Business & Finance Τρίτη 20/07/2021, 13:59
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Επιβατικός λιμένας ΟΛΠ: Πώς μένει πίσω η επέκταση 

Οι προσφυγές οι οποίες «μπλοκάρουν» την επένδυση - Τι περιλαμβάνει το έργο

Επιβατικός λιμένας ΟΛΠ: Πώς μένει πίσω η επέκταση 

Για μία ακόμη φορά, o Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς που ελέγχεται πλειοψηφικά από την COSCO Shipping θα βρεθεί στις δικαστικές αίθουσες προκειμένου να αμυνθεί έναντι προσφυγής σε βάρος μιας εκ των προγραμματισμένων επενδύσεων. 

Η προσφυγή

Αυτήν τη φορά, το εμπόδιο για την υλοποίηση της επένδυσης αφορά σε ασφαλιστικά μέτρα που συζητούνται αυτήν την εβδομάδα για να σταματήσει το έργο της επέκτασης του επιβατικού λιμένος, δηλαδή της κρουαζιέρας. Ο ΟΛΠ, επικαλούμενος «τις δυνατότητες που έχει το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας», καθώς και «τη δυναμική ανάπτυξη που αναμένεται τα επόμενα χρόνια στον τομέα της κρουαζιέρας», έχει δρομολογήσει την κατασκευή – επέκταση του νοτίου μετώπου του επιβατικού λιμένα για τη δημιουργία δύο νέων θέσεων φιλοξενίας μεγάλων κρουαζιερόπλοιων νέας γενεάς. Οι θέσεις αυτές θα μπορούν να δέχονται τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια που κυκλοφορούν και ναυπηγούνται σήμερα σε όλο τον κόσμο, με μήκος που μπορεί να φτάνει ακόμα και τα 400μ. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, τα έργα αυτά θα προσφέρουν όλες τις σύγχρονες υποδομές για τον ασφαλή και άνετο ελλιμενισμό αυτών των πλωτών πολιτειών (δίκτυα υδροδότησης, αποχέτευσης λυμάτων πλοίων, ρευματοδότησης, δίκτυο οπτικών ινών κλπ). Μετά από πολλές αναβολές, η εκδίκαση των ασφαλιστικών μέτρων (κατοίκων της Πειραϊκής με την παρέμβαση και του δικηγορικού συλλόγου Πειραιά, από τον Δεκέμβριο 2020) θα γίνει τελικά την Πέμπτη 22/07/2021 στο Μονομελές Πρωτοδικείο Πειραιά, ενώ διακόπηκαν οι εργασίες επιχωματώσεων που στη συνέχεια συνεχίστηκαν εν μέρει, υπό όρους.

Η επένδυση

Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή εξωτερικών λιμενικών έργων, δηλαδή κυματοθραύστες συνολικού μήκους 1.000μ., και εσωτερικών λιμενικών έργων, όπως κρηπιδότοιχων συνολικού μήκους 1.100μ.. Επίσης, νέους χερσαίους χώρους επιφάνειας 135.000 τ.μ. Η δαπάνη του έργου, σύμφωνα με τον προϋπολογισμό της μελέτης, είναι 135 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τους ιθύνοντες, η ανάγκη κατασκευής του έργου προκύπτει από τη διαφαινόμενη ενίσχυση της κρουαζιέρας στα επόμενα χρόνια, από τη σταδιακή μετατροπή του λιμένα Πειραιά ως αφετηρίου λιμένα κρουαζιέρας, και από τη συνεχή μεγέθυνση των κρουαζιερόπλοιων, τα οποία στη δεκαετία 2015-2025 θα ξεπερνούν τα 340μ.

