Business & Finance Τετάρτη 24/11/2021, 10:04
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Λιανεμπόριο: Οι χαμένοι και οι κερδισμένοι της πανδημίας

Λιανεμπόριο: Οι χαμένοι και οι κερδισμένοι της πανδημίας

Σε ανοδική τροχιά και τη δεύτερη χρονιά της ζωής μας με την πανδημία εξακολουθεί να βρίσκεται ο κλάδος των σούπερ μάρκετ, καθώς το μεν lockdown στις αρχές του έτους που έστρεψε τις καταναλωτικές δαπάνες στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων και η αύξηση του τουρισμού στη συνέχεια, οδήγησαν σε περαιτέρω ενίσχυση των πωλήσεων.

Η εξέλιξη αυτή διαψεύδει -τουλάχιστον με βάση την έως τώρα εικόνα- ότι το 2021 ο κλάδος θα κατέγραφε μειωμένες πωλήσεις και πλέον η φετινή χρονιά αναμένεται να κλείσει με θετικό πρόσημο, αν και με χαμηλότερο ρυθμό ανάπτυξης σε σύγκριση με αυτόν που καταγράφηκε το 2020 σε σύγκριση με το 2019.

Σύμφωνα, λοιπόν, με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) στο εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2021 ο τζίρος των σούπερ μάρκετ διαμορφώνεται σε 11,38 δισ. ευρώ, έναντι 11 δισ. ευρώ το 2020 και 10,58 δισ. ευρώ το 2019.

Στους κερδισμένους της πανδημίας συγκαταλέγονται και άλλοι κλάδοι του λιανεμπορίου, όπως τα φαρμακεία, τα οποία επίσης καταγράφουν για δεύτερη συνεχή χρονιά αύξηση των πωλήσεών τους, αλλά και κλάδοι όπως για παράδειγμα αυτοί που συνδέονται με την οικοδομική δραστηριότητα, κυρίως λόγω του μεγάλου κύματος ανακαινίσεων σε κατοικίες και επαγγελματικά ακίνητα.

Ο κύκλος εργασιών των φαρμακείων διαμορφώθηκε στα 2,88 δισ. ευρώ στο 9μηνο του 2021, έναντι 2,85 δισ. ευρώ και 2,73 δισ. ευρώ αντιστοίχως στα 9μηνα 2020 και 2019.   

Αύξηση καταγράφηκε και στον κλάδο πωλήσεων αυτοκινήτων, όπου πάντως, από το φθινόπωρο και μετά καταγράφεται σχετική υποχώρηση, η οποία σε σημαντικό βαθμό συνδέεται και με τις καθυστερήσεις στην παραγωγή που παρατηρούνται στην αυτοκινητοβιομηχανία. Ο κύκλος εργασιών του κλάδου διαμορφώθηκε, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, σε 3,81 δισ. ευρώ στο 9μηνο του 2021, έναντι 2,88 δισ. ευρώ πέρυσι και 3,57 δισ. ευρώ στο εννεάμηνο του 2019.

 Οι σημαντικές επιδόσεις κάποιων μεγάλων κλάδων του λιανεμπορίου έχουν ως συνέπεια ο κύκλος εργασιών συνολικά του λιανεμπορίου να εμφανίζεται αυξημένος στο διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2021 όχι μόνο σε σύγκριση με το 2020, αλλά και σε σύγκριση με το 2019. Στοιχείο που σε πρώτη ανάγνωση δείχνει ότι η οικονομία βρίσκεται σε φάση ισχυρής επανεκκίνησης, αλλά που την ίδια ώρα «κρύβει» τις νέες εσωτερικές διχοτομήσεις που επέφερε στον κλάδο η πανδημία. Παραδοσιακές κατηγορίες του λιανεμπορίου όπως είναι για παράδειγμα αυτές της ένδυσης και υπόδησης ανέκαμψαν φέτος σε σύγκριση με το 2020, αλλά οι πωλήσεις τους υπολείπονται σημαντικά αυτών του 2019.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) ο κύκλος εργασιών στο λιανεμπόριο διαμορφώθηκε κατά το τρίτο τρίμηνο του 2021 σε 14,6 δισ. ευρώ καταγράφοντας αύξηση 11% σε σύγκριση με το τρίτο τρίμηνο του 2020. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο συνολικός τζίρος του λιανεμπορίου εμφανίζεται αυξημένος το τρίτο τρίμηνο του 2021 και σε σύγκριση με το τρίτο τρίμηνο του 2019, καθώς τότε είχε διαμορφωθεί σε 13,94 εκατ. ευρώ. Η αύξηση αυτή κατά το τρίτο τρίμηνο οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στην αύξηση του τουρισμού και, ο οποίος κατέγραψε σημαντική άνοδο από τα μέσα Ιουλίου κι έπειτα. Η σημαντική επίδοση του τρίτου τριμήνου είχε ως συνέπεια ο τζίρος του λιανικού εμπορίου συνολικά στο εννεάμηνο να διαμορφώνεται σε 39,02 δισ. ευρώ, έναντι 35,62 δισ. ευρώ το 2020 και 38,62 δισ. ευρώ στο εννεάμηνο του 2019.

