ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

10 χρόνια bake off: O «πόλεμος» αρτοποιών και σούπερ μάρκετ

10 χρόνια bake off: O «πόλεμος» αρτοποιών και σούπερ μάρκετ

Αλλαγές στα μερίδια κατανάλωσης αλεύρων έφερε η απελευθέρωση του περίφημου bake off (εγκαταστάσεις ολοκλήρωσης ψησίματος κατεψυγμένης ζύμης κυρίως στα σούπερ μάρκετ) η οποία έγινε το 2012, καθώς σημαντικές ποσότητες κατευθύνονται πλέον στους φούρνους των σούπερ μάρκετ αλλά και στη βιομηχανική αρτοποιία η οποία ουσιαστικά είναι ο προμηθευτής για τη δραστηριότητα του bake off.

Σύμφωνα με στοιχεία της ευρωπαϊκής ένωσης αλευροβιομηχάνων European Flour Millers  τα οποία περιλαμβάνονται στην έκδοση «Manual on the European Flour Milling Industry 2020 edition» η βιοτεχνική αρτοποιία, οι παραδοσιακοί φούρνοι δηλαδή, παραμένουν ο κυριότερος κλάδος κατανάλωσης αλεύρων στην Ελλάδα, με ποσοστό 55%.

 Την τελευταία, ωστόσο, διετία παρατηρείται μείωση κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες του μεριδίου αυτού, εκ των οποίων 5 μετατοπίστηκαν στη βιομηχανική αρτοποιίας και οι υπόλοιπες 5 στους φούρνους των σούπερ μάρκετ. Τα παραπάνω στοιχεία περιλαμβάνονται και στην κλαδική μελέτη για την αλευροβιομηχανία την οποία διενήργησε η εταιρεία STOCHASIS.

Πλέον σχεδόν σε όλα τα σούπερ μάρκετ, μεγάλα και υπερμάρκετ λειτουργούν φούρνοι τύπου bake off, ενώ ακόμη και τα μίνι μάρκετ διεκδικούν τζίρο από αρτοποιεία, κλάδος που υπολογίζεται ότι έχει τζίρο περί τα 570 εκατ. ευρώ.

Το γεγονός πλέον ότι η βιομηχανική αρτοποιία και το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων αποτελούν μεγάλους καταναλωτές αλεύρων καθιστά ακόμη πιο δύσκολες τις συνθήκες ανταγωνισμού για τις αλευροβιομηχανίες. «Ο ανταγωνισμός στον κλάδο είναι έντονος και εστιάζεται στην προσπάθεια των υφιστάμενων επιχειρήσεων για αύξηση του μεριδίου τους σε μία αγορά η οποία είναι σχετικά σταθερή. Η ένταση του ανταγωνισμού αυξάνεται μεταξύ των επιχειρήσεων ίσης δυναμικότητας και μεγέθους, καθώς έχουν να αντιμετωπίσουν την υψηλή  διαπραγματευτική δύναμη των πελατών του κλάδου (κυρίως σούπερ μάρκετ και αρτοβιομηχανίες). Το γεγονός αυτό εντάθηκε ακόμα περισσότερο τη διετία 2020-2021 στον τομέα του λιανεμπορίου, καθώς το κανάλι HO.RE.CA. έχει πληγεί σημαντικά, λόγω της πανδημίας του Covid-19. Σημειώνεται ότι, οι 10 μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου κατέχουν το 80% της συνολικής εγχώριας αγοράς, σε ποσότητα, το 2020», επισημαίνεται στη μελέτη της STOCHASIS.

Δεν είναι τυχαίο ότι το περιθώριο κέρδους του κλάδου βαίνει μειούμενο τα τελευταία χρόνια. Το περιθώριο μικτού κέρδους από 23,94% το 2010, προ δηλαδή της απελευθέρωσης του bake off, το 2020 διαμορφώθηκε σε 18,82% ενώ το 2019 προ πανδημίας ήταν 20,35%. Το περιθώριο λειτουργικού κέρδους από 6,93% το 2010 διαμορφώθηκε σε 4,74% το 2019 και 3,57% το 2020, ενώ το περιθώριο καθαρού κέρδους από 3,78% το 2010 διαμορφώθηκε σε 2,06% το 2019 και 1,32% το 2020.

Το συνολικό μέγεθος της εγχώριας αγοράς αλεύρων σίτου και σιμιγδαλιού υπολογίζεται σε 855 χιλιάδες τόνους το 2020, παρουσιάζοντας μείωση 3,1% σε σχέση με το 2019, γεγονός που οφείλεται στην πανδημία Covid-19, η οποία επηρέασε αρνητικά το κανάλι HO.RE.CA.

Ειδικότερα, η εγχώρια αγορά αλεύρων σίτου παρουσίασε μείωση 4,7% το 2020 σε σχέση με το 2019 και μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής -0,7% τη χρονική περίοδο 2011-2020. Από την άλλη, η εγχώρια αγορά σιμιγδαλιού παρουσίασε αύξηση 3,2% το 2020 σε σχέση με το 2019 και μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής 0,4% την περίοδο 2011-2020. Η εν λόγω αύξηση (2020/2019) οφείλεται στην αύξηση της κατανάλωσης και αποθεματοποίησης ζυμαρικών και συναφών προϊόντων σιμιγδαλιού από το κανάλι της λιανικής, λόγω της πανδημίας.

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News