ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πάρκινγκ ιδιωτικών τζετ σε στρατιωτικά αεροδρόμια

Πάρκινγκ ιδιωτικών τζετ σε στρατιωτικά αεροδρόμια

Σε πονοκέφαλο εξελίσσονται οι πτήσεις των private jets στην Ελλάδα, τόσο για τους ιδιοκτήτες και τους επιβάτες τους όσο και για τις αρχές πολιτικής αεροπορίας, καθώς το πλήθος τους έχει φέρει στα όριά του τις ελληνικές υποδομές.

Είναι γι’ αυτόν τον λόγο, άλλωστε, που τις τελευταίες εβδομάδες υψηλόβαθμα στελέχη της κυβέρνησης έχουν επιφορτιστεί να αναζητήσουν, σε συνεργασία με το υπουργείο Εθνικής Αμυνας, κατάλληλους χώρους σε παροπλισμένα ή υπολειτουργούντα στρατιωτικά και άλλα αεροδρόμια ανά την επικράτεια προκειμένου να σταθμεύουν τα ιδιωτικά αεροσκάφη.

Στην καρδιά του προβλήματος βρίσκεται το «big bang» των ιδιωτικών πτήσεων προς και εντός Ελλάδας που καταγράφεται φέτος. Γιατί καθώς εξελίσσεται μαζί με τη δυναμική ανάκαμψη των εμπορικών πτήσεων, τα ελληνικά αεροδρόμια αδυνατούν να φιλοξενήσουν τους αριθμούς των private jets που θέλουν να σταθμεύσουν εδώ κατά τη διάρκεια των διακοπών των επιβατών τους. Μπορεί να ακούγεται και να είναι πρόβλημα που αφορά λίγους, ωστόσο αξίζει να αναφερθεί πως κατά το πρώτο επτάμηνο της τρέχουσας χρονιάς έχουν πραγματοποιηθεί περίπου 16.000 ιδιωτικές πτήσεις στην Ελλάδα. Αριθμός που είναι κατά 40% υψηλότερος από αυτόν του 2019. Καθώς όμως τα ιδιωτικά αεροσκάφη πρέπει να σταθμεύσουν κάπου για να αναμένουν το τέλος του ταξιδιού των επιβατών τους –με εξαίρεση εκείνα που εκμισθώνονται αποκλειστικά και μόνο για την πτήση– και η έκταση των ελληνικών αεροδρομίων είναι πεπερασμένη, συχνά καλούνται να ξαναφύγουν στο εξωτερικό προκειμένου να βρουν κατάλληλους χώρους για να τα φιλοξενήσουν.

Διαμαρτυρία

Χαρακτηριστικό είναι πρόσφατο περιστατικό με τον Αιγύπτιο μεγαλοεπιχειρηματία Shafik Gabr, ο πιλότος του οποίου διαμαρτυρήθηκε ακόμη και προς την ελληνική κυβέρνηση για το γεγονός ότι δεν του επετράπη να σταθμεύσει το αεροσκάφος του περισσότερο από πέντε ημέρες σε αεροδρόμιο μεγάλου ελληνικού νησιού στο Ιόνιο. Στην επιστολή του, μάλιστα, ο πιλότος αναφέρει πως εξαιτίας αυτού του προβλήματος δύο άλλα ιδιωτικά αεροσκάφη, καλεσμένων του έβδομου πλουσιότερου Αιγυπτίου, ματαίωσαν εξ ολοκλήρου τις πτήσεις τους προς την Ελλάδα.

Δεν είναι η πρώτη φορά που κατατίθενται στις αρμόδιες αρχές αλλά και στην ελληνική κυβέρνηση τέτοια παράπονα.

Το πρόβλημα, αν και αφορά ίσως λίγους, είναι ενδεικτικό των ορίων των υφιστάμενων υποδομών της Ελλάδας για τη φιλοξενία ταξιδιωτών πολύ υψηλού εισοδήματος, τους οποίους όμως ενεργά επιδιώκει να προσελκύσει η χώρα.

Στο μεταξύ, όμως, κάθε 20 λεπτά ένα ιδιωτικό αεροσκάφος προσγειώνεται σε ή απογειώνεται από ελληνικό αεροδρόμιο. Στην πραγματικότητα πρόκειται για πολύ περισσότερα αεροπλάνα κατά το τελευταίο δίμηνο, τα οποία μεταφέρουν ξένους ως επί το πλείστον επισκέπτες κυρίως στα αεροδρόμια της Αθήνας, της Μυκόνου, της Θεσσαλονίκης, της Σαντορίνης, της Κέρκυρας αλλά και της Καλαμάτας.

Σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε η «Καθημερινή», οι ιδιωτικές πτήσεις κατά το πρώτο επτάμηνο του 2022 από και προς το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» και τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport Greece έχουν αυξηθεί κατά 40% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, ενώ αύξηση παρουσιάζουν και αεροδρόμια όπως του Ηρακλείου Κρήτης, το οποίο διαχειρίζεται η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.

Εκρηκτική αύξηση

Η μεγάλη απήχηση που έχει πλέον το ελληνικό brand name διεθνώς και η αντικειμενική φυσική ομορφιά της χώρας, όπως και η ανάδειξη πολλών ελληνικών προορισμών μεταξύ των πλέον ελκυστικών παγκοσμίως, σε συνδυασμό με την αναβάθμιση των υποδομών και των παρεχόμενων υπηρεσιών που έγινε μετά την ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου της Αθήνας και των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, εξηγούν ένα μεγάλο μέρος της εκρηκτικής αυτής αύξησης των ιδιωτικών πτήσεων. Επιπλέον, η πανδημία έχει ωθήσει όσους μπορούν να το αντέξουν οικονομικά σε μέσα μεταφοράς που διασφαλίζουν την ιδιωτικότητα. Παράλληλα, στην Ελλάδα έχει αρχίσει να αποκτά δεύτερη κατοικία ένας σημαντικός αριθμός εύπορων αλλοδαπών, καθώς έχουν υλοποιηθεί και υλοποιούνται μεγάλες παραθεριστικές οικιστικές αναπτύξεις τόσο στην κυρίως χώρα όσο και στα νησιά.

Σύμφωνα με στοιχεία της Fraport Greece, από τις αρχές Ιανουαρίου φέτος έως και τα τέλη Ιουλίου έχουν πραγματοποιηθεί περί τις 6.000 ιδιωτικές πτήσεις, αριθμός που αντιστοιχεί σε αύξηση της τάξεως του 20% σε σχέση με το πρώτο επτάμηνο του 2019, χρονιά ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό και η τελευταία πριν από την πανδημία.

Οι προορισμοί

Οι περισσότερες από αυτές τις ιδιωτικές πτήσεις κατευθύνονται στη Μύκονο και στη Σαντορίνη και δευτερευόντως στη Θεσσαλονίκη, στην Κέρκυρα, καθώς και σε άλλα περιφερειακά αεροδρόμια. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως δημιουργήθηκε ειδικός χώρος στη Μύκονο, το νέο Delos Lounge, για την εξυπηρέτηση ακριβώς αυτών των επιβατών και των πτήσεων. Αντίστοιχες υπηρεσίες προσφέρει και το terminal Γενικής Αεροπορίας του «Ελευθέριος Βενιζέλος», που εξυπηρετεί τις ιδιωτικές πτήσεις. Στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών το πρώτο επτάμηνο φέτος πραγματοποιήθηκαν 8.149 πτήσεις έναντι 4.866 το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Πρόκειται για περίπου 3.300 παραπάνω πτήσεις, ήτοι ποσοστό της τάξεως του 67%. Αθροιστικά τα 15 αυτά αεροδρόμια έχουν υποδεχθεί έως τα τέλη Ιουλίου περισσότερες από 14.000 πτήσεις, που κατά μέσον όρο σημαίνει τρεις πτήσεις την ώρα κάθε ώρα του εικοσιτετραώρου και κάθε ημέρα της εβδομάδας. Αλλά οι πτήσεις είναι περισσότερες: αν συνυπολογίσει κανείς τις ιδιωτικές πτήσεις προς το αεροδρόμιο «Καζαντζάκης» στο Ηράκλειο της Κρήτης και σε άλλα αεροδρόμια, τότε ο αριθμός ανεβαίνει πάνω από τις 16.000. Και σε αυτές δεν συμπεριλαμβάνονται, βεβαίως, ιδιωτικές πτήσεις με ελικόπτερα, οι οποίες μόνο στα Σπάτα ξεπέρασαν τις 2.500 από τις αρχές του έτους.

Στη Μύκονο και στη Σαντορίνη τα ιδιωτικά αεροσκάφη πρέπει μέσα σε 40 λεπτά της ώρας, ενίοτε και συντομότερα, να έχουν φύγει, αφού η αυξημένη επιβατική κίνηση έχει προτεραιότητα και δεν μπορούν αυτά να καταλαμβάνουν τον περιορισμένο χώρο της έκτασης των αεροδρομίων. Ετσι, οι πιλότοι λαμβάνουν εντολή να φύγουν ή να μετασταθμεύσουν σε άλλα ελληνικά αεροδρόμια όπου υπάρχει διαθέσιμος χώρος. Μεγαλύτερες δυνατότητες έχει βεβαίως το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» στην Αθήνα, ωστόσο και σε αυτό η δυναμικότητα φιλοξενίας ιδιωτικών αεροσκαφών είναι πεπερασμένη.

Είναι για τους λόγους αυτούς που όντως το φθινόπωρο αναμένεται να προσδιοριστούν αρκετοί χώροι σε παλιά και παροπλισμένα ή υπολειτουργούντα αεροδρόμια για μεταστάθμευση ιδιωτικών αεροσκαφών.

moneyreview.gr

Διαβάστε επίσης: 

Ρεκόρ αφίξεων ιδιωτικών τζετ στην Ελλάδα

«Island hopping» με ιδιωτικά τζετ στα Ελληνικά νησιά 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News