Ο κλάδος ένδυσης, ένας από τους μεγαλύτερους του λιανεμπορίου στον οποίο δραστηριοποιούνται δεκάδες χιλιάδες επιχειρήσεις, μικρές και μεγάλες, έχει πραγματοποιήσει στο εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου του 2021 πωλήσεις ύψους 1,75 δισ. ευρώ. Πρόκειται για σαφώς καλύτερη επίδοση σε σύγκριση με αυτή του 2020 (1,4 δισ. ευρώ στο εννεάμηνο), αλλά σημαντικά χαμηλότερη από αυτή του 2019 (1,9 δισ. ευρώ).

Οι περιορισμοί εξάλλου που τέθηκαν σε ισχύ εν μέσω ενδιάμεσων εκπτώσεων, ήτοι η υποχρέωση επίδειξης πιστοποιητικού εμβολιασμού ή νόσησης ή αρνητικού εργαστηριακού τεστ για την είσοδο στα εμπορικά καταστήματα έχει ήδη αρνητικές επιπτώσεις στον τζίρο των καταστημάτων. Οι περιορισμοί αυτοί μάλιστα ισχύουν στο πλέον καθοριστικό τρίμηνο, το τέταρτο τρίμηνο, για τον τζίρο του λιανεμπορίου, καθώς κάποιοι κλάδοι αυτού πραγματοποιούν παραδοσιακά το διάστημα αυτό πάνω από το 30% των ετήσιων πωλήσεών τους.   

Στην κατηγορία των ειδών υπόδησης μικρό μέρος μόνο των απωλειών του 2020 έχει καλυφθεί φέτος, καθώς ο τζίρος στο 9μηνο διαμορφώθηκε σε περίπου 280 εκατ. ευρώ έναντι 250 εκατ. ευρώ πέρυσι. Ωστόσο, στο 9μηνο του 2019 ο τζίρος ήταν πολύ μεγαλύτερος, στα 356 εκατ. ευρώ.

Ένας από τους κλάδους που σχετίζεται με την ένδυση και την υπόδηση, αλλά γνωρίζει ιδιαίτερη άνθηση το τελευταίο διάστημα είναι αυτός του αθλητικού εξοπλισμού. Ο τζίρος του στο εννεάμηνο βρίσκεται στα 440 εκατ. ευρώ έναντι 360 εκατ. ευρώ στο εννεάμηνο του 2020 και 390 εκατ. ευρώ στο εννεάμηνο του 2019.

Σε χαμηλότερα επίπεδα σε σύγκριση με το 2019 βρίσκεται και ο κλάδος του λιανεμπορίου παιχνιδιών. Στο εννεάμηνο του 2021 ο τζίρος του είναι 556,5 εκατ. ευρώ έναντι 530 εκατ. ευρώ το 2020, ενώ το αντίστοιχο διάστημα του 2019 είχε διαμορφωθεί σε 598,12 εκατ. ευρώ.

Διαβάστε επίσης: 

Λιανεμπόριο: Τζίρο 1,4 δισ. ευρώ «κέρδισε» στο γ’ τρίμηνο

PayPal: 9 στους 10 Έλληνες παραγγέλνουν είδη παντοπωλείου online

Ένδυση – κλωστοϋφαντουργία: «Άλμα» των εξαγωγών το εννεάμηνο – Άγγιξαν το 1,4 δισ.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News