ΕΝΕΡΓΕΙΑ

ΑΔΜΗΕ: Μέτρα για την ενίσχυση του δικτύου μεταφοράς εν μέσω καύσωνα – Αιχμές κατά της ΡΑΕ

Όλες οι επενδύσεις του ΑΔΜΗΕ εγκρίνονται από τη ΡΑΕ

ΑΔΜΗΕ: Μέτρα για την ενίσχυση του δικτύου μεταφοράς εν μέσω καύσωνα – Αιχμές κατά της ΡΑΕ

Τα μέτρα που λαμβάνονται για να ενισχυθούν οι «άμυνες» του δικτύου μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας έναντι ακραίων καιρικών φαινομένων, τους βασικούς άξονες του στρατηγικού σχεδίου της επόμενης 4ετίας αλλά και την «βεντάλια» θεμάτων όπου υπάρχει διάσταση απόψεων με τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας περιέγραψε σήμερα ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μσνουσάκης, στο πλαίσιο διαδικτυακής συνάντησης με δημοσιογράφους. 

Ερωτώμενος για την ετοιμότητα του Δικτύου Μεταφοράς να ανταποκριθεί στην αυξημένη ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας εν μέσω παρατεταμένου καύσιμα, ο κ. Μανουσάκης αναφέρθηκε στην αντικατάσταση σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα του μετασχηματιστή του Κέντρου Υπερυψηλής Τάσης Κουμουνδούρου (που καταστράφηκε από πυρκαγιά τον περασμένο Φεβρουάριο) και την εγκατάσταση ενός ακόμα μετασχηματιστή στο ίδιο ΚΥΤ. Πρόσθεσε ότι βραχυπρόθεσμα έχουν ενισχυθεί οι βάρδιες στα ΚΥΤ ώστε να αντιμετωπίζονται συντομότερα τυχόν βλάβες ενώ μακροπρόθεσμα αυξάνεται κατά πολύ το πρόγραμμα ανανέωσης στοιχείων εξοπλισμού, αφού το σχετικό κονδύλι για τα επόμενα χρόνια θα ανέλθει στα 200 εκατ. ευρώ από 80 εκατ. ευρώ. 

Η αύξηση της ανθεκτικότητας του δικτύου στο «φόντο» της κλιματικής αλλαγής, εξάλλου, αναδείχθηκε ως ένας από τους βασικούς πυλώνες στρατηγικής για τα επόμενα χρόνια, μαζί με την επέκταση των δραστηριοτήτων του Διαχειριστή στην αποθήκευση ενέργειας και στα θαλάσσια αιολικά και την αξιοποίηση του συνόλου των υποδομών του ΑΔΜΗΕ, που περιλαμβάνουν τα κτίρια και τα οικόπεδα που κατέχει, το δίκτυο οπτικών ινών αλλά και τον στόλο βαρέων οχημάτων που διαθέτει.

Τα «μέτωπα» με τη ΡΑΕ

Την ίδια στιγμή, στον απόηχο της δημοσίευσης χθες της απόφασης της ΡΑΕ για τις νέες Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος για το 2021, ο κ. Μανουσάκης έκανε λόγο για μεγάλες καθυστερήσεις στις εγκρίσεις των τιμολογίων που επηρεάζουν άμεσα την κερδοφορία του Διαχειριστή, στο μέτρο που οδηγούν σε υποανάκτηση εσόδων που βρίσκεται σε δυσαρμονία με την ταχεία αύξηση των επενδύσεων του Διαχειριστή, που από 70 εκατ. ευρώ το 2017 (το έτους του ιδιοκτησιακού διαχωρισμού από τη ΔΕΗ) ανήλθαν στα 456 εκατ. ευρώ για τη χρήση του 2020. 

