ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Quick commerce: Το νέο πεδίο μάχης των σούπερ μάρκετ

Quick commerce: Το νέο πεδίο μάχης των σούπερ μάρκετ

Στην ταινία «Της κακομοίρας» (γνωστή ως Μπακαλόγατος) ο Κώστας Χατζηχρήστος ως Ζήκος διανέμει με το ποδήλατο στα σπίτια της γειτονιάς παραγγελίες που έχουν κάνει νωρίτερα τηλεφωνικώς οι πελάτες του παντοπωλείου στο οποίο εργάζεται. Πενήντα εννέα χρόνια μετά από το γύρισμα της δημοφιλούς ελληνικής ταινίας είναι οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ που επιχειρούν δυναμική είσοδο στο λεγόμενο quick commerce (αυτό που στην ουσία έκανε ο κυρ Παντελής και ο Ζήκος), δηλαδή τη διανομή προϊόντων σούπερ μάρκετ εντός μίας ώρας το πολύ από τη στιγμή που έχουν λάβει την παραγγελία. Πλέον όχι τηλεφωνικά, αλλά ηλεκτρονικά. 

Χθες η «ΑΒ Βασιλόπουλος» ανακοίνωσε την έναρξη της συνεργασίας της με το InstaShop για παραδόσεις εντός μίας ώρας από την παραγγελία στη σχετική εφαρμογή μεταξύ 10.000 κωδικών προϊόντων. Η υπηρεσία είναι διαθέσιμη σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη με στόχο την επέκταση και σε άλλες πόλεις, οι παραδόσεις γίνονται από 10 π.μ. έως 7 μ.μ. τις καθημερινές και έως τις 6 μ.μ. το Σάββατο, ενώ τις Κυριακές δεν είναι διαθέσιμη. Αξίζει να σημειωθεί ότι μπορεί να γίνει και προγραμματισμός παράδοσης για άλλη ημέρα, όπως επίσης και προγραμματισμός για παράδοση ίδιας παραγγελίας σε τακτά χρονικά διαστήματα, εβδομαδιαίως ή μηνιαίας. Στον καταναλωτή δίνεται και η δυνατότητα να προσθέσει κάποιο αντικείμενο αφού έχει ολοκληρώσει την παραγγελία, ή να επιλέξει άμεσα και εύκολα αντικατάσταση σε περίπτωση εξαντλημένου προϊόντος.

Υπενθυμίζεται ότι η ΑΒ Βασιλόπουλος έχει ήδη συνεργασία με την ηλεκτρονική πλατφόρμα Delivery.gr, η οποία ανήκε στον όμιλο Μούχαλη και εξαγοράστηκε πριν από μερικούς μήνες από την Delivery Herο για παραδόσεις εντός της ίδιας ημέρας, ενώ εάν γίνει νωρίς μια παραγγελία και από το δικό της ηλεκτρονικό κατάστημα υπάρχει η δυνατότητα παράδοσης εντός της ίδιας ημέρας. Οι παραπάνω επιλογές, βεβαίως, δεν εντάσσονται στο πεδίο του quick commerce. Εξυπηρέτηση μες στην ίδια ημέρα που γίνεται η παραγγελία (αναλόγως εάν αυτή γίνει νωρίς) παρέχει και η συνεργασία της efood με την Σκλαβενίτης, όμως επίσης δεν πρόκειται για quick commerce. 

Σημειώνεται ότι η InstaShop ανήκει επίσης στην Delivery Hero από το 2020, οπότε ο γερμανικός όμιλος την εξαγόρασε έναντι 360 εκατ. δολαρίων. 

Παραδόσεις ακόμη και εντός 20-30 λεπτών από την παραγγελία κάνει η Wolt για λογαριασμό της αλυσίδας MyMarket (συμφερόντων Παντελιάδη), καθώς μετά το πείραμα που έγινε με το MyMarket Αμπελοκήπων, η συνεργασία των δύο πλευρών επεκτάθηκε στο MyMarket Χολαργού, το MyMarket Ομόνοιας, Παγκρατίου, Αμαρουσίου και Λόφου Σκουζέ. Ελάχιστη παραγγελία είναι τα 15 ευρώ. 

Υπενθυμίζεται ότι και οι ίδιες οι πλατφόρμες efood και wolt έχουν αναπτύξει δική τους μικρή λιανική για γρήγορη παράδοση και μάλιστα σε διευρυμένο ωράριο. Η Wolt Market προχωρά στην ίδρυση ενός ακόμη dark store στη Νέα Ιωνία ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό σε 9. Ήδη λειτουργούν 5 dark stores της Wolt Market στην Αθήνα, 2 στη Θεσσαλονίκη και 1 στην Πάτρα. Πρόσφατα η Wolt Market, την οποία «τρέχει» η ελληνική ομάδα, έκανε το ντεμπούτο της και στην Κύπρο με dark store στη Λευκωσία. 

Στο quick commerce ειδών σούπερ μάρκετ δραστηριοποιείται και η pop market. 

Αυτό, ωστόσο, που προκύπτει από τις κινήσεις της ΑΒ Βασιλόπουλος και της MyMarket είναι δύο στοιχεία: πρώτον, ότι ο ανταγωνισμός των μεγάλων αλυσίδων οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων επεκτείνεται και στο πεδίο του quick commerce και δεύτερον, ότι δεν αφήνουν πολύ χώρο στη λεγόμενη μικρή λιανική, για την οποία το quick commerce προέβαλε ως προνομιακό πεδίο για την περαιτέρω ανάπτυξή της. Στην πραγματικότητα οι καθιερωμένοι λιανέμποροι τροφίμων, αντιλαμβανόμενοι τη σημασία που έχει για τον καταναλωτή η όσο το δυνατόν ταχύτερη παράδοση των προϊόντων σούπερ μάρκετ, αφήνουν στη μικρή λιανική μόνο μικρό περιθώριο να διεκδικήσει τζίρο από αυτό το κομμάτι, ουσιαστικά μόνο για τις ημέρες και ώρες που δεν λειτουργούν οι μεγάλες αλυσίδες, δηλαδή μετά τις 9 το βράδυ, τις Κυριακές και τις αργίες. 

Διαβάστε επίσης: 

Q-commerce: Οι startups του αλλάζουν τα δεδομένα στο last mile delivery

Delivery Hero: Πράσινο φως για την εξαγορά των τεσσάρων εταιρειών από την Επ. Ανταγωνισμού

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News