Τα σχέδια της ΑΒ Βασιλόπουλος για το δίκτυο
Μέσα από τη μετατροπή εταιρικών καταστημάτων σε καταστήματα που λειτουργούν με το σύστημα δικαιόχρησης (franchising), προκειμένου να εξορθολογσθεί το δίκτυο και να είναι λιγότερο κοστοβόρο και περισσότερο κερδοφόρο, την περαιτέρω ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου και μάλιστα του κομματιού που αφορά στο λεγόμενο quick commerce (παραδόσεις εντός 60 λεπτών από την παραγγελία), αλλά και την ανάπτυξη της δραστηριότητας χονδρικής, έτσι ώστε αυτή να καλύπτει τις ανάγκες κυρίως του καναλιού του HORECA (ξενοδοχεία – εστίαση) περνά ο δρόμος για να «ξεκολλήσει» ο τζίρος της ΑΒ Βασιλόπουλος από το 1,9 δισ. ευρώ και να ενισχυθούν τα κέρδη. Ο διευθύνων σύμβουλος της αλυσίδας κ. Νίκος Λαβίδας, ο οποίος ανέλαβε τα ηνία της ΑΒ Βασιλόπουλος το 2022, μετά την επεισοδιακή αποχώρηση του κ. Βασίλη Σταύρου, έχει ορίζοντα τριετίας για να πετύχει τον πολυπόθητο στόχο για πωλήσεις και κέρδη. Πολύ πιο άμεσα και δη μέσα στο 2024 αναμένεται η εξαγορά τοπικής αλυσίδας, πιθανόν σε τουριστικό προορισμό της νότιας Ελλάδας.
Σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα που ανακοίνωσε η εταιρεία χθες ο κύκλος εργασιών της διαμορφώθηκε το 2023 σε 1,97 δισ. ευρώ, οριακά χαμηλότερος (-0,6%) από το 2022, όταν είχε διαμορφωθεί σε 1,98 δισ. ευρώ. Αν και στον ισολογισμό της εταιρείας εμφανίζονται ζημιές ύψους 22 εκατ. ευρώ, η ΑΒ είχε στην πραγματικότητα κέρδη ύψους 10 εκατ. ευρώ. Η εμφάνιση ζημιών, οφείλεται σύμφωνα με τον κ. Λαβίδα, στην απομείωση παγίων ύψους 18 εκατ. ευρώ στην οποία προχώρησε η εταιρεία λόγω της μετατροπής εταιρικών καταστημάτων σε franchising. Το περιθώριο μικτού κέρδους διαμορφώθηκε σε 25,9%, ενώ το προσαρμοσμένο λειτουργικό κέρδος σε 1,47% – στα επίπεδα του συνόλου του κλάδου των σούπερ μάρκετ- κάτι που ο κ. Λαβίδας στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε χθες δεν παρέλειψε να χαρακτηρίσει χαμηλό και να το αποδώσει στο μέτρο του υπουργείου Ανάπτυξης περί πλαφόν στον περιθώριο κέρδους. Ο ίδιος, πάντως, εμφανίστηκε ικανοποιημένος από τις επιδόσεις της εταιρείας το 2023, επισημαίνοντας ότι «ήταν μια χρονιά μετάβασης στο πλάνο της επόμενης τριετίας και έπρεπε να γίνει πρώτα ο εκσυγχρονισμός και εξορθολογισμός του δικτύου».
Στο επίκεντρο της στρατηγικής της ΑΒ είναι η μετατροπή καταστημάτων κάτω των 600 τ.μ. από εταιρικά σε franchising με τον κ. Λαβίδα να εκτιμά το σύνολο της αγοράς convenience (μικρά σημεία με διευρυμένο ωράριο λειτουργίας) σε 3 δισ. ευρώ. Η εταιρεία έχει μέχρι σήμερα 292 καταστήματα franchising (εκ των οποίων 50 εταιρικά έχουν μετατραπεί ή θα μετατραπούν σε franchising μέσα στο 2024) και απομένουν περίπου 40 στα οποία αναμένεται να εφαρμοσθεί αυτή η στρατηγική. Η συμμετοχή των καταστημάτων franchising στον τζίρο της ΑΒ από 12% πέρυσι, ανέρχεται σε 15% σήμερα και εκτιμάται ότι στο τέλος της προσεχούς τριετίας θα ανέλθει σε 25%.
Έμφαση δίνει η εταιρεία και στις ηλεκτρονικές πωλήσεις, έχοντας συνεργασία και με τις πλατφόρμες efood και Wolt, ειδικά καθώς οι παραγγελίες για παράδοση εντός μίας ώρας και εντός της ίδιας ημέρας αυξάνονται και αναμένεται να διπλασιαστούν μέχρι το 2028. Οι ηλεκτρονικές πωλήσεις της AB από 70 εκατ. ευρώ το 2023 αναμένεται να φτάσουν τα 110 εκατ. ευρώ το 2028.
Στην κατεύθυνση της περαιτέρω ενίσχυσης της εξυπηρέτησης των ηλεκτρονικών παραγγελιών και δη αυτών που η παράδοση γίνεται εντός μίας ώρας (fast) ή εντός της ίδιας ημέρας (same day) η εταιρεία εξετάζει το ενδεχόμενο το μεγάλο κατάστημα του Αμαρουσίου (κοντά στο Δαχτυλίδι, στη Λεωφόρο Κηφισίας), το οποίο εγκαινιάστηκε στα τέλη του περασμένου Νοεμβρίου να αποκτήσει και τον ρόλο hub. Έτσι θα ενισχυθεί ο ρόλος του καταστήματος και θα έχει μεγαλύτερη απόδοση η επένδυση που έγινε εκεί, δεδομένου ότι το κατάστημα δεν έχει παρουσιάσει μέχρι στιγμής την προσδοκώμενη αγοραστική κίνηση. Σημειώνεται ότι στις 3 Αυγούστου η εταιρεία πήρε την δραστική απόφαση να κλείσει το κατάστημα που είχε ανοίξει μόλις 18 μήνες πριν σε μια άλλη περιοχή, το Χαλάνδρι (Πλατεία Κένεντυ), καθώς δεν ήταν καθόλου αποδοτικό.
Το 2023 η ΑΒ Βασιλόπουλος πραγματοποίησε επενδύσεις ύψους 56,5 εκατ. ευρώ, ενώ για την τρέχουσα χρονιά έχουν προγραμματιστεί επενδύσεις περίπου 50 εκατ. ευρώ.
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News