Business & Finance Τρίτη 24/11/2020, 16:36 ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΧΙΟΝΗΣ
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η σωστή «συνταγή» για μια επιτυχημένη start up στην Ελλάδα

Η σωστή «συνταγή» για μια επιτυχημένη start up στην Ελλάδα

Του Γεράσιμου Χιόνη
[email protected]

Μία καλή ιδέα, ένα λογικό ρίσκο και μια αποτελεσματική ομάδα συνεργατών. Αυτά είναι τα βασικά συστατικά για μια επιτυχημένη start-up εταιρεία στην Ελλάδα. Τα παραδείγμα, άλλωστε, είναι πολλά και απολύτως διδακτικά.

«Όλα ξεκινούν από ένα πρόβλημα, μια ανάγκη που υπάρχει στην αγορά. Το σκέφτεσαι, το συζητάς και ξεκινάς να κάνεις το homework σου» εξηγεί, χαρακτηριστικά, ο Απόστολος Αποστολάκης, ένας εκ των ιδρυτών της VentureFriends, η οποία αναλαμβάνει το έργο υποστήριξης ορισμένων από των πλέον φιλόδοξων ιδεών. 

Ο ίδιος, επιτυχημένος επιχειρηματίας στον κλάδο της καινοτομίας και της τεχνολογίας, δίνει το «παρών» στο συνέδριο «SingularityU», το οποίο διεξάγεται στην Αθήνα, και μοιράζεται τη μακρά εμπειρία που έχει αποκομίσει. 

«Δημιουργείς ένα όραμα και στη συνέχεια το επικοινωνείς, κάνεις τις σωστές ερωτήσεις και φτιάχνεις μιας καλή ομάδα για να υποστηρίξεις το σχέδιό σου. Και κυρίως, είσαι ανοιχτός στο να προσαρμόζεις την ιδέα σου» συνεχίζει, περιγράφοντας τον «οδηγό» επιτυχίας κάθε νεοφυούς ελληνικής επιχείρησης. 

Πάνω απ όλα, όμως, όπως διευκρινίζει, είναι να κάνεις τις σωστές ερωτήσεις και να εμπιστευτείς τα σωστά άτομα. «Ακόμη και αν η ιδέα σου δεν είναι τέλεια, η ομάδα με την οποία συνεργάζεσαι, μπορεί να τη βελτιώσει και να την υλοποιήσει. Αντίθετα, ακόμη και αν η ιδέα σου είναι τέλεια, χωρίς τη σωστή ομάδα δεν είναι βέβαιο ότι θα την υλοποιήσεις». 

Όσον αφορά τα κεφάλαια και τη χρηματοδότηση, πρόκειται για τον τελευταίο κρίκο μιας μακράς αλυσίδας. «Στο τέλος αρχίζεις και αναζητάς χρηματοδότηση. Πρώτα, πρέπει να δείξεις ότι έχεις κάτι, να δουν ότι είσαι προετοιμασμένος. Αλλιώς πώς θα σου εμπιστευτεί κάποιος τα χρήματά του;» 

Η start-up που πουλήθηκε σε τιμή – ρεκόρ

Μία από τις βασικές επιτυχίες της VentureFriends και του ίδιου του κ. Αποστολάκη, είναι η στήριξη του InstaShop, μιας ελληνικής start-up επιχείρησης, η οποία μέσα σε λίγα χρόνια κατάφερε να πωληθεί στη γερμανική Delivery Hero έναντι του ποσού των 360 εκατομμυρίων δολαρίων. Πρόκειται για το μεγαλύτερο deal start-up ελληνικών συμφερόντων. 

Μάλιστα, στην επιτυχία του InstaShop είχε αναφερθεί και ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης: «Συγχαρητήρια στο InstaShop για τη μεγαλύτερη εξαγορά ελληνικής start-up επιχείρησης που έχει λάβει χώρα ως τώρα» είχε αναφέρει σε ανάρτησή του στο Twitter.  

«Το InstaShop γεννήθηκε ως αποτέλεσμα μιας άλλης ιδέας, η οποία απέτυχε. Όμως, απ’ αυτή την αποτυχία μάθαμα πολλά πράγματα και έτσι, καταφέραμε να δημιουργήσουμε το InstaShop» δηλώνει η Ιωάννα Αγγελιδάκη, μία εκ των ιδρυτών της εταιρείας. 

Το InstaShop δημιουργήθηκε το 2015, παρέχοντας τη δυνατότητα στους χρήστες να κάνουν ηλεκτρονικές παραγγελίες από συνεργαζόμενα σούπερ μάρκετ και να λαμβάνουν τις αγορές τους, όποτε αυτοί το επιθυμούν. Σήμερα, δραστηριοποιείται σε πέντε χώρες της Μέσης Ανατολής, με δεκάδες χιλιάδες παραγγελίες και τζίρο, πολλών εκατομμυρίων ευρώ. 

Η εξαγορά από τη Microsoft

Ένα ακόμη επιτυχημένο παράδειγμα νεοφυούς επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα είναι και η Softomotive, η οποία ιδρύθηκε το 2005, έχοντας ως πεδίο δράσης την ανάπτυξη λογισμικού ρομποτικής αυτοματοποίησης.

Εν ολίγοις, βοηθάει επιχειρήσεις ανά τον κόσμο να αυτοματοποιήσουν τις λειτουργίες τους. Πριν λίγους μήνες, η Microsoft ανακοίνωσε την εξαγορά της Softomotive, η οποία εξακολουθεί να απασχολεί στην Ελλάδα τουλάχιστον 100 άτομα. 

«Η ανάγκη της αγοράς, είναι το βασικό για μια καινούρια επιχείρηση» σημειώνει με νόημα ο Τάσος Σταυρόπουλος, ένας εκ των ιδρυτών της τεχνολογικής εταιρείας, ο οποίος επίσης δίνει το «παρών» στο «SingularityU».

«Είναι βασικό αυτή την ανάγκη να την “αγαπήσει” η αγορά. Μόλις το πετύχεις αυτό, τότε ξεκινάς το όραμά σου. Θα κάνεις αρκετά λάθη, αλλά πρέπει να μάθεις απ’ αυτά» επισημαίνει, μεταξύ άλλων, δίνοντας τα «φώτα» του σ’ όσους θέλουν να ακολουθήσουν το παράδειγμά του.

Φυσικά, δεν παραλείπει να αναφερθεί και στην ομάδα. Δηλαδή τους συνεργάτες, με τους οποίους επιλέγεις να υλοποιήσεις την ιδέα σου. «Το παν είναι η ομάδα. Συνεργάσου με άτομα που εμπιστεύεσαι» καταλήγει. 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News