Business & Finance Κυριακή 4/04/2021, 22:45
ΦΥΤΙΚΟ ΓΑΛΑ

Oatly: Μία πολλά υποσχόμενη IPO στις ΗΠΑ, με πιθανή αξία 10 δισ.δολαρίων

φωτ. ΑΡ

Το σουηδικό brand Oatly εξέπληξε τους Αμερικανούς τον Φεβρουάριο με μια εκκεντρική διαφήμιση στην οποία ο διευθύνων σύμβουλoς της εταιρείας τραγούδησε έντονα «wow, no cow», ενώ έπαιζε ηλεκτρικό πιάνο σε ένα γήπεδο. Μετά από αυτό, η εταιρεία παραγωγής φυτικού γάλακτος περιμένει να μπει σε άλλες οθόνες: στα ταμπλό του χρηματιστηρίου της Νέας Υόρκης, στο πλαίσιο αρχικής δημόσιας εγγραφής που θα μπορούσε να αποτιμήσει την εταιρεία ακόμη και στα 10 δισ.δολάρια.

Η εταιρεία, γνωστή για τους φιλόδοξους στόχους της, είχε αποκαλεστεί από κάποιο ανώτατο στέλεχος ως «φυτικό bitcoin». Στόχος τώρα της Oatly είναι να κατακτήσει τις κινεζικές και αμερικανικές αγορές. Η εταιρεία συστήθηκε στη Σουηδία τη δεκαετία του 1990, όμως η ανάπτυξή της επιταχύνθηκε το 2012 όταν τα ηνία ανέλαβε ο διευθύνων σύμβουλος Τόνι Πέτερσον και προχώρησε σε αναδιάρθρωση του μάρκετινγκ. Αρχισε να γίνεται γνωστή διεθνώς όταν εισήλθε στην αμερικανική αγορά το 2016, εστιάζοντας στην αγορά καφέ με την έκδοση «barista», του οποίου ο αφρός στο καπουτσίνο μοιάζει με αυτόν από αγελαδινό γάλα. Το brand έγινε ιδιαίτερα γνωστό γνωρίζοντας τόσο μεγάλη ζήτηση που η εταιρεία δυσκολεύθηκε να καλύψει το 2018, όμως όταν ξέσπασε η πανδημία η εταιρεία στράφηκε στο ηλεκτρονικό εμπόριο και τώρα περιμένει διπλασιασμό των πωλήσεών της στα 800 εκατ.δολάρια το 2021. 

«Το γάλα από βρώμη είναι απλά η αρχή μόνο της καμπύλης», είπε σε δηλώσεις του στους FT ο Πέτερσον. Σήμερα, το Oatly είναι το πρώτο σε πωλήσεις φυτικό γάλα στους ομίλους λιανικής σε ΗΠΑ, Σουηδία, Γερμανία και Βρετανία, με αποτέλεσμα το γάλα από βρώμη να παρουσιάζει τις δεύτερες υψηλότερες πωλήσεις στις ΗΠΑ μετά από αυτές του γάλακτος αμυγδάλου, ξεπερνώντας το κάποτε περιζήτητο γάλο σόγιας, σύμφωνα με στοιχεία των IRI, Nielsen και SPINS. 

Το θέμα είναι κατά πόσο η Oatly μπορεί να διατηρήσει τους σημερινούς ρυθμούς, λαμβάνοντας υπόψιν τον έντονο ανταγωνισμό, τόσο από νεοεισερχομένους όσο και από διεθνείς ομίλους, όπως η γαλλική Danone με brands όπως Alpro και Nestle. Σε όλα αυτά υπάρχει και ο ανταγωνισμός από τις νέες τεχνολογίες που βοηθούν στην παραγωγή γαλακτοκομικών προϊόντων χωρίς ζώα χρησιμοποιώντας τροποποιημένα αντίγραφα DNA αγελάδας. Υπάρχουν επίσης ερωτήματα ως προς τη θρεπτική αξία του φυτικού γάλακτος. Ιατρικές ενώσεις, συμπεριλαμβανομένης και της Αμερικανικής Ακαδημίας Παιδιατρικής διατείνονται ότι δεν πρέπει να δίδεται σε παιδιά ηλικίας κάτω των πέντε ετών φυτικό γάλα επειδή στερείται βασικών συστατικών που βρίσκονται στο γάλα. 

Ωστόσο, η ανάπτυξη της Oatlyh στηρίζεται και σε μία σειρά από συμφωνίες χρηματοδότησης. Ανάμεσα στους χρηματοδότες της είναι η Blackstone και η Radobank, ενώ στους δυνητικούς υποστηρικτές της συγκαταλέγονται και ο Οπρα Γουίνφρει και ο Τζέι Ζ. Επιπλέον, πέραν της Beyond Meat, που εισήλθε στο χρηματιστήριο το 2019, οι χρηματιστηριακές αγορές στερούνται μεγάλων εταιρειών παρασκευής φυτικών πρωτεϊνών, συνεπώς η ζήτηση για τα προϊόντα της Oatly θα συνεχίσει να είναι υψηλή.

Πηγή: FT 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News