Business & Finance Τρίτη 6/12/2022, 12:45
BUSINESS & FINANCE

«Καλάθι του νοικοκυριού»: Ποιο πραγματικά συμφέρει περισσότερο 

«Καλάθι του νοικοκυριού»: Ποιο πραγματικά συμφέρει περισσότερο 

Το πραγματικό όφελος στους τελικούς καταναλωτές από το «καλάθι του νοικοκυριού» προσπάθησε να αποτυπώσει η εταιρεία ερευνών INESIS. Η εταιρεία διενήργησε έρευνα το διάστημα μεταξύ 11 Νοεμβρίου και 6 Δεκεμβρίου σε όλες τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ υπολογίζοντας το ελάχιστο κόστος του καλαθιού ανά αλυσίδα.

Βάσει της έρευνας προκύπτει ότι o Σκλαβενίτης προσφέρει το φθηνότερο καλάθι με ελάχιστο κόστος 115,30 ευρώ ενώ ακολουθεί το καλάθι του Βασιλόπουλου με ελάχιστο κόστος 117,41 ευρώ και του Egnatia (Discount Markt) με ελάχιστο κόστος 122,89 ευρώ. Εξετάζοντας το κόστος του καλαθιού  λαμβάνοντας υπόψη εκτός από την τιμή του εκάστοτε προϊόντος και  την προσφερόμενη ποσότητα (τιμή μονάδας) τα αποτελέσματα διαφοροποιούνται ελαφρώς. Ο Σκλαβενίτης με 190,6 ευρώ φαίνεται να προσφέρει το πιο «συμφέρον» καλάθι ενώ ακολουθεί ο Κρητικός με ελάχιστο κόστος 193,7 ευρώ, και το Lidl με ελάχιστο κόστος 212,1 ευρώ. Η σχέση τιμής πώλησης και τιμής ανά μονάδα (Α/Β) εισάγει και την έννοια του «βάρους» του καλαθιού. Όσο πιο κοντά στο 100% ή και μεγαλύτερο αυτής είναι η τιμή πώλησης προς την τιμή ανά μονάδα τόσο μεγαλύτερη είναι η προσφερόμενη ποσότητα των προϊόντων στο καλάθι. Για παράδειγμα αν η τιμή ενός λίτρου απορρυπαντικού για καθάρισμα είναι 0,75 ευρώ ανά λίτρο και το προϊόν στο καλάθι έχει τιμή πώλησης 0,95 τότε αυτό σημαίνει ότι το προϊόν είναι μεγαλύτερο του ενός λίτρου. 

«Καλάθι του νοικοκυριού»: Ποιο πραγματικά συμφέρει περισσότερο -1

Το ελάχιστο κόστος του καλαθιού ανά μονάδα προϊόντος μειώθηκε στο 40% των αλυσίδων(6/15 αλυσίδες) μεταξύ 5ης και 4ης εβδομάδας, ενώ από την 3η στην 4η εβδομάδα το ποσοστό των αλυσίδων στις οποίες υπήρξε μείωση του ελάχιστου κόστους καλαθιού ανά μονάδα έφτασε το 87% (13/15 αλυσίδες). Μελετώντας το κόστος του καλαθιού βάσει τιμών πώλησης ανά μονάδα, τις τελευταίες 3 εβδομάδες, διαπιστώνουμε ότι η πλειονότητα των αλυσίδων προσφέρει καλάθι προσεκτικά σχεδιασμένο, όπου το ελάχιστο κόστος παρουσιάζει αυξομειώσεις οι οποίες συνήθως δικαιολογούνται από την ποικιλομορφία των προϊόντων (ανά κατηγορία) που εισάγουν/εξάγουν κάθε εβδομάδα από το καλάθι. Για παράδειγμα, στην κατηγορία «Γάλα για Βρέφη», η εισαγωγή του γάλακτος σκόνης σε αντικατάσταση ενός συμβατικού για βρέφη σε υγρή μορφή, αυτομάτως δημιουργεί μια αύξηση η οποία σχετίζεται κατά βάση με τον τύπο του διαθέσιμου προϊόντος.

«Καλάθι του νοικοκυριού»: Ποιο πραγματικά συμφέρει περισσότερο -2

Παρά τις αυξομειώσεις όμως που παρατηρούνται στο ελάχιστο κόστος του καλαθιού κάθε αλυσίδας ανά εβδομάδα, στο σύνολο φαίνεται να υπάρχει μια ελαφριά τάση μείωσης τιμών. Συνεπώς, ένας καλά οργανωμένος καταναλωτής μπορεί με κατάλληλο σχεδιασμό να επιτύχει το μέγιστο για αυτόν κέρδος. 

Τέλος, εξετάζοντας διαχρονικά το ελάχιστο κόστος του καλαθιού ανά αλυσίδα είναι διάχυτο ότι η πλειονότητα αυτών έχουν κάνει προσπάθειες να σχεδιάσουν και να προσφέρουν ανταγωνιστικά καλάθια των οποίων το μέσο κόστος φθίνει. Παρόλα αυτά είναι σημαντικό να παρατηρήσουμε ότι οι μεγάλες αλυσίδες φαίνεται να έχουν μεγαλύτερη ευελιξία στην διαμόρφωση ενός οικονομικότερου καλαθιού (βάσει τιμής πώλησης).

«Καλάθι του νοικοκυριού»: Ποιο πραγματικά συμφέρει περισσότερο -3

Παράλληλα, εξετάζοντας το ελάχιστο κόστος βάσει τιμής ανά μονάδα, υπάρχουν αυξομειώσεις οι οποίες δεν είναι πάντα αρνητικές. Ενδεχομένως αλυσίδες που επένδυσαν στην δημιουργία ενός φθηνού καλαθιού (μίξη PL προϊόντων με επώνυμα) από την αρχή του εγχειρήματος να έχουν μικρότερα περιθώρια μείωσης του κόστους στον χρόνο. Αυτό όμως είναι κάτι το οποίο θα μπορεί να εξετασθεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες λειτουργίας του «καλαθιού του νοικοκυριού».

«Καλάθι του νοικοκυριού»: Ποιο πραγματικά συμφέρει περισσότερο -4

Από τα στατιστικά προκύπτει ότι οι αλυσίδες των super market φαίνεται να σχεδιάζουν ανταγωνιστικά καλάθια τα οποία «φρενάρουν» τις τιμές των προϊόντων ενώ παράλληλα προσφέρουν εναλλακτικές οι οποίες ενδεχομένως να απευθύνονται σε νοικοκυριά με διαφορετικό προφίλ.   

Εξετάζοντας το καλάθι της 30ης Νοεμβρίου διαπιστώνεται ότι όλες οι αλυσίδες ήταν τυπικές στην συμβατική τους υποχρέωση, και διέθεσαν προϊόντα και στις 51 προβλεπόμενες κατηγορίες. Σε σχέση με τα ανά κατηγορία προϊόντα, προκύπτει το συμπέρασμα ότι υπάρχουν αλυσίδες οι οποίες προσφέρουν κατά βάση ένα προϊόν μέσα σε κάθε κατηγορία (π.χ. Lidl, Χαλκιαδάκης προσφέρουν 52 προϊόντα σε σύνολο 51 κατηγοριών), ενώ κάποια άλλα φαίνεται να έχουν δημιουργήσει καλάθι με μεγαλύτερη ποικιλία (πχ. το My Market προσφέρει 125 προϊόντα, ο Γαλαξίας 98, το efood 81, κτλ).

moneyreview.gr 

Διαβάστε επίσης:

Άδ. Γεωργιάδης: Το «καλάθι του νοικοκυριού» συγκρατεί τις τιμές και άλλων προϊόντων

«Καλάθι του νοικοκυριού»: Σταθερές ή μειωμένες τιμές στο 94,7% των προϊόντων

Εποχές… μνημονίου στα σούπερ μάρκετ: Private label και μείωση πωλήσεων

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News