Χάος στα αεροδρόμια: Μόνο παράπλευρες απώλειες αναμένονται στην Ελλάδα
Πέρυσι δεν έλειψαν οι εικόνες συνωστισμού στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» και σε άλλους αερολιμένες με υψηλή επιβατική κίνηση, όπως αυτοί της Θεσσαλονίκης και της Μυκόνου. Ωστόσο, τα φαινόμενα αναμονής συνήθως δεν είχαν διάρκεια και αντιμετωπίζονταν σχεδόν άμεσα· ή τουλάχιστον δεν οδήγησαν σε ακυρώσεις πτήσεων, όπως αυτή, τέλη Μαΐου, από το αεροδρόμιο του Μάντσεστερ προς την Κω, της οποίας οι επιβάτες, ύστερα από αναμονή τουλάχιστον τεσσάρων ωρών, πληροφορήθηκαν ότι δεν θα πετάξουν στην Ελλάδα μέσω μηνύματος στο κινητό τηλέφωνο από το ταξιδιωτικό τους πρακτορείο.
Ωστόσο, στην Ελλάδα, όπως αναφέρουν πηγές από τα μεγαλύτερα αεροδρόμια της χώρας, με τα δεδομένα που υπάρχουν σήμερα όσον αφορά κυρίως τον αριθμό του προσωπικού των εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης (handling), δεν αναμένονται εικόνες χάους αντίστοιχες αυτών στο εξωτερικό. Οπως προσθέτουν οι ίδιες πηγές, παρότι οι εταιρείες handling –επιφορτισμένες με την ομαλή υλοποίηση διαδικασιών όπως η διαχείριση των αποσκευών και το check-in των επιβατών– θα χρειάζονταν περισσότερους εργαζομένους, ο υφιστάμενος αριθμός επαρκεί, έστω και με διαχείριση βάσει των αναγκών, για να ανταποκριθεί στις αυξημένες απαιτήσεις.
Η έλλειψη προσωπικού είναι αποτέλεσμα της πανδημίας, παρότι οι ελληνικές εταιρείες handling κατάφεραν να κρατήσουν το προσωπικό τους όταν τα αεροπλάνα παρέμεναν καθηλωμένα λόγω COVID-19. Μεγάλος αριθμός εργαζομένων (και) στις εν λόγω εταιρείες, δηλαδή, αποφάσισε να παραιτηθεί και να αλλάξει επαγγελματικό αντικείμενο. Ως αποτέλεσμα, η επιστροφή της κίνησης στα επίπεδα του 2019 βρήκε τα αεροδρόμια παγκοσμίως με μειωμένο προσωπικό, με αποτέλεσμα η ακύρωση πτήσεων ενίοτε να αποτελεί… μονόδρομο.
Η τάση αυτή των ακυρώσεων πτήσεων ενδέχεται να προκαλέσει, έως ένα βαθμό, παράπλευρες απώλειες και στον ελληνικό τουρισμό, δεδομένου ότι πολλές από αυτές έχουν προορισμό την Ελλάδα. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ευρωπαϊκού οργανισμού για την ασφάλεια της αεροναυτιλίας (Eurocontrol) για τις πτήσεις στην Ευρώπη μέχρι και το τέλος Ιουλίου, το πτητικό έργο στην Ελλάδα αναμένεται –εξαιρουμένης της τελευταίας εβδομάδας του επόμενου μήνα– να ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019.
Στην πιο πρόσφατη έκθεσή του το Eurocontrol εκτιμά ακόμη ότι στην Αθήνα η ζήτηση ενδέχεται να ξεπεράσει τη διαθέσιμη χωρητικότητα (αναμενόμενος αριθμός αφίξεων – αναχωρήσεων αεροσκαφών ανά ώρα) του αεροδρομίου. Γι’ αυτό, όπως σημειώνει, θα πρέπει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, εάν χρειαστεί, να αναπροσαρμόσει τον σχεδιασμό της κυρίως κατά τις ώρες αιχμής, ώστε να αποφευχθεί το ενδεχόμενο καθυστερήσεων πτήσεων.
Για το αεροδρόμιο «Μακεδονία» ο φορέας σημειώνει ότι ενδέχεται να βρεθεί αντιμέτωπο με κορεσμό. Το καλοκαίρι του 2019, οπότε ο τουρισμός είχε καταγράψει ρεκόρ, οι καθυστερήσεις στις αφίξεις πτήσεων στο αεροδρόμιο της Αθήνας είχαν αγγίξει σωρευτικά τα 8.391 λεπτά και είχαν αποδοθεί στην έλλειψη ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας. Σε κάθε περίπτωση, οι επόμενες ημέρες, οπότε η τουριστική κίνηση θα ενταθεί, θα λειτουργήσουν ως crash test για τα ελληνικά αεροδρόμια, αν και οι αρμόδιοι είναι καθησυχαστικοί.
Διαβάστε επίσης:
«Παραλύουν» τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια: Ουρές και καθυστερήσεις για τους τουρίστες
«Λύγισε» το Gatwick: Μειώνει τις πτήσεις για το καλοκαίρι
EasyJet: Ακυρώνει πτήσεις λόγω της έλλειψης προσωπικού στα αεροδρόμια
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News