Business & Finance Τετάρτη 23/12/2020, 13:54
ΙΟΒΕ

Αχτίδα φωτός από τις επιδόσεις – ρεκόρ της νέας επιχειρηματικότητας

Φωτ. unsplash

Iσχυρή άνοδος της νέας επιχειρηματικότητας για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, καθώς και βελτίωση των προσδοκιών για την οικονομία και το επιχειρείν καταγράφεται στην ετήσια έκθεση του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) για την Επιχειρηματικότητα 2019-2020.

Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στα πορίσματα της μελέτης, κατά τη διάρκεια του 2019, το 8,2% του πληθυσμού ηλικίας 18 έως 64 ετών (περίπου 536.000 άτομα) βρισκόταν στα αρχικά στάδια έναρξης μιας επιχείρησης, συμπεριλαμβανομένης της αυτοαπασχόλησης. Το αντίστοιχο ποσοστό το 2018 περιοριζόταν στο 6,4%.

Η επίδοση του 2019, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, είναι μία από τις υψηλότερες όλων των εποχών. Μάλιστα, η αύξηση σε σχέση με το προηγούμενο έτος προέρχεται σχεδόν αποκλειστικά από τη βελτίωση της γυναικείας απασχόλησης, η οποία όμως, φαίνεται να προκύπτει κυρίως από κίνητρα βιοπορισμού.

Παράλληλα, περιορίζεται στο 2% του πληθυσμού (130.000 άτομα) το ποσοστό των ατόμων που διέκοψε την επιχειρηματική του δραστηριότητα -έναντι 2,8% το 2017. Από το σύνολο των ευρημάτων διαφαίνεται ότι κατά τη διάρκεια του 2019 η άμβλυνση των αβεβαιοτήτων και η αναπτυξιακή δυναμική ενίσχυσαν τη νέα επιχειρηματικότητα -πριν βέβαια, από τη έλευση της πανδημικής κρίσης, η οποία άλλαξε άρδην τα δεδομένα της οικονομίας.

Επίσης, διαπιστώνεται ότι η αύξηση της επιχειρηματικότητας τροφοδοτείται και από νέους επιχειρηματίες, παρόλο που, όπως κάθε χρόνο, εξακολουθούν να υπερτερούν αριθμητικά οι «επίδοξοι», οι οποίοι δεν είναι βέβαιο ότι πράγματι θα προχωρήσουν τελικά στην έναρξη μιας επιχείρησης.

Άλλωστε, όπως σημειώνεται στην έκθεση του ΙΟΒΕ, έχει μεγαλύτερη σημασία σε μια οικονομία η ενίσχυση των ποιοτικών χαρακτηριστικών της νέας επιχειρηματικότητας, ώστε να βελτιώνονται οι προοπτικές βιωσιμότητας και το πολλαπλασιαστικό τους αποτέλεσμα -και όχι απλώς η αλγεβρική αύξηση των νέων εγχειρημάτων.

Υπό αυτό το πλαίσιο, καταγράφεται μεν βελτίωση της εικόνας, ωστόσο τα αποτελέσματα δεν είναι ακόμα ικανοποιητικά:

  • Αν και το 32% των επιχειρηματιών αρχικών σταδίων σκοπεύει να «κάνει τη διαφορά» με την υλοποίηση του νέου εγχειρήματος, βασικό κίνητρο για την έναρξη μιας επιχειρηματικής δραστηριότητας παραμένει η δημιουργία μεγαλύτερου εισοδήματος και ο βιοπορισμός.
  • Επίσης, επιδεινώνονται οι όροι εξωστρέφειας των εγχειρημάτων καθώς η πλειονότητά τους είναι εμπορικές δραστηριότητες (χονδρικό / λιανικό εμπόριο) που απευθύνονται αποκλειστικά στην εγχώρια αγορά.

Ωστόσο, διαφαίνεται ενίσχυση του μέσου μεγέθους των νέων εγχειρημάτων κατά την έναρξη λειτουργίας, καθώς μόλις το 15% των εγχειρημάτων (από 23,4% το 2018) προσφέρει απασχόληση αποκλειστικά στους ιδρυτές του. Ταυτόχρονα, βελτιώνονται σημαντικά και οι προσδοκίες απασχόλησης στο μέλλον, καθώς το 95% εκτιμά ότι την επόμενη πενταετία θα δημιουργήσουν τουλάχιστον μια θέση εργασίας.

Οι θετικές εξελίξεις

  • Οι περισσότεροι νέοι επιχειρηματίες που πράγματι ξεκίνησαν το εγχείρημά τους σε σχέση με πέρυσι, καθώς και ο μικρότερος αριθμός όσων ανέστειλαν την επιχειρηματική τους δραστηριότητα
  • Η αντίληψη για μεγαλύτερη ευκολία στην έναρξη μιας επιχείρησης
  • Η υψηλότερη συνεισφορά άτυπων επενδυτών στη χρηματοδότηση νέων εγχειρημάτων, με το ρόλο των μελών της οικογένειας να περιορίζεται ελαφρά
  • Η ενίσχυση εγχειρημάτων μεταποίησης και υπηρεσιών προς επιχειρήσεις, σε σχέση με τα εγχειρήματα που απευθύνονται στον τελικό καταναλωτή
  • Οι υψηλότερες προσδοκίες για επιχειρηματικές ευκαιρίες στη χώρα στο επόμενο διάστημα αλλά και η βελτίωση στην αυτοπεποίθηση για την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας σε συνδυασμό με τη σημαντική εξασθένιση του φόβου αποτυχίας
  • Η βελτίωση στη γυναικεία επιχειρηματικότητα
  • Η ενίσχυση του μέσου μεγέθους στην έναρξη του νέου εγχειρήματος, αλλά και σε όρους μεγέθυνσης, με καλύτερες προσδοκίες για νέες θέσεις εργασίας σε βάθος χρόνου

Οι αρνητικές εξελίξεις

  • Η σχετική υποχώρηση συμμετοχής στην επιχειρηματικότητα ατόμων με υψηλότερο μορφωτικό επίπεδο
  • Ο βιοπορισμός ως βασικό κίνητρο για τη γυναικεία επιχειρηματικότητα
  • Η σημαντική υποχώρηση της εξωστρέφειας των νέων εγχειρημάτων
  • Η περιορισμένη καινοτομικότητα προϊόντων και διαδικασιών
  • Οι μέτριες επιδόσεις στα ποιοτικά χαρακτηριστικά της επιχειρηματικότητας σε όρους τεχνολογικής αναβάθμισης
  • Η αμφίθυμη εικόνα της επιχειρηματικότητας στην κοινωνία ως επιλογή επαγγελματικής σταδιοδρομίας

Ν. Βέττας: Σαφής βελτίωση του πλαισίου επιχειρηματικότητας

Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή του ΙΟΒΕ, Νίκο Βέττα, «από τα δεδομένα προκύπτει σαφής βελτίωση του πλαισίου της επιχειρηματικότητας κατά τον χρόνο πριν την έλευση της πανδημίας και της νέας οικονομικής κρίσης, που ενθάρρυνε νέα εγχειρήματα. Είναι εύλογο πως το πλαίσιο αυτό έχει πλέον αλλάξει με τις τρέχουσες εξελίξεις, το ζητούμενο όμως είναι η επαναφορά της οικονομίας σε αναπτυξιακή δυναμική που, αφενός, θα μειώσει τις αβεβαιότητες και θα βελτιώσει τις προσδοκίες και, αφετέρου, θα διαμορφώσει όρους ποιοτικής αναβάθμισης της επιχειρηματικότητας, ώστε οι επιχειρήσεις που δημιουργούνται αν είναι περισσότερο καινοτόμες και συνολικά παραγωγικές».

Την έκθεση παρουσίασε ο επιστημονικός υπεύθυνος του Παρατηρητηρίου Επιχειρηματικότητας ΙΟΒΕ, Άγγελος Τσακανίκας, αναπληρωτής καθηγητής στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο.

moneyreview.gr

Money Review