Business & Finance Σάββατο 7/05/2022, 09:01
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τι σημαίνει για Ελλάκτωρ και Motor Oil το deal

Τι σημαίνει για Ελλάκτωρ και Motor Oil το deal

Σε ποσό που ξεπερνάει τα 930 εκατ. ευρώ οριοθετείται η αξία της συμφωνίας ανάμεσα στον όμιλο Βαρδινογιάννη και τους μετόχους του ομίλου «Ελλάκτωρ», δηλαδή την ολλανδική Reggeborgh Invest και τους εφοπλιστές Γ. Καϋμενάκη και Δ. Μπάκο. Σε πρώτη φάση, ο όμιλος Βαρδινογιάννη πρόκειται να αποκτήσει το ποσοστό των δύο εφοπλιστών στον όμιλο «Ελλάκτωρ», δηλαδή 29,87%, ενώ διαπραγματεύεται επίσης και την εξαγορά του κλάδου των ΑΠΕ κατά ένα ποσοστό της τάξεως του 75%.

Ειδικότερα, όπως επιβεβαίωσε χθες η Motor Oil με σχετική ανακοίνωση προς το Χρηματιστήριο Αθηνών, συμφώνησε να αποκτήσει 104 εκατ. μετοχές της «Ελλάκτωρ», ιδιοκτησίας των δύο εφοπλιστών (μέσω των «οχημάτων» Kiloman και Greenhill Investments), στην τιμή του 1,75 ευρώ/μετοχή, με το συνολικό τίμημα να ανέρχεται σε 182 εκατ. ευρώ. Οπως αναφέρει σχετική ανακοίνωση των δύο εφοπλιστών χθες, «η απόφαση της πώλησης των μετοχών μας ήταν η κατάληξη μακράς περιόδου αντιπαραθέσεων μετόχων αλλά και σε συνέχεια της υποβολής επίσημης προσφοράς για την εξαγορά των μετοχών της “Ελλάκτωρ” κυριότητας της Reggeborgh, η οποία δεν έτυχε θετικής ανταπόκρισης. Η αποδοχή της ελκυστικής πρότασης που δεχθήκαμε από τη Motor Oil κλείνει τον κύκλο της επένδυσης που είχε ξεκινήσει με διαφορετικές προοπτικές, στρατηγική και όραμα, αλλά ταυτόχρονα ελπίζουμε ότι θα τερματίσει και τις ενδομετοχικές διαμάχες που επί μακρού χρόνου λάμβαναν χώρα στην εταιρεία».

Ταυτόχρονα, όπως αναφέρει ρεπορτάζ της Καθημερινής, ο όμιλος Βαρδινογιάννη έχει συνδιαμορφώσει ένα αρχικό πλαίσιο συμφωνίας για την απόκτηση του 75% της δραστηριότητας του ομίλου «Ελλάκτωρ» στον κλάδο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Για τον σκοπό αυτό θα συσταθεί μια νέα εταιρεία, στην οποία θα ενταχθεί το χαρτοφυλάκιο των ΑΠΕ της «Ελλάκτωρ», ισχύος 493 MW, καθώς επίσης και σειρά έργων υπό κατασκευή, συνολικής ισχύος άνω του 1,6 GW. Η αξία της εν λόγω εταιρείας έχει συμφωνηθεί σε 1 δισ. ευρώ, κάτι που σημαίνει ότι η αποτίμηση του 75% που θα αποκτήσει η Motor Oil ανέρχεται σε 750 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι κατά τη διάρκεια του 2021 ο κύκλος εργασιών του κλάδου των ΑΠΕ της «Ελλάκτωρ» ανήλθε σε 105,7 εκατ. ευρώ, από 93,9 εκατ. ευρώ το 2020, αυξημένος κατά 12,6%. Μάλιστα, τα λειτουργικά κέρδη ανήλθαν σε 84,4 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 15,3%, με το περιθώριο λειτουργικού κέρδους να διαμορφώνεται στο εντυπωσιακό 80%. Τα κέρδη μετά από φόρους αυξήθηκαν κατά 25,7% σε 42,3 εκατ. ευρώ.

Τα οφέλη για τον όμιλο «Ελλάκτωρ» από τις παραπάνω κινήσεις είναι πολλαπλά. Κατ’ αρχάς λύνεται ο «Γόρδιος Δεσμός» που είχε δημιουργηθεί τον τελευταίο χρόνο μεταξύ των Ολλανδών μετόχων του ομίλου «Ελλάκτωρ» και της πλευράς των εφοπλιστών, που βρίσκονταν σε μόνιμη «κόντρα», με συνεχείς αγωγές και εξώδικα. Ταυτόχρονα, η απόκτηση ενός ισχυρού «συμμάχου» θα δώσει και το αντίστοιχο «μήνυμα» σε πιστωτές και ανταγωνιστές για την επιστροφή του ομίλου «Ελλάκτωρ» στη διεκδίκηση των μεγάλων έργων υποδομής και συμβάσεων παραχώρησης της επόμενης δεκαετίας. Παράλληλα, μια ενδεχόμενη πώληση του τομέα των ΑΠΕ αναμένεται να προσφέρει πολύτιμα κεφάλαια για την οριστική έξοδο του ομίλου «Ελλάκτωρ» από την πολυετή κρίση, που δημιούργησαν οι ζημίες εκατοντάδων εκατ. ευρώ από τα έργα που υλοποιήθηκαν εκτός Ελλάδας τα προηγούμενα χρόνια. Σημειωτέον ότι η πώληση των ΑΠΕ θα απαιτήσει και την εξασφάλιση της συναίνεσης των ομολογιούχων του διεθνούς ομολόγου των 660 εκατ. ευρώ, το οποίο εξέδωσε τον Δεκέμβριο του 2019 ο όμιλος «Ελλάκτωρ». Η ρευστότητα που θα εξασφαλιστεί αναμένεται να προσφέρει σημαντικά «πολεμοφόδια» στον όμιλο «Ελλάκτωρ» ώστε να επικεντρωθεί στις κατασκευές και στα έργα παραχώρησης και ΣΔΙΤ, όπως επίσης και στη διαχείριση απορριμμάτων και στο real estate, ενώ είναι πιθανό να αξιοποιηθεί και για την πρόωρη αποπληρωμή του διεθνούς ομολόγου.

Επέκταση σε ΑΠΕ και απορρίμματα

Σημαντικά βήματα για την ενίσχυση της παρουσίας του στους τομείς των ΑΠΕ αλλά και της διαχείρισης απορριμμάτων κάνει ο όμιλος της Motor Oil, καθώς εκτός από τον τομέα των ΑΠΕ του ομίλου «Ελλάκτωρ», φέρεται να βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις για την απόκτηση πλειοψηφικού ποσοστού και στην εξειδικευμένη εταιρεία διαχείρισης απορριμμάτων Thalis. Πρόκειται για μια εταιρεία που δημιούργησε το 2015 ο κ. Βασίλης Παπαζήσης, εκ των συνιδρυτών της «Μεσόγειος». Ο κ. Παπαζήσης δραστηριοποιείται στον κλάδο του περιβάλλοντος από τις αρχές της δεκαετίας του 1990, έχοντας αυτόνομη παρουσία τα τελευταία χρόνια μέσω της Thalis. Μάλιστα, η Thalis και η Motor Oil έχουν συστήσει κοινοπραξία μαζί με την «Αβαξ», στο πλαίσιο των διαγωνισμών ΣΔΙΤ, για την ανάπτυξη των νέων μεγάλων μονάδων διαχείρισης απορριμμάτων που θα αναπτυχθούν σε Αττική και Θεσσαλονίκη.

Αντίστοιχα, η επικείμενη συμφωνία της Motor Oil με τον όμιλο «Ελλάκτωρ» συνιστά μια ιδιαίτερα σημαντική κίνηση ενίσχυσης της παρουσίας και στον τομέα των ΑΠΕ, καθώς η «Ελλάκτωρ» διαθέτει το δεύτερο μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο ΑΠΕ, συνολικής εγκατεστημένης ισχύος 493 MW. Μάλιστα, το επενδυτικό σχέδιο προβλέπει τη λειτουργία επιπλέον έργων δυναμικότητας 730 MW έως το 2025, αυξάνοντας τη συνολική δυναμικότητα του ομίλου σε 1,2 GW. Το σύνολο του προγράμματος προβλέπει την ανάπτυξη και λειτουργία 1,5 GW έργων ΑΠΕ τα επόμενα πέντε χρόνια.

Ειδικά στον τομέα των ΑΠΕ, ο στρατηγικός σχεδιασμός του ομίλου της Motor Oil προέβλεπε τη δημιουργία ενός χαρτοφυλακίου αιολικών και φωτοβολταϊκών πάρκων, συνολικής ισχύος 1 GW. Με την απόκτηση του τομέα ΑΠΕ της «Ελλάκτωρ», ο στόχος αυτός έρχεται πολύ πιο κοντά.

Υπενθυμίζεται ότι από την αρχή της πανδημίας, αλλά και εντονότερα τους τελευταίους μήνες, η Motor Oil έχει προχωρήσει σε σειρά κινήσεων για την ενίσχυση της παρουσίας του ομίλου στον τομέα της ενέργειας, μέσω της θυγατρικής Motor Oil Renewable Energy (MORE), η οποία αποτελεί το κύριο «όχημα» στον συγκεκριμένο κλάδο. 

Η MORE συγκεντρώνει όλες τις δραστηριότητες του ομίλου, που δεν σχετίζονται με τη διύλιση αργού, την εμπορία και διανομή προϊόντων πετρελαίου, δηλαδή τις ΑΠΕ, την ηλεκτροπαραγωγή, την παροχή και εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου και τον σταθμό FSRU (πλωτή μονάδα αεριοποίησης και αποθήκευσης) στους Αγίους Θεοδώρους. Στόχος είναι το FSRU να τεθεί σε λειτουργία εντός του 2023.

Από τις σημαντικές κινήσεις της MORE ήταν και η σύμπραξή της με τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για την κατασκευή και λειτουργία της νέας μονάδας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με καύσιμο το φυσικό αέριο, που προωθείται στην περιοχή της Κομοτηνής. Πρόκειται για μια μονάδα ισχύος 877 MW, που αποτελεί επένδυση της τάξεως των 375 εκατ. ευρώ. Γι’ αυτόν τον σκοπό οι δύο εταιρείες έχουν συστήσει την εταιρεία «Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής», στην οποία συμμετέχουν από κοινού.

Διαβάστε επίσης: 

Νέα σελίδα στην Ελλάκτωρ: Το 30% στη Motor Oil – Δημόσια πρόταση από την Reggeborgh

Motor Oil: Απόκτηση 29,87% του μετοχικού κεφαλαίου της Ελλάκτωρ

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News