Business & Finance Κυριακή 23/10/2022, 10:00
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Χάος στα πετρελαϊκά logistics της Ρωσίας λίγες ημέρες πριν από την επιβολή κυρώσεων

Χάος στα πετρελαϊκά logistics της Ρωσίας λίγες ημέρες πριν από την επιβολή κυρώσεων

Ένα βασικό ερώτημα που αφορά την αγορά πετρελαίου απασχολεί ολοένα και περισσότερο traders, εταιρείες διαχείρισης δεξαμενοπλοίων και τις πιο ισχυρές κυβερνήσεις του πλανήτη: μπορεί η αλυσίδα προσφοράς της πετρελαϊκής βιομηχανίας να διαχειριστεί τις χειρότερες κυρώσεις στην ιστορία των ρωσικών εξαγωγών;

Ένας τεράστιος σκιώδης στόλος τάνκερ αγνώστου ιδιοκτησίας βρίσκεται αυτή τη στιγμή στην εξυπηρέτηση των συμφερόντων της Μόσχας. Ο έντονος διπλωματικός πυρετός των ΗΠΑ για να απαλύνει τις κυρώσεις της Ε.Ε. συνεχίζεται εδώ και μήνες, όμως ο χρόνος στερεύει. 

Θα είναι αρκετός; Με περίπου έξι εβδομάδες να απομένουν εως να τεθούν σε ισχύ τα μέτρα της Ε.Ε., δεν υπάρχει μεγάλη σαφήνεια σχετικά με το αν αυτά θα είναι αρκετά για να βοηθήσουν τον τρίτο μεγαλύτερο παραγωγό πετρελαίου στον κόσμο να μεταφέρει μεγάλο μέρος της παραγωγής του στους αγοραστές, ώστε να αποφευχθεί ένα σοκ στην προσφορά. 

Το ρωσικό αργό που μεταφέρεται δια θαλάσσης

Ο μέσος όρος των εξαγωγών αργού από την Ρωσία τις τελευταίες τέσσερις εβδομάδες ανά προορισμό

Πηγή: Vessel tracking data monitored by Bloomberg

 

Οι ΗΠΑ κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου επί μήνες ότι οι κυρώσεις της Ε.Ε. στην Ρωσία θα μπορούσαν να προκαλέσουν κρίση προσφοράς. Πιέζουν ώστε να επιτραπεί στις εταιρείες να έχουν πρόσβαση στις υπηρεσίες της Ε.Ε. – ιδιαίτερα στις ασφαλιστικές – για να αποφευχθεί η εκτίναξη των τιμών πριν από τις ενδιάμεσες εκλογές του Νοεμβρίου. Για να γίνει αυτό, οι αγοραστές θα πρέπει να υπογράψουν το αμφιλεγόμενο ανώτατο όριο τιμών πετρελαίου.

Αυτό που φαίνεται βέβαιο είναι ότι ένα μεγάλο μέρος της ρωσικής ροής πετρελαίου θα τεθεί υπό τη διαχείριση ενός περίπλοκου – και ενίοτε μυστικού – δικτύου πλοίων, ιδιοκτητών, λιμένων και ασφαλών διόδων που κυριαρχούνται από οντότητες πρόθυμες να κάνουν συναλλαγές με την Ρωσία. 

«Εάν παρατηρήσει κάποιος τον αριθμό των πλοίων που πωλήθηκαν τους τελευταίους έξι μηνες σε αγοραστές που δεν έχουν αποκαλυφθεί, γίνεται σαφές ότι ο στόλος κατασκευάστηκε ειδικά για τη μεταφορά του ρωσικού αργού», αναφέρει ο Christian Ingerslev, διευθύνων σύμβουλος της Maersk Tankers στην Κοπεγχάγη, που διαχειρίζεται ένα στόλο από 170 πλοία, εκ των οποίων κανένα δεν παρέχει υπηρεσίες στην Ρωσία. 

Εν όψει της 5ης Δεκεμβρίου, οπότε η Ε.Ε. αναμένεται να απαγορεύσει τις εισαγωγές ρωσικού αργού και να σταματήσει την παροχή ναυτιλιακών, χρηματοδοτικών και ασφαλιστικών υπηρεσιών για την κάλυψη των συναλλαγών, το πλέον κρίσιμο ερώτημα που προκύπτει είναι εάν θα υπάρχουν αρκετά πλοία. 

Ο ναυλομεσίτης Braemar εκτιμά ότι για να υποστηριχθούν τέσσερα εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως ρωσικών εξαγωγών προς την Άπω Ανατολή, θα πρέπει να προστεθούν και άλλα στα ήδη υπάρχοντα 240 πλοία – 102 Aframaxes, 58 Suezmaxes και 80 πολύ μεγάλα carriers αργού πετρελαίου – που μετέφεραν ιρανικό και βενεζουελάνικο αργό το περασμένο έτος, ώστε να σχηματιστεί ένας μεγάλος σκιώδης στόλος που θα υποστηρίξει τη Μόσχα.

«Υπήρξε μια απότομη αύξηση στις συναλλαγές δεξαμενόπλοιων μετά τον πόλεμο και ενόψει της προθεσμίας της 5ης Δεκεμβρίου από αφανείς οντότητες που εδρεύουν σε χώρες όπως το Ντουμπάι, το Χονγκ Κονγκ, η Σιγκαπούρη και η Κύπρος», δήλωσε ο Anoop Singh, επικεφαλής της έρευνας δεξαμενόπλοιων στην Braemar. Πολλά από αυτά είναι παλαιότερα πλοία και θα βρεθούν στον σκιώδη στόλο, με τη ρωσική πλοιοκτήτρια εταιρεία Sovcomflot PJSC να προμηθεύει επίσης ορισμένα δεξαμενόπλοια. 

Ship-to-Ship

Πέραν τούτου, είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα υπάρξει και αύξηση των μεταφορών από πλοίο σε πλοίο – φορτία που μεταφέρονται από ένα δεξαμενόπλοιο σε άλλο στη θάλασσα. Αυτό είναι αποτέλεσμα τόσο του κινδύνου κυρώσεων από τη διαχείριση των εξαγωγών απευθείας από τα ρωσικά λιμάνια όσο και της ανάγκης συγκέντρωσης μερικών μικρών φορτίων σε μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια για μακρινά ταξίδια.

Αυτό, όμως, αποτελεί από μόνο του μια πρόκληση στον χώρο των logistics, ειδικά από τη Βαλτική Θάλασσα, την κορυφαία εξαγωγική περιοχή της Ρωσίας. 

Μυστικές Επιχειρήσεις

Το αρχικό πλοίο θα επιστρέφει αφού εκφορτώσει το φορτίο του σε αυτό το υπερδεξαμενόπλοιο για να αντλήσει  περισσότερο πετρέλαιο από τη Ρωσία.  

Αυτές οι τοποθεσίες ship to ship μπορούν να λάβουν τη μορφή ασφαλών λιμένων ή σχετικά ήρεμων υδάτων έξω από τα θαλάσσια ύδατα που δεν εμπίπτουν σε δικαιοδοσίες που έγκειται σε κυρώσεις ή περιορισμούς κατά του Κρεμλίνου. 

Ενώ ορισμένοι ναυλομεσίτες πρότειναν πιθανές τοποθεσίες όπως το Γιβραλτάρ και η Θέουτα, άλλοι είχαν αμφιβολίες επικαλούμενοι τους δεσμούς τους με τη Βρετανία και την Ισπανία, οι οποίες περιορίζουν το εμπόριο με τη Ρωσία.

Emily S
Vessel traveled to mid-North Atlantic, turned around and registered a draft decrease days later, signaling its cargo was discharged.
 

Μια άλλη επιλογή μεταφοράς ship to ship θα μπορούσε να είναι έξω στην ανοικτή θάλασσα, ακόμη και στη μέση του Ατλαντικού Ωκεανού, όπου τα ύδατα δεν εμπίπτουν στις θαλάσσιες δικαιοδοσίες που ελέγχονται από τα ευρωπαϊκά έθνη. Οι φορτωτές εστίασαν σε μια περιοχή στo μέσον του Βόρειου Ατλαντικού κοντά σε ένα σύμπλεγμα νησιών γνωστών ως Αζόρες, αυτόνομη περιοχή της Πορτογαλίας, ως πιθανή επιλογή. 

Μολονότι οι επιχειρήσεις ship to ship τείνουν να είναι δαπανηρές και ενέχουν κινδύνους, η πρακτική αυτή θα είναι υψίστης σημασίας για τη διασφάλιση της συνεχιζόμενης ροής του ρωσικού αργού – τόσο από πλευράς logistics όσο και για να βοηθήσει ορισμένους αγοραστές να κρατήσουν τις δραστηριότητές τους μυστικές. 

Φρενήρεις Συναλλαγές

Τους τελευταίους μήνες, υπήρξε μια φρενήρης αγοραστική δραστηριότητα στην αγορά μεταχειρισμένων δεξαμενόπλοιων, η οποία επικεντρώθηκε ειδικά στον τύπο και την κατηγορία πλοίων που θα χρησιμοποιηθούν σε μεγάλο βαθμό για τη μεταφορά του πετρελαίου Ουραλίων και ESPO από τους τερματικούς σταθμούς εξαγωγής τους. 

Ένας τέτοιος τύπος δεξαμενόπλοιου είναι τα Aframaxes, τα μικρότερα κύρια διεθνή tanker που μπορούν να μεταφέρουν περίπου 650.000 έως 750.000 βαρέλια πετρελαίου μέσω ρηχότερων υδάτων και από ρηχότερα λιμάνια. 

Aσφάλιση 

Το ανώτατο όριο τιμών θα καθιστούσε τις ευρωπαϊκές υπηρεσίες και ασφάλειες διαθέσιμες σε εταιρείες που πληρώνουν τηρώντας ένα ανώτατο όριο τιμών για το ρωσικό πετρέλαιο. Ανεξάρτητα από το αν η Ρωσία θα συνεργαστεί με το πλαφόν, η συμμετοχή της Ε.Ε. δεν είναι καθόλου απλή για δύο σημαντικές προϋποθέσεις:

Πρώτον, ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες – συμπεριλαμβανομένου του γιγαντιαίου ελληνικού στόλου – θα συμπεριληφθούν. Με άλλα λόγια, ένας έμπορος θα μπορούσε θεωρητικά να μισθώσει ένα ελληνικό δεξαμενόπλοιο μόνο εάν ο εν λόγω έμπορος πλήρωνε μια ανώτατη τιμή για το πετρέλαιο. 

Δεύτερον, οι κανόνες της Ε.Ε., όπως είναι σήμερα γραμμένοι, αναφέρουν ότι ένα δεξαμενόπλοιο οπουδήποτε στον κόσμο δεν θα έχει πρόσβαση στους ασφαλιστές και αντασφαλιστές του μπλοκ – για οποιοδήποτε μελλοντικό φορτίο, συμπεριλαμβανομένων των μη ρωσικών – αν αγοράσει αν μεταφέρει πετρέλαιο που δεν είναι στο πλαίσιο του επιβαλλόμενου πλαφόν. 

 

moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg

 

Διαβάστε επίσης:

ΗΠΑ: Εξετάζουν πλαφόν πάνω από τα 60 δολάρια για το ρωσικό πετρέλαιο

ΕΕ: Χρειάζεται να γίνουν πολλά ακόμα για την εφαρμογή πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο

Νόβακ: H Ρωσία θα μειώσει την παραγωγή πετρελαίου της εάν επιβληθεί πλαφόν

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News