Όπως υποστήριξε, η καθυστερημένη έγκριση από την ΡΑΕ των Χρεώσεων του 2021 και το πρόστιμο των 5 εκατ. ευρώ για την υπόθεση της μη ολοκλήρωσης του «Δυτικού Διαδρόμου» (Γραμμή Μεταφοράς 400 KV Μεγαλόπολη-Πάτρα Αχελώος) πλήττουν την κερδοφορία του ΑΔΜΗΕ κατά 10 εκατ. ευρώ φέτος. Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Μανουσάκης ανέφερε ότι ο Διαχειριστής έχει ήδη καταθέσει αίτηση αναθεώρησης στη ΡΑΕ κατά της απόφασης για την επιβολή του προστίμου και αν αυτή απορριφθεί, θα προσφύγει στα διοικητικά δικαστήρια. Το ίδιο θα πράξει εάν η ΡΑΕ καθυστερήσει εκ νέου να εγκρίνει τις Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος του 2022, προκαλώντας πάλι υποανάκτηση του Απαιτούμενου Εσόδου. Όπως είπε χαρακτηριστικά, «Η ΡΑΕ δεν μας αντιμετωπίζει σαν εταιρεία, αλλά σαν δημόσια υπηρεσία, σαν να μην έχουμε μετόχους στους οποίους λογοδοτούμε».

Περαιτέρω ανέφερε καθυστερήσεις στην έγκριση των Δεκαετών Προγραμμάτων ανάπτυξης (το τελευταίο που έχει εγκριθεί αφορά την περίοδο 2019-2028) καθώς και στην απόφαση που θα ανοίγει το δρόμο για είσοδο στρατηγικού επενδυτή στην «Αριάδνη», την θυγατρική του ΑΔΜΗΕ που υλοποιεί τη διασύνδεση Κρήτης-Αττικής.

Όσον αφορά στον τρόπο υπολογισμού των εσόδων των Διαχειριστών ενεργειακών δικτύων που προωθεί η Αρχή, ο κ. Μανουσάκης έκανε λόγο για θέσπιση αντικινήτρων και για απουσία θετικών κινήτρων, όπως π.χ. την χορήγηση bonus όταν ένα έργο ολοκληρώνεται νωρίτερα σε σχέση με το χρονοδιάγραμμα. Για τις δε αυξήσεις των Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος που θα ισχύσουν έως το τέλος του έτους, σημείωσε πως ότι ανέρχονται στο 0,07% ενός μέσου οικιακού λογαριασμού και στο 1% του συνόλου του λογαριασμού ενός καταναλωτή μέσης τάσης. Και πρόσθεσε ότι ακόμα και αυτή η μικρή αύξηση δεν θα υπήρχε, αν είχαν δρομολογηθεί οι ενέργειες για τη μείωση των χρεώσεων ΥΚΩ που «αντιστοιχούν» στις φάσεις της διασύνδεσης των Κυκλάδων που ολοκληρώθηκαν.

Πρόσθεσε δε ότι όλες οι επενδύσεις του ΑΔΜΗΕ εγκρίνονται από τη ΡΑΕ, με βάση ανάλυση κόστους-οφέλους που δείχνει πως προκύπτει κοινωνικό όφελος. Έτσι αυξάνει η Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση και οι Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος. «Ταυτόχρονα, όμως, θα έπρεπε να μειώνονται οι χρεώσεις ΥΚΩ με τις νησιωτικές διασυνδέσεις, ώστε το συνολικό αποτέλεσμα να είναι ελάφρυνση για τον καταναλωτή. Ας μας απαντήσει η ΡΑΕ γιατί δεν έχει εισηγηθεί τη μείωση των ΥΚΩ έως αυτή τη στιγμή».

Καταλήγοντας, ο κ. Μανουσάκης σημείωσε ο ΑΔΜΗΕ είναι από τους μεγαλύτερους επενδυτές στη χώρα και πρέπει η ΡΑΕ να υποστηρίξει αυτή την προσπάθεια, πολλώ δε μάλλον επειδή τα έργα που υλοποιεί συνδέονται με την απολιγνιτοποίηση και την ενεργειακή μετάβαση.  

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News