Οι αδειοδοτήσεις

Το έργο έχει ενταχθεί στις υποχρεωτικές επενδύσεις του ΟΛΠ σύμφωνα με τον Ν.4404/2016 και η νέα διοίκηση της ΟΛΠ Α.Ε. υποχρεούται να υλοποιήσει το έργο αυτό εντός της 1ης Επενδυτικής Περιόδου, δηλαδή έως τα μέσα του φετινού Αυγούστου. Ωστόσο, δέχεται αλλεπάλληλες προσφυγές και άλλες νομικές και διοικητικές προκλήσεις με αποτέλεσμα τις πολυετείς καθυστερήσεις. Όμως το έργο είναι πλήρως αδειοδοτημένο από τις αρμόδιες Υπηρεσίες και Αρχές, τονίζουν πηγές του ΟΛΠ, και έχει – προσθέτουν – εκδοθεί άδεια κατασκευής του έργου (σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.4150/2013) με την υπ’ αριθμ. 8221.Τ11/41/13-05.11.2013 απόφαση του τότε Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη. Λόγω της σπουδαιότητας του έργου, η χρηματοδότησή του θα καλυφθεί εν μέρει από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ οι προσπάθειες ένταξής του στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα είχαν ξεκινήσει από τις προηγούμενες διοικήσεις (2010) όταν ακόμα το λιμάνι ήταν υπό κρατικό έλεγχο. Λόγω του μεγέθους του έργου, είχε κριθεί σκόπιμο να μελετηθεί η συμπεριφορά του επί φυσικού μοντέλου υπό κλίμακα σε Υδροδυναμικό Εργαστήριο, ώστε να αναγνωριστούν και να αντιμετωπιστούν όλα τα προβλήματα που ενδέχεται να ανακύψουν κατά το στάδιο της κατασκευής και λειτουργίας του. Μετά από πρόσκληση ενδιαφέροντος, η ανωτέρω μελέτη ανατέθηκε στο Εργαστήριο Λιμενικών του Ε.Μ.Π. σε συνεργασία με τη σχολή ναυπηγών Μηχανικών του Ε.Μ.Π., ώστε πλην του φυσικού μοντέλου του Λιμένα, να υπάρξει και φυσική προσομοίωση των πλοίων που θα εξυπηρετηθούν σε αυτόν. Μετά την ολοκλήρωση της μελέτης, εξήχθη το συμπέρασμα ότι τα προτεινόμενα έργα εξυπηρετούν τις ανάγκες για τις οποίες σχεδιάστηκαν και είναι λειτουργικά, επίσης δεν επιδρούν στο κυματικό κλίμα της ευρύτερης περιοχής και δεν δημιουργούν προβλήματα στην θαλάσσια κυκλοφορία. Δημιουργούνται δηλαδή, τονίζουν κατηγορηματικά πηγές του ΟΛΠ, όλες οι συνθήκες για τον ασφαλή και άνετο ελλιμενισμό των κρουαζιεροπλοίων, αλλά και της απρόσκοπτης ναυσιπλοΐας. Στα πλαίσια της υλοποίησης του έργου, εκπονήθηκαν επίσης όλες οι μελέτες, λιμενικές, στατικές, γεωτεχνικές, ηλεκτρομηχανολογικές, αρχιτεκτονικές, υδραυλικές και άλλες καθώς, βέβαια, και οι συνοδές περιβαλλοντικές και κυκλοφοριακές μελέτες.

Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων

Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και η σκοπιμότητα εκτέλεσης του έργου εγκρίθηκε ομόφωνα από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) με την 02/18-04-2011 απόφαση της και μάλιστα δημοσιοποιήθηκε, αφού – με το 196670/07-03-2012 έγγραφο της Ειδικής Υπηρεσίας Περιβάλλοντος του ΥΠΕΚΑ – διαβιβάστηκε στο Περιφερειακό Συμβούλιο Περ. Αττικής προκειμένου να βρίσκεται στη διάθεση του κοινού και των ενδιαφερόμενων φορέων για να διατυπώσουν τις απόψεις τους, σημειώνουν πηγές του ΟΛΠ. Τον Σεπτέμβριο του 2013 εκδόθηκαν οι Περιβαλλοντικοί Όροι (οικ. 170400/11-9-2013 Ε.Υ.ΠΕ/Υ.ΠΕ.Κ.Α.), λαμβάνοντας υπόψη όλες τις πιθανές επιπτώσεις του έργου στο περιβάλλον και τρόπους αναίρεσης αυτών. Ο ΟΛΠ μάλιστα έχει προβλέψει να εγκατασταθούν υποδομές για την ηλεκτροδότηση των πλοίων (cold ironing) ώστε όταν ελλιμενίζονται να ρευματοδοτούνται και να μη χρησιμοποιούν τις μηχανές τους εντός του λιμένα, με απώτερο στόχο τη μείωση των ρύπων. Μείωσε δε τον όγκο υλικών επίχωσης σε 2,8 εκ. κυβικά μέτρα αντί για 7,5 εκ. κυβικά μέτρα, τα οποία θα προέρχονται από νομίμως λειτουργούντα λατομεία, εξηγούν από το λιμάνι, υιοθετώντας νέα λύση με caissons (τσιμεντένια μπλόκια) και πασσάλων για την κατασκευή του κρηπιδότοιχου.

Ανάδειξη του Κονώνειου Τείχους και Ταφικού Μνημείου Θεμιστοκλή

Ως προς την κατηγορία σε βάρος της εισηγμένης, στην οποία το δημόσιο έχει ακόμα και μετά από την ιδιωτικοποίηση σημαντικό ποσοστό του μετοχικού κεφαλαίου, για παρέμβαση σε χώρους αρχαιολογικού ενδιαφέροντος και ειδικότερα για το Κονώνειο Τείχος και το Ταφικό Μνημείο Θεμιστοκλή, έχει εκπονηθεί μελέτη για την ανάδειξή τους η οποία έχει υποβληθεί στο Υπουργείο Πολιτισμού για την εκ νέου έγκριση από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και ο ΟΛΠ έχει προϋπολογίσει ίδια δαπάνη της τάξης των 2,5 εκατ. ευρώ.

moneyreview.gr

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News