BUSINESS & FINANCE

Εισηγμένες: Πόλεμος και ενέργεια ροκανίζουν τα κέρδη

Εισηγμένες: Πόλεμος και ενέργεια ροκανίζουν τα κέρδη

«Εάν θέλει ο κύριος Πούτιν, ο όμιλος Σαράντη θα διατηρήσει το 2022 τα περιθώρια μεικτού κέρδους στα επίπεδα του 2021». Με τη φράση αυτή πριν από μερικές εβδομάδες, κατά την ενημέρωση των αναλυτών για τα αποτελέσματα του 2021, ο κ. Κώστας Ροζακέας, αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος και οικονομικός διευθυντής του ομίλου Σαράντη, έδωσε το στίγμα –ίσως με περισσή γλαφυρότητα– για την κατάσταση που επικρατεί στις επιχειρήσεις, οι οποίες ήδη βλέπουν από τα τέλη του 2021 να «ροκανίζεται» η κερδοφορία τους.

Κύρια αιτία, οι αυξήσεις σε ενεργειακό και μεταφορικό κόστος, καθώς και στις τιμές των πρώτων υλών, με την κατάσταση να επιδεινώνεται δραματικά μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία στις 24 Φεβρουαρίου 2022. Η διατήρηση, μάλιστα, της κερδοφορίας το 2022 στα ίδια επίπεδα με το 2021 φαίνεται να είναι το καλό σενάριο, διότι δεν λείπουν οι περιπτώσεις εκείνες των επιχειρήσεων που ήδη εκτιμούν ότι το διαρκώς αυξανόμενο κόστος παραγωγής και λειτουργίας σε συνδυασμό με την υποχώρηση του όγκου πωλήσεων, ιδίως στα διαρκή και μη διαρκή καταναλωτικά αγαθά, θα προκαλέσει πτώση των κερδών.

Πιο εκτεθειμένες, βεβαίως, είναι οι εταιρείες που είχαν δραστηριότητα στις άμεσα εμπλεκόμενες στην πολεμική σύρραξη χώρες, όπως είναι η Coca-Cola HBC, η Frigoglass, ο όμιλος Σαράντη, η «Πλαστικά Κρήτης».

Coca-Cola

Η Coca-Cola HBC, που διατηρεί 10 εργοστάσια στη Ρωσία, ανακοίνωσε στις 12 Μαΐου ότι σταματά τις επενδύσεις της στην εν λόγω χώρα και θα εστιάσει εκεί μόνο στα τοπικά σήματα. Η εξέλιξη αυτή έρχεται σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η σταδιακή διακοπή των πωλήσεων προϊόντων-σημάτων που ανήκουν στην The Coca Cola Company σημαίνει απώλεια μεγάλου μέρους εσόδων και κερδών, δεδομένου ότι από τη ρωσική αγορά προερχόταν περίπου το 20% του όγκου πωλήσεων και λειτουργικών κερδών του ομίλου. Μεγαλύτερη αρνητική επίδραση αναμένεται στα αποτελέσματα του β΄ εξαμήνου, ενώ τότε θα έχει γίνει και ο «λογαριασμός» από τον συνδυασμό της αύξησης των πωλήσεων σε ανεπτυγμένες χώρες λόγω πολύ μεγάλης ενίσχυσης του τουρισμού, αλλά και αύξησης των τιμών πρώτων και δεύτερων υλών και του ενεργειακού κόστους.

Frigoglass

Στην πλέον δυσμενή θέση βρίσκεται η Frigoglass, τόσο λόγω της αύξησης του κόστους των πρώτων υλών όσο και λόγω του γεγονότος ότι