Pepsico Hellas: Επιστροφή της παραγωγής αναψυκτικών στην Ελλάδα
Ήταν 31 Οκτωβρίου 2016 όταν η Pepsico- Ήβη, τότε, ανακοίνωνε ότι βάζει «λουκέτο» στο εργοστάσιο αναψυκτικών στα Οινόφυτα, μια μονάδα που είχε ξεκινήσει να λειτουργεί το 1998 και διέθετε τέσσερις γραμμές παραγωγής στην οποία απασχολούνταν 65 άτομα. Τρία χρόνια πριν, στην καρδιά της οικονομικής ύφεσης, η εταιρεία είχε προχωρήσει στο κλείσιμο του εργοστασίου εμφιάλωσης νερού στο Λουτράκι και πλέον παραγωγική δραστηριότητα στην Ελλάδα είχε μόνο μέσω του εργοστασίου της Tasty στον Άγιο Στέφανο.
Οχτώ χρόνια μετά η Pepsico Hellas, όπως ονομάζεται πλέον η θυγατρική του ομίλου Pepsico στην Ελλάδα, αναθεωρεί -εν μέρει- την απόφασή της, καθώς το 60% των αναψυκτικών της θα παράγεται ξανά στην Ελλάδα. Όχι από την ίδια με δικό της εργοστάσιο -το σενάριο αυτό δεν υπάρχει στον σχεδιασμό της εταιρείας, τουλάχιστον στην παρούσα φάση- αλλά μέσω συνεργασίας με άλλους εμφιαλωτές. Τον Δεκέμβριο ξεκινά από το εργοστάσιο της N.U. Aqua στο Λουτράκι -πρόκειται για το εργοστάσιο της Pepsico που είχε σταματήσει να λειτουργεί από το 2013 και πούλησε στην N.U. Aqua το 2021- η παραγωγή των αναψυκτικών της Pepsi σε συσκευασία PET. Στο ίδιο εργοστάσιο ετοιμάζεται και γραμμή παραγωγής σε γυάλινη φιάλη, η οποία θα χρησιμοποιηθεί αρχικά για την εμφιάλωση σε γυάλινη φιάλη του νερού Eonio Loutraki της N.U. Aqua, τη διανομή του οποίου έχει αναλάβει η Pepsico Hellas, αλλά στη συνέχεια θα αξιοποιηθεί και για την παραγωγή των αναψυκτικών της Pepsico σε γυάλινη φιάλη.
Το πρώτο βήμα για την επιστροφή της παραγωγής των αναψυκτικών της PepsiCo στην Ελλάδα είχε γίνει πέρυσι, όταν η ΕΨΑ ανέλαβε την παραγωγή σε κουτί των αναψυκτικών της πολυεθνικής, πλην της Pepsi Cola και της 7Up.
«Οι συνθήκες της αγοράς όταν λάβαμε την απόφαση να κλείσουμε το εργοστάσιο στα Οινόφυτα και να μεταφέρουμε την παραγωγή στη Ρουμανία ήταν πολύ διαφορετικές. Το μεταφορικό κόστος ήταν χαμηλό. Αναθεωρήσαμε την απόφασή μας διότι συνέβη ο πόλεμος στην Ουκρανία, υπάρχουν τα γεγονότα στη Μέση Ανατολή, το κόστος μεταφοράς είναι πολύ υψηλό», εξήγησε τους λόγους της απόφασης η κυρία Ίνγκα Ντένγκελ, γενική διευθύντρια της PepsiCo Hellas στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου.
Η συμφωνία με την N.U. Aqua είναι τριετής, αλλά είναι πολύ πιθανό να ανανεωθεί για μια τριετία ακόμη. Σε ό,τι αφορά τη συμφωνία με την ΕΨΑ, η οποία επίσης είναι τριετής, είναι πιθανό επίσης να ανανεωθεί, ειδικά εάν τα σχέδια της βολιώτικης βιομηχανίας για ενίσχυση των μεριδίων της δεν τελεσφορήσουν. Αν και πριν από μερικούς μήνες τα στελέχη του fund SMERC, στο οποίο ανήκει πλέον η ΕΨΑ, άφηναν να εννοηθεί ότι δεν θα ανανεωθεί η συμφωνία με την PepsiCo, καθώς χρειάζεται να αξιοποιηθεί όλη η παραγωγική ικανότητα του εργοστασίου για την παραγωγή των προϊόντων ΕΨΑ, το σενάριο αυτό φαίνεται να «ξεθωριάζει» το τελευταίο διάστημα. Ο λόγος; Τα μερίδια αγοράς δεν φαίνεται να είναι τα επιθυμητά μέχρι στιγμής, οπότε η συνέχιση της συμφωνίας με την πολυεθνική θα αντισταθμίσει πιθανές απώλειες σε έσοδα. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες δεν αποκλείεται σε επόμενη φάση η ΕΨΑ να αναλάβει για λογαριασμό της Pepsico την παραγωγή της Pepsi Cola και της 7Up σε κουτί. Η συνεργασία και με άλλους εμφιαλωτές μεσοπρόθεσμα ή μακροπρόθεσμα δεν μπορεί να αποκλειστεί, ενώ σε ό,τι αφορά τις εξαγορές εξετάζονται μόνο όσες σχετίζονται με τον κλάδο των σνακς, εκεί όπου η εταιρεία, μέσω των προϊόντων Tasty, κατέχει ηγετική θέση στην ελληνική αγορά.
Από τα σνακς άλλωστε προέρχονται τα 2/3 περίπου του τζίρου της Pepsico Hellas, ο οποίος το 2023 αυξήθηκε κατά 18,45% και διαμορφώθηκε σε 238,28 εκατ. ευρώ. Στα σνακς η ανάπτυξη ήταν 22% στη μικρή λιανική και 12,5% στο κανάλι του σούπερ μάρκετ, ενώ στα αναψυκτικά η ανάπτυξη ήταν αντιστοίχως 29% και 15%.
Το κανάλι, πάντως, στο οποίο θέλει να δώσει τη μεγαλύτερη έμφαση η εταιρεία είναι αυτό του HORECA, όπου έχει εξαιρετικά μικρό περιθώριο αγοράς (περίπου 5% υπολογίζεται το μερίδιο της Pepsi Cola). Ποια είναι η επιτυχημένη συνταγή; Με βάση το μοντέλο που εφαρμόστηκε από την ομάδα πωλήσεων στη Βόρεια Ελλάδα, είναι η «πόρτα-πόρτα» προσέγγιση των επιχειρηματιών της εστίασης και κυρίως αυτών που ασκούν μεγάλη επιρροή στους συναδέλφους τους. Ακριβώς για αυτόν τον λόγο η ομάδα της Βόρειας Ελλάδας κατέβηκε νοτιότερα και ανέλαβε το δύσκολο έργο των πωλήσεων για το σύνολο της χώρας.
Διαβάστε επίσης:
PepsiCo Hellas: Αύξηση των πωλήσεων κατά 18,45%
Πώς πήρε ελληνικό όνομα ένα προϊόν με ετήσιες πωλήσεις 90 δισ. δολαρίων
Χωρίς την οικογένεια Σεπετά τα σχέδια του SMERC για την ανάπτυξη της ΕΨΑ
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News