ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ

Ανεκτέλεστο έργων 9 δισ. ευρώ οι μεγάλοι παίκτες των κατασκευών

Πώς διαμορφώνεται η «ακτινογραφία» των πέντε εταιρειών

Φωτ. intimenews

Ύστερα και από την πρόσφατη επανεπιβεβαίωση της κυριαρχίας των Ολλανδών στην Ελλάκτωρ, το στοίχημα της επιστροφής στην κανονικότητα για τον κλάδο των κατασκευών εμφανίζει να έχει περισσότερες πιθανότητες επιτυχίας. Κι αυτό επειδή η έγκριση της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου, ύψους 120,5 εκατ. ευρώ, «ξεκλειδώνει» την ενδιάμεση χρηματοδότηση 50 εκατ. ευρώ της Άκτωρ. Ειδάλλως, το ενδεχόμενο κατάρρευσης της θυγατρικής τεχνικής εταιρείας του ομίλου Ελλάκτωρ θα αποτελούσε συστημικό κίνδυνο για το σύνολο του κλάδου του οποίου οι κυρίαρχοι παίκτες προσβλέπουν στη διεκδίκηση μεριδίου των έργων υποδομής ύψους 43 δισ. ευρώ. Αυτά πρόκειται να προκηρυχθούν τα επόμενα χρόνια και, το κυριότερο, να συγχρηματοδοτηθούν από πόρους του ταμείου Ανάκαμψης και ευρωπαϊκά κεφάλαια, τροφοδοτώντας τις προοπτικές μεγέθυνσης του κλάδου.

Πώς όμως, διαμορφώνεται η «ακτινογραφία» των πέντε εταιρειών που αντιπροσωπεύουν ανεκτέλεστο υπόλοιπο (υπογεγραμμένων και μη) έργων ύψους 8,9 δισ. ευρώ;

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Το ανεκτέλεστο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είχε διαμορφωθεί σε 1,6 δισ. ευρώ στις 31 Δεκεμβρίου 2020, αλλά συμπεριλαμβανομένων των υπογεγραμμένων και προς υπογραφή νέων συμβάσεων τοποθετείται σε 2,2 δισ. ευρώ. Ωστόσο, το ανεκτέλεστο βραχυπρόθεσμα υπολογίζεται ότι θα αυξηθεί σε 3 δισ. ευρώ. Κι αυτό εάν ληφθεί υπόψη το έργο του ολοκληρωμένου σύνθετου συγκροτήματος (IRC) με καζίνο, ύψους 1 δισ. ευρώ, στο Ελληνικό, όπου ανάδοχος είναι η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Mohegan (η ΤΕΡΝΑ θα υλοποιήσει το 100% των κατασκευαστικών εργασιών).

Η εισηγμένη εκτιμά ότι η επικείμενη αλλαγή του θεσμικού πλαισίου των διαγωνιστικών διαδικασιών, θα επιτρέψει την επιτάχυνση των αδειοδοτήσεων για να ενταχθούν στο νόμο των στρατηγικών επενδύσεων τα μεγάλα έργα των υποδομών, που ξεπερνούν τα 13 δισ. ευρώ.

Ελλάκτωρ

Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο της Άκτωρ και των θυγατρικών της διαμορφωνόταν σε 1,6 δισ. ευρώ στα τέλη του 2020, με τη θυγατρική του ομίλου Ελλάκτωρ να έχει υπογράψει, μετά το 2020, συμβάσεις 15 εκατ. ευρώ, διαθέτοντας προς υπογραφή έργα 158 εκατ. ευρώ. Ως εκ τούτου, το ανεκτέλεστο της Άκτωρ ανέρχεται σε 1,8 δισ. ευρώ. Οι διεθνείς δραστηριότητες συνεισφέρουν περίπου το 36% των εσόδων της δραστηριότητας κατασκευής, αντιπροσωπεύοντας το 59% του κατασκευαστικού ανεκτέλεστου (συμπεριλαμβανομένων των προς υπογραφή συμβάσεων) και επικεντρώνονται στη Ρουμανία.  

Ωστόσο, η Άκτωρ, εμφανίζει μηνιαίο έλλειμμα 4 εκατ. ευρώ, με την ενδιάμεση χρηματοδότηση ύψους 50 εκατ. ευρώ και την αύξηση κεφαλαίου 120,5 εκατ. ευρώ να εκτιμάται ότι θα κλείσει την «μαύρη τρύπα». Κατά τις πρόσφατες εκτιμήσεις της διοίκησης της εισηγμένης, η εταιρεία θα καταστεί break even, σε επίπεδο λειτουργικής κερδοφορίας το τελευταίο τρίμηνο του 2020. Να σημειωθεί ότι το ολλανδικό fund Reggeborgh έχει δεσμευτεί να καλύψει την ενδιάμεση χρηματοδότηση 50 εκατ. ευρώ, ποσό που θα αποτελέσει και τη συμμετοχή της στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου.

Άβαξ

Με την Άβαξ να έχει προσθέσει λίγα μόνο έργα χαμηλής αξίας κατά το 2020, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων διαμορφωνόταν σε 1 δισ. στα τέλη του 2020, έναντι 1,3 δισ. πριν από ένα χρόνο. Ωστόσο το πρώτο τετράμηνο της φετινής χρονιάς, υπογράφηκαν τέσσερις νέες συμβάσεις δημόσιων και ιδιωτικών έργων 20 εκατ. ευρώ, ενώ επίκεται η υπογραφή συμβάσεων για έργα στην Ελλάδα, συνολικής αξίας σχεδόν 1 δισ. Αυτό σημαίνει ότι το ανεκτέλεστο υπόλοιπο της Άβαξ ανέρχεται σε περίπου 2 δισ. ευρώ. Το βασικότερο νέο έργο της Άβαξ είναι η κατασκευή της πρώτης φάσης της γραμμής 4 του Μετρό (Άλσος  Βεΐκου  –  Γουδή) που είναι προϋπολογισμού της τάξεως του 1,5 δισ. ευρώ (μετά την έκπτωση) κι έχει αναλάβει η κατασκευαστική σε κοινοπραξία με τις εταιρείες Ghella και Alstom.

Intrakat

Η Intrakat διέθετε, στα τέλη του 2020, ανεκτέλεστο υπογεγραμμένων συμβάσεων 381 εκατ. ευρώ, έχοντας μειοδοτήσει για νέα, προς υπογραφή, έργα 225,6 εκατ. ευρώ. Από αυτά, έχουν υπογραφεί έως σήμερα:

  • το έργο της αποκατάστασης ζημιών των οδικών υποδομών του Δήμου Ραφήνας-Πικερμίου που επλήγη από τη φυσική καταστροφή της 23ης Ιουλίου 2018, ύψους 11 εκατ. ευρώ
  • η υπογειοποίηση τμήματος οδού Πατρ. Κωνσταντίνου και τα σύνοδα έργα, στον Δήμο Ν. Φιλαδέλφειας-Χαλκηδόνας, ύψους 1,1 εκατ. ευρώ
  • ο ΑΗΣ Πτολεμαϊδας ύψους 347 χιλ. ευρώ
  • η επέκταση αιολικού πάρκου της K-Wind Κιθαιρώνας ύψους 3,2 εκατ. ευρώ

Η εισηγμένη, με διευθύνοντα σύμβουλο τον Πέτρο Σουρέτη, εκτιμά ότι οι υποδομές που σχεδιάζονται να υλοποιηθούν θα είναι ένα πολύ σοβαρό μέγεθος που θα δρομολογήσει την αναμενόμενη ανάπτυξη της χώρας. Τα έργα που βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο σχεδιασμού και δημοπράτησης, αφορούν σε δημόσια, έργα παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ κυρίως σε υποδομές οδικών αξόνων, σε υδραυλικά έργα, σε σιδηροδρομικά έργα, σε υποδομές σχολικών συγκροτημάτων και δικαστικών μεγάρων, σε έργα ενεργειακής αναβάθμισης κτιρίων, σε αναβαθμίσεις δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης και σε έργα διαχείρισης στερεών και υγρών αποβλήτων.

Επίσης, κατά την Intrakat, σημαντικό πεδίο δραστηριοποίησης του κατασκευαστικού κλάδου είναι και οι επενδύσεις του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα σε υποδομές δικτύων πρόσβασης νέας γενιάς (NGA), smart grid/smart metering και σε υποδομές ΑΠΕ (παραγωγή ενέργειας από Αιολικά και Φωτοβολταϊκά Πάρκα).

METKA

Η ΜΕΤΚΑ, που αποτελεί τον τομέα έργων βιώσιμης ανάπτυξης του ομίλου Μυτιληναίος, διαθέτει ανεκτέλεστο της τάξεως του 1 δισ. ευρώ από τα οποία 437 εκατ. ευρώ αντιστοιχούν στην υλοποίηση μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Σε υποδομές και έργα περιβάλλοντος αντιστοιχούν 481 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία της 31ης Δεκεμβρίου 2020. Εάν συνυπολογιστούν έργα που βρίσκονται προς συμβασιοποίηση το ανεκτέλεστο αγγίζει το 1,5 δισ. ευρώ.

moneyrewiew.gr

Money Review