ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πώς η Beat έχασε τη «μάχη της πιάτσας» σε Ελλάδα και Λ. Αμερική

Πώς η Beat έχασε τη «μάχη της πιάτσας» σε Ελλάδα και Λ. Αμερική

Οριστικά έχουν περάσει τα χρόνια της αθωότητας για τη διαδικτυακή εφαρμογή κλήσης ταξί Beat, όπως έχει μετονομαστεί από το 2017 η Taxibeat, που είχε φέρει επανάσταση στις μετακινήσεις με ταξί. Ανάμεσα στο καλοκαίρι του 2010, οπότε ο Νίκος Δρανδάκης συνέλαβε την ιδέα της δημιουργίας ενός app κλήσης ταξί από το κινητό και στο σήμερα, μεσολαβεί ένα δυσθεώρητο χάσμα.

Το απόγευμα της περασμένης Τρίτης η Beat, που ανήκει στον γερμανικό όμιλο Free Now με μετόχους την BMW Group και τη Mercedes-benz Mobility, έκανε γνωστό ότι παύει να δραστηριοποιείται στη Λατινική Αμερική και συγκεκριμένα σε Μεξικό, Κολομβία, Αργεντινή, Περού και Χιλή, όπου ο αριθμός των εγγεγραμμένων οδηγών ξεπερνούσε τις 700.000. Στη συγκεκριμένη, αρχικώς πολλά υποσχόμενη, αγορά είχε περιοριστεί η λειτουργία της Beat που, μέχρι να αντικατασταθεί τον περασμένο Οκτώβριο από την εφαρμογή της Free Now, ήταν διαθέσιμη και στην Ελλάδα. Το Ρίο ντε Τζανέιρο, το Σάο Πάολο και η Πόλη του Μεξικού υπήρξαν από τους πρώτους διεθνείς προορισμούς το 2013, της ελληνικών, τότε, συμφερόντων Beat. Ακολούθησαν το 2014 το Περού, το 2017 η Χιλή, το 2018 η Κολομβία, το 2019 το Μεξικό και τον Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς η Αργεντινή. Στο Μπουένος Αϊρες, μέσα σε λιγότερο από τρία χρόνια, η Beat απέκτησε 130.000 οδηγούς και εμφάνισε έσοδα της τάξεως των 4 δισ. ευρώ.

H διεθνοποίηση της πρώην Taxibeat, σε συνδυασμό με τις ισχυρές προοπτικές ανάπτυξης της αγοράς των εφαρμογών μικροκινητικότητας –η αξία της τοποθετείται σε 230 δισ. ευρώ μέχρι το 2026 (από 113 δισ. το 2020) σύμφωνα με διεθνείς έρευνες– αποτέλεσαν τους βασικούς λόγους της εξαγοράς της ελληνικής εταιρείας έναντι 43 εκατ. ευρώ τον Φεβρουάριο του 2017 από τη θυγατρική της γερμανικής Daimler, Μy Taxi. Η τελευταία μετονομάστηκε τον Ιούλιο του 2019 σε Free Now.

Εκτοτε όλα έχουν αλλάξει για την εφαρμογή μετακίνησης με ταξί. Τα πιο πρωτοποριακά χαρακτηριστικά της, η διατύπωση κριτικών από τους επιβάτες για την ποιότητα της διαδρομής και η επιλογή οδηγών ταξί εξοβελίστηκαν, κινήσεις που αποδόθηκαν στην προσπάθεια της εταιρείας να ρίξει γέφυρες στους συνδικαλιστές αυτοκινητιστές. Το 2017 η νέα, τότε, γερμανική διοίκηση της εταιρείας έπρεπε να διαχειριστεί τη συνδυασμένη επίθεση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη και του προέδρου του συνδικάτου ιδιοκτητών ταξί Αττικής Θύμιου Λυμπερόπουλου. Η επαρκής φορολόγηση της εταιρείας και το εάν στη μετοχική της σύνθεση συμμετέχουν εξωχώριες εταιρείες είχαν αποτελέσει τα βασικά επιχειρήματα των πολεμίων της.

Τον Αύγουστο του 2020 ακολούθησε η αποχώρηση του Νίκου Δρανδάκη από την Beat, μέσω της οποίας ολοένα και λιγότεροι επιβάτες κατάφερναν, ιδίως μετά την άρση των lockdowns, να βρουν ταξί. Σύμφωνα με όσα έχει αναφέρει η εταιρεία, η δυσκολία εντοπισμού ταξί σχετίζεται και με το πλαίσιο λειτουργίας των εταιρειών διαμεσολάβησης για την άσκηση μεταφορικού έργου. Στην Ελλάδα κυκλοφορούν 13.500 ταξί, με την προσφορά να μην είναι δυνατόν να καλύψει τη ζήτηση και με δεδομένο ότι το 20% των χιλιομέτρων που διανύουν τα ταξί είναι «νεκρά», απαιτείται αλλαγή του μοντέλου λειτουργίας, σύμφωνα με την εταιρεία. Πέραν όμως του στρεβλού καθεστώτος λειτουργίας, η αύξηση της ζήτησης για μετακινήσεις με ταξί λόγω και της πανδημίας, ενθάρρυνε τους οδηγούς να επιλέγουν να επιβιβάζουν πελάτες από τον δρόμο, που δεν κάνουν χρήση της εφαρμογής, ώστε να αποφεύγουν την καταβολή της προμήθειας 9,7% (συν ΦΠΑ) στην τελική αξία κάθε διαδρομής στην εταιρεία. Ως εκ τούτου, η επιβολή από τα μέσα του περασμένου Ιουνίου χρέωσης προμίσθωσης για άμεσες και προγραμματισμένες διαδρομές ύψους 1,20 ευρώ (εισπράττεται απευθείας από τους αυτοκινητιστές), σε συνδυασμό με την αναπροσαρμογή των κομίστρων από το υπουργείο Υποδομών, επανέφεραν, ως έναν βαθμό, τους επαγγελματίες στην εφαρμογή. Περιόρισαν όμως και τη ζήτηση, δεδομένου ότι η υπηρεσία έγινε πιο ακριβή.

Την ενσωμάτωση από τον Οκτώβριο της Beat στην ευρωπαϊκή ομπρέλα της Free Now συνόδεψε η γερμανική εταιρεία με την υιοθέτηση διττής στρατηγικής. Την ενίσχυση δηλαδή του στόλου των ηλεκτρικών και υβριδικών της αυτοκινήτων στην Ελλάδα, αλλά και τη δημιουργία δικτύου ηλεκτρικών ποδηλάτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, σε συνεργασία με την εταιρεία παροχής υπηρεσιών μικροκινητικότητας Ride Movi. Σύμφωνα με την εταιρεία, που επένδυσε 5 εκατ. ευρώ για την αλλαγή επωνυμίας της Beat σε Free Now, η ελληνική αγορά είναι από τις λιγοστές πανευρωπαϊκά που είναι κερδοφόρες.

moneyreview.gr

Διαβάστε επίσης: 

«Κλείνει» η Beat – Επηρεάζονται 170 εργαζόμενοι στην Αθήνα

Το Beat γίνεται Free Now: Τι αλλάζει στην εφαρμογή κλήσης ταξί 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News