BUSINESS & FINANCE

Αναγκαστική προσγείωση για τις μικρές αεροπορικές εταιρείες

Αναγκαστική προσγείωση για τις μικρές αεροπορικές εταιρείες

Σπορ ακριβό και για λίγους, που απαιτεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερο περιορισμό του κόστους, όπως και συνεχείς επενδύσεις, αποτελούν οι αερομεταφορές. Αυτό φανερώνει η πτώχευση ή η αναστολή δραστηριότητας σημαντικού αριθμού αεροπορικών εταιρειών, οι οποίες φιλοδοξούσαν να αποσπάσουν ένα υπολογίσιμο μερίδιο της αγοράς των αερομεταφορών.

Δεν τα κατάφεραν, όμως, τόσο λόγω των σοβαρών επιπτώσεων που έχει προκαλέσει η πανδημία όσο και εξαιτίας προβλημάτων που προϋπήρχαν της COVID-19. Και σε αντίθεση με την πτώχευση της οποίας οι συνέπειες είναι άμεσες, η διαδικασία που την ακολουθεί είναι, συνήθως, μακρόσυρτη και χρονοβόρος.

Orange2fly

Για του λόγου το ασφαλές, η Orange2fly, που έπαψε να εκτελεί (ναυλωμένες) πτήσεις από τον Μάρτιο του 2020, αιτήθηκε την πτώχευσή της ενάμιση χρόνο μετά και τέθηκε σε καθεστώς χρεοκοπίας την άνοιξη του 2022, θα βρεθεί σε ένα μήνα αντιμέτωπη με πλειστηριασμό. Στις 31 Ιανουαρίου έχει προγραμματιστεί να εκποιηθούν κινητά περιουσιακά στοιχεία της αεροπορικής. Ωστόσο είναι αδύνατον η αεροπορική να αποπληρώσει τα χρέη της τάξεως των 11,7 εκατ. ευρώ προς τους πιστωτές της, επειδή το τίμημα που συνοδεύει τον σε κακή κατάσταση εξοπλισμό της που βγαίνει στο «ηλεκτρονικό» σφυρί διαμορφώνεται σε μόλις 20.000 ευρώ.

Το 2018, οπότε η εταιρεία μίσθωνε τέσσερα Airbus (A320-200), εμφάνιζε κύκλο εργασιών 37,8 εκατ. ευρώ και κέρδη ελαφρώς μεγαλύτερα από 100.000 ευρώ. Ωστόσο, το 2019 ξεκίνησε η κάθοδος της αεροπορικής που επωμίστηκε τμήμα (3 εκατ. ευρώ) του κόστους ανακατασκευής του κινητήρα ενός από τα αεροσκάφη της, με την Orange2fly να «βυθίζεται» σε ζημίες 5,8 εκατ. ευρώ.

Για να καλύψει το κενό του αεροπλάνου που τέθηκε εκτός λειτουργίας –η ανακατασκευή του κινητήρα διήρκεσε πέντε μήνες– η εταιρεία προχώρησε στη μίσθωση άλλου αεροσκάφους.

Η κίνηση αυτή, όμως, σε συνδυασμό με την επιβολή περιοριστικών μέτρων λόγω της πανδημίας και την απόσυρση –αρχικώς ενδιαφερόμενου– στρατηγικού επενδυτή για την Orange2fly «στέγνωσαν» από ρευστότητα την εταιρεία.

Ellinair

Στη λίστα των αεροπορικών που υποχρεώθηκαν σε αναγκαστική προσγείωση ανήκει η Ellinair, που έχει αναστείλει τη δραστηριότητά της από τον Μάρτιο του 2020, αρχικά με αιτία την πανδημία.

Η αεροπορική, που ανήκε στον όμιλο Μουζενίδη, έχει ενισχυθεί με 6,8 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στην αποζημίωση για τις ζημίες που υπέστη κατά την περίοδο από 18 Μαρτίου έως 30 Ιουνίου 2021 λόγω της πανδημικής κρίσης. Η Ellinair, που έχει περιέλθει υπό τον έλεγχο ομάδας επιχειρηματιών από την Κρήτη με δραστηριότητα στον τουρισμό, φέρεται να επιδιώκει την επανέναρξη των πτήσεων. Ωστόσο, όλες οι ενδείξεις συνηγορούν υπέρ του αντιθέτου.

Είναι ενδεικτικό ότι το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ) έχει θέσει, κατά τις τελευταίες δύο εβδομάδες, σε καθεστώς αναστολής καταχώρισης την Ellinair επειδή δεν δημοσίευσε εμπρόθεσμα τις ετήσιες οικονομικές καταστάσεις του 2021. Η διοίκηση της αεροπορικής, όπως επισημαίνεται στη σχετική απόφαση του ΓΕΜΗ, ούτε καν απευθύνθηκε στην αρμόδια υπηρεσία για να εκθέσει τους λόγους για τους οποίους δεν πρέπει να τεθεί σε αναστολή καταχώρισης.

Παρ’ όλα αυτά, σύμφωνα με το αφήγημα της «επόμενης ημέρας», η αεροπορική, που διέθετε ισχυρή παρουσία στη ρωσική αγορά, προσβλέπει στην επανέναρξη πτήσεων εκτός Ελλάδας και συγκεκριμένα στο Ντουμπάι, επιδιώκοντας να συνδέσει το εμιράτο με προορισμούς της Μέσης Ανατολής. Μία, όμως, από τις βασικές προϋποθέσεις του συγκεκριμένου εγχειρήματος είναι η αεροπορική να καταφέρει να προμηθευτεί αεροσκάφος.

Astra Airlines

Σχέδιο επαναλειτουργίας, που στέφθηκε με αποτυχία, διέθετε και η Astra Airlines. Η αεροπορική, με έδρα τη Θεσσαλονίκη, προσέβλεπε στην είσοδο Κινέζων επενδυτών στο μετοχικό της κεφάλαιο, με στόχο τη μετατροπή της σε χαμηλού κόστους αερομεταφορέα, που θα λειτουργούσε σε πρώτη φάση με μισθωμένα αεροσκάφη και σε δεύτερο στάδιο –εάν και εφόσον αδειοδοτούνταν– με αεροπλάνα της κινεζικής κατασκευάστριας εταιρείας Comac. Να σημειωθεί ότι η Comac παρέδωσε, μόλις πριν από λίγες ημέρες, το πρώτο αεροσκάφος της (C919) στην China Eastern Airlines, το οποίο ελλείψει πιστοποιήσεων από τις ΗΠΑ (FAA) και την Ευρώπη (EASA) δεν είναι δυνατόν να εκτελέσει πτητικό έργο εκτός Κίνας. Η Astra Airlines, της οποίας τμήμα των εσόδων προερχόταν από τις άγονες αεροπορικές γραμμές, πραγματοποίησε την πρώτη της ναυλωμένη πτήση τον Ιούλιο του 2008, το 2010 ξεκίνησε να επιχειρεί στο εσωτερικό, ενώ έπαψε να πετάει από τον Νοέμβριο του 2019.

Υπολογίζεται ότι από το 2015 έως σήμερα πέντε διαφορετικές ελληνικές ή ελληνικών συμφερόντων αεροπορικές εταιρείες έχουν αναγκαστεί να αναστείλουν τη δραστηριότητά τους. Σε αυτές ανήκουν, εκτός από την Orange2fly, την Ellinair και την Astra Airlines, η Sky Greece και οι Μινωικές Αερογραμμές.

Προκειμένου μια αεροπορική εταιρεία να έχει ικανοποιητικές αποδόσεις και το κόστος ανά επιβάτη να διατηρείται σε χαμηλά επίπεδα απαιτείται ο συντελεστής πληρότητας των αεροσκαφών της να είναι της τάξης του 80% ή μεγαλύτερος, σύμφωνα με τους ειδικούς. Ο πόλεμος τιμών με στόχο την αύξηση των χιλιομετρικών θέσεων (ASKS) και κατ’ επέκταση την εξασφάλιση υψηλών συντελεστών πληρότητας οξύνει τον ανταγωνισμό στις αερομεταφορές, καθιστώντας δύσκολη την επιβίωση των μικρότερων παικτών.

Διαβάστε επίσης: 

Αναταράξεις διαρκείας για την Ellinair

Aegean: Δημιουργεί νέο hangar στο Ελ. Βενιζέλος – Επένδυση 140 εκατ. ευρώ

Αεροπορικές: Πώς τα ταξίδια με αεροπλάνο έγιναν και πάλι είδος πολυτελείας

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News