας είναι μια ευκαιρία στην Πελοπόννησο, προκειμένου να αποκτήσει και σε αυτήν την κρίσιμη αγορά παρουσία.

Οι κινήσεις «Σκλαβενίτη»

Σε δύο εξαγορές τοπικών αλυσίδων προχώρησε η «Σκλαβενίτης» μέσα στο 2022, εξαγορές με τις οποίες διευρύνει ακόμη περισσότερο το δίκτυό του σε Γιάννενα και Μεσόγεια. Την άνοιξη η «Σκλαβενίτης» εξαγόρασε 9 από τα 11 καταστήματα της αλυσίδας SEP Παπαδόπουλος. Με την κίνηση αυτή η «Σκλαβενίτης» αύξησε τα καταστήματα που διέθετε στην πόλη των Ιωαννίνων από 2 σε 11. Μόλις τη Δευτέρα, 12 Δεκεμβρίου, εξάλλου, προχώρησε σε συμφωνία με την αλυσίδα «Γέγος» για την εξαγορά τεσσάρων από τα έξι καταστήματα που διαθέτει η δεύτερη στην περιοχή των Μεσογείων και συγκεκριμένα στο Μαρκόπουλο Μεσογαίας, στο Πόρτο Ράφτη και στη Λούτσα. Πρόκειται για περιοχές με ολοένα και αυξανόμενο μόνιμο πληθυσμό, καθώς και με αυξημένη τουριστική κίνηση από την άνοιξη έως και τον Οκτώβριο, κάτι που αποτέλεσε το βασικό δέλεαρ για τη νέα αυτή επενδυτική κίνηση της «Σκλαβενίτης». Η εν λόγω εξαγορά έχει δύο ιδιομορφίες: Πρώτον, τα τέσσερα καταστήματα της «Γέγος» κατέληξαν στη «Σκλαβενίτης», αφού είχαν προηγηθεί συζητήσεις με την «ΑΒ Βασιλόπουλος», οι οποίες προφανώς ναυάγησαν. Δεύτερον, τα καταστήματα θα φέρουν και τις δύο επωνυμίες (Σκλαβενίτης – Γέγος), με τον αγοραστή να συναινεί στην πραγματικότητα σε μια συμβολική κίνηση που ήθελε ο εξαγοραζόμενος για συναισθηματικούς λόγους που σχετίζονται με την ιστορία της επιχείρησης «Γέγος» και των οικογενειών που εμπλέκονται σε αυτήν.

Η «Κρητικός»

Με εξαγορές, αλλά και με σημαντική οργανική ανάπτυξη, συνέχισε την ενίσχυση του δικτύου της η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός. Η αλυσίδα που ξεκίνησε από την Αίγινα και αναπτύσσεται με ραγδαίους ρυθμούς εξαγόρασε τον Αύγουστο τον όμιλο σούπερ μάρκετ «Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες», συμφωνία μάσα από την οποία απέκτησε τα 52 εταιρικά καταστήματα του ομίλου, αλλά και τη διαχείριση των εμπορικών σημάτων «Ελληνικά Μάρκετ», «Πρόοδος Μάρκετ», «Ηλιος Μάρκετ» και «Γρήγορα», μαζί με το ευρύτατο δίκτυο των 300 καταστημάτων τους. Ενα μήνα μετά προχώρησε σε συμφωνία με την κρητική αλυσίδα «Μαθιουδάκης», αποκτώντας τα καταστήματα της εταιρείας σε Χανιά, Ρέθυμνο και Ηράκλειο Κρήτης.

Δυναμική είσοδο στην αγορά της Χίου έκανε η Market In, εξαγοράζοντας τη μεγαλύτερη τοπική αλυσίδα, την εταιρεία «Χαρά Α.Ε.», με 9 καταστήματα, ενώ η αλυσίδα «Πίτσιας» από την Κατερίνη προχώρησε τον Απρίλιο στην απόκτηση τριών καταστημάτων «Spar Μαζί Market».

Τι μέλλει γενέσθαι το 2023; Η συγκέντρωση στον κλάδο θεωρείται βέβαιο ότι θα συνεχισθεί, καθώς η πίεση προς μικρές και μικρομεσαίες αλυσίδες αυξάνεται, ενώ την ίδια ώρα εκτιμάται ότι θα προβούν σε σχετικές κινήσεις κυρίως η «Μασούτης» και η «ΑΒ Βασιλόπουλος».

moneyreview.gr

Διαβάστε επίσης: 

Τα σχέδια των σούπερ μάρκετ για το 2023: Νέες επενδύσεις παρά τις πιέσεις

Εποχές… μνημονίου στα σούπερ μάρκετ: Private label και μείωση πωλήσεων

 

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News