Business & Finance Πέμπτη 27/10/2022, 12:35
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Καλάθι νοικοκυριού: Θετική η Επ. Ανταγωνισμού αλλά βλέπει κινδύνους

Καλάθι νοικοκυριού: Θετική η Επ. Ανταγωνισμού αλλά βλέπει κινδύνους

Θετική είναι η γνωμοδότηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για το καλάθι του νοικοκυριού, καθώς επισημαίνεται ότι δεν δημιουργεί ζητήματα ανταγωνισμού,  εφόσον η επιλογή των κατηγοριών προϊόντων που θα συμπεριλαμβάνονται σε αυτό δεν είναι αποτέλεσμα συμφωνίας της Πολιτείας με τα σούπερ μάρκετ ή οποιασδήποτε επαφής μεταξύ ανταγωνιστικών επιχειρήσεων και η πρωτοβουλία δεν ενθαρρύνει τις επιχειρήσεις να ανταλλάσσουν πληροφορίες ή να συμφωνούν από  κοινού τα εν λόγω προϊόντα.

Όπως σημειώνει η Επιτροπή Ανταγωνισμού, είναι θετική η πρόβλεψη ότι οι ευρύτερες κατηγορίες  προϊόντων θα καθορίζονται από το υπουργείο χωρίς την εμπλοκή των παικτών της  αγοράς, ενώ κάθε επιχείρηση θα επιλέγει αυτόνομα τα προϊόντα και τις τιμές τους.

«Σε κάθε περίπτωση, παρά τις στρεβλώσεις του ανταγωνισμού οι οποίες δύνανται να  προκληθούν από το μέτρο, αυτό κρίνεται αναλογικό, εν όψει της παρούσης δύσκολης  συγκυρίας για τους καταναλωτές και δεδομένης της προσωρινότητάς του έως  31.3.2023», αναφέρει η γνωμοδότηση.

Ωστόσο, η Επ. Ανταγωνισμού επισημαίνει ότι το γεγονός ότι οι εταιρείες σούπερ μάρκετ θα επιλέγουν τα προϊόντα που επιθυμούν  να εντάξουν στο καλάθι του νοικοκυριού ενδέχεται να τους δώσει τη δυνατότητα  μόχλευσης στις διαπραγματεύσεις τους με τους προμηθευτές των προϊόντων αυτών,  κυρίως με όσους έχουν μικρή διαπραγματευτική δύναμη. Για παράδειγμα, δύνανται οι  εταιρείες σούπερ μάρκετ να απαιτήσουν υψηλότερες προμήθειες- τέλη πρόσβασης  (slotting allowances, upfront access payments, pay to stay fees ή άλλες  πληρωμές/εκπτώσεις) από τους προμηθευτές προκειμένου να συμπεριλάβουν τα  προϊόντα τους στο καλάθι του νοικοκυριού, ιδίως αν οι τελευταίοι δεν έχουν πρόσβαση στη λιανική αγορά.

Επιπλέον, τονίζεται ότι είναι σημαντικό η συγκεκριμένη πρωτοβουλία να μην  οδηγήσει σε πρακτικές συστηματικής αυτοπροτίμησης (self-preferencing) από τα  σουπερμάρκετ σε προϊόντα δικής τους ιδιωτικής ετικέτας, εις βάρος προϊόντων  σήματος, τα οποία ενδεχομένως να προσφέρονται σε φθηνότερες τιμές για τους  καταναλωτές αλλά επί των οποίων το περιθώριο κέρδους των σουπερμάρκετ να είναι  ενδεχομένως υψηλότερο.

Μια άλλη πιθανή επίπτωση της πρωτοβουλίας είναι οι αυξήσεις τιμών σε προϊόντα ή  κατηγορίες προϊόντων εκτός του καλαθιού (από τον ίδιο ή διαφορετικούς  προμηθευτές) προκειμένου να αντισταθμίσουν τυχόν απώλειες από τη διάθεση των  προϊόντων εντός του καλαθιού σε προσιτές τιμές (ή ενδεχομένως μείωσης τιμών).  

Η Επ. Ανταγωνισμού σημειώνει επίσης ότι στο καλάθι του νοικοκυριού θα πρέπει να υπάρχει δυνατότητα να συμμετέχει κάθε  είδους επιχείρηση που δραστηριοποιείται στη λιανική αγορά, ακόμα  και εάν δεν εμπορεύεται το σύνολο των κατηγοριών των προϊόντων που  απαριθμούνται στη λίστα (π.χ. κρεοπωλεία, ιχθυοπωλεία, αρτοποιεία κ.λπ). Οι  επιχειρήσεις αυτές θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα, εφόσον το επιθυμούν, να  εντάσσουν στο καλάθι του νοικοκυριού εκείνες τις κατηγορίες προϊόντων στις οποίες  δραστηριοποιούνται στη λιανική πώληση.

moneyreview.gr 

Διαβάστε επίσης:

«Καλάθι νοικοκυριού»: Τι προβλέπει η ρύθμιση του υπουργείου Ανάπτυξης

«Καλάθι του νοικοκυριού»: Χωρίς πλαφόν στην ποσότητα οι αγορές

«Καλάθι του νοικοκυριού»: Πρόστιμο 5.000 ευρώ για όσους δεν στέλνουν καταλόγους

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News