BUSINESS & FINANCE

Τα σχέδια των σούπερ μάρκετ για το 2023: Νέες επενδύσεις παρά τις πιέσεις

Τα σχέδια των σούπερ μάρκετ για το 2023: Νέες επενδύσεις παρά τις πιέσεις

Η ανάπτυξη του δικτύου φυσικών καταστημάτων, η ισχυροποίηση της θέσης τους στις ηλεκτρονικές πωλήσεις, αλλά και εξαγορές για ταχύτερη είσοδο σε νέες αγορές, αποτελούν τους βασικούς άξονες στους οποίους θα κινηθούν οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ το 2023. Ιδιαίτερη βαρύτητα θα δοθεί και στη μείωση του ενεργειακού κόστους μέσω αντικατάστασης ψυγείων με νέα, λιγότερο ενεργοβόρα και της εγκατάστασης φωτοβολταϊκών που θα καλύπτουν μέρος των αναγκών τόσο των καταστημάτων όσο και των αποθηκευτικών χώρων. Στελέχη του κλάδου τονίζουν ότι η επέκταση του δικτύου κρίνεται απαραίτητη σε μια περίοδο που η πίτα λόγω ανατιμήσεων μικραίνει και η μάχη για μερίδιο αγοράς γίνεται ολοένα και πιο σκληρή. Παράλληλα, οι αλυσίδες καλούνται να αντιμετωπίσουν αυξημένο λειτουργικό κόστος που περιορίζει το περιθώριο κέρδους και ταυτόχρονα να απορροφήσουν μέρος των ανατιμήσεων προκειμένου να παραμείνουν ανταγωνιστικές.

Συνέχιση των επενδύσεων με στόχο την οργανική ανάπτυξη, χωρίς ωστόσο να αποκλείουν και τις εξαγορές, σχεδιάζουν για τη νέα χρονιά οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Η αύξηση του κόστους λειτουργίας και η μείωση των περιθωρίων κέρδους που αυτή επιφέρει, μαζί με το γεγονός ότι μέρος των αυξήσεων στις τιμές των προϊόντων απορροφάται από τους λιανεμπόρους, δεν φαίνεται ότι θα ανακόψουν τις επενδύσεις σε νέα καταστήματα και υποδομές. Αλλωστε, με την «πίτα» να μικραίνει αναγκαστικά λόγω της μείωσης της κατανάλωσης –σημειωτέον σε επίπεδο αξίας πωλήσεων το πρόσημο παραμένει θετικό λόγω πληθωρισμού– ο «πόλεμος» των μεριδίων αγοράς αναμένεται εντονότερος, με τη μάχη να κρίνεται κατ’ αρχάς και στις τιμές, αλλά και στο εύρος του δικτύου, στην εξυπηρέτηση και στις ηλεκτρονικές πωλήσεις.

Η εταιρεία «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης (ΕΥΣ)», η οποία πρόσφατα εγκαινίασε το 33ο υπερμάρκετ της στη Νέα Φιλαδέλφεια στο κτίριο της πρώην Renault, σχεδιάζει μέχρι τα τέλη του 2023 τη δημιουργία δύο ακόμη καταστημάτων, εκ των οποίων το ένα στη Γλυφάδα και το άλλο στη Μυτιλήνη. Επιπλέον, ο όμιλος πρόκειται να προχωρήσει σε επένδυση για τη δημιουργία νέου κέντρου μαναβικής και παρασκευαστηρίου ετοίμων φαγητών στην περιοχή της Αττικής.

Οι επενδύσεις του μεγαλύτερου «παίκτη» του κλάδου των σούπερ μάρκετ περιλαμβάνουν την επέκταση του ηλεκτρονικού του καταστήματος και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας. Υπενθυμίζεται ότι το emarket του «Σκλαβενίτη» εξυπηρετεί σήμερα τους καταναλωτές σε Αττική, Θεσσαλονίκη, Πάτρα και Λάρισα. Επιπλέον, στο επενδυτικό πρόγραμμα του ομίλου, το οποίο σταθερά τα τελευταία χρόνια κυμαίνεται περίπου στα 60 εκατ. ευρώ ετησίως, περιλαμβάνεται η συνέχιση των επενδύσεων στον ψηφιακό μετασχηματισμό της αλυσίδας, καθώς και σε έργα εξοικονόμησης ενέργειας στα καταστήματα και στις αποθήκες, έργα που περιλαμβάνουν την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών, αλλά και την αντικατάσταση παλαιών ψυγείων με νέα χαμηλής κατανάλωσης.

Επενδύσεις ύψους 60 εκατ. ευρώ προγραμματίζει για το 2023 η «ΑΒ Βασιλόπουλος». Σε αυτές περιλαμβάνεται η λειτουργία 10 νέων εταιρικών καταστημάτων και 50 καταστημάτων που θα λειτουργούν με το σύστημα της δικαιόχρησης (franchising). Σήμερα το δίκτυο της ΑΒ αριθμεί 592 καταστήματα, εκ των οποίων τα 264 είναι franchising. Επίσης, η αλυσίδα αναμένεται να προχωρήσει στη δημιουργία και δεύτερου dark store για τη διεκπεραίωση των ηλεκτρονικών παραγγελιών, καθώς οι ηλεκτρονικές πωλήσεις της αναπτύσσονται με ρυθμό πάνω από 20% και πλέον αντιστοιχούν στο 3% του συνολικού τζίρου της.

Εμφαση στην ανάπτυξη των «καταστημάτων ευκολίας» (convenience stores) θα δώσει μέσα στο 2023 η My Market, μέσα από την ανάπτυξη του σήματος Μy Market Local με το σύστημα της δικαιόχρησης. Το πλάνο της εταιρείας προβλέπει την ανάπτυξη 280 τέτοιων σημείων σε όλη την Ελλάδα σε βάθος δεκαετίας, ενώ για το πρώτο διάστημα, τα πρώτα δύο χρόνια, το βάρος θα δοθεί στην Αττική. Ο όμιλος Metro AEBE, όπου ανήκει η αλυσίδα My Market, διερευνά και την περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου cash & carry που διαθέτει, εξετάζοντας 3-4 τουριστικές περιοχές.

Επενδύσεις 25-26 εκατ. ευρώ προβλέπει ο σχεδιασμός της «Μασούτης», με το βάρος να δίνεται στην ανάπτυξη μεγάλων καταστημάτων στην Αττική που σήμερα, τέσσερα χρόνια μετά την κάθοδο της βορειοελλαδίτικης αλυσίδας στην πρωτεύουσα, εξακολουθούν να μην υπάρχουν. Εντός του 2023 θα ανοίξει το πρώτο κατάστημα 2.500 τ.μ. στη λεωφόρο Βουλιαγμένης στη Γλυφάδα. Επόμενος σταθμός θα είναι οι Τρεις Γέφυρες, όπου θα δημιουργηθεί υπερμάρκετ σε ιδιόκτητο χώρο, ενώ η αλυσίδα είναι σε συζητήσεις για την απόκτηση δύο ακόμη χώρων εντός της Αττικής. Χθες, εξάλλου, ανακοινώθηκε από την Επιτροπή Ανταγωνισμού η έγκριση της εξαγοράς της αλυσίδας «Αφοί Δεναξά ΕΠΕ» από τη «Μασούτης», κάτι που σημαίνει την απόκτηση τριών καταστημάτων στη Σαντορίνη και ενός καταστήματος στο Παλαιό Φάληρο.

Διαβάστε επίσης: 

Σούπερ μάρκετ: Καθημερινό το κυνήγι των προσφορών και των εκπτώσεων

Εποχές… μνημονίου στα σούπερ μάρκετ: Private label και μείωση πωλήσεων

Διαχρονική και σταθερή η ακρίβεια στα τρόφιμα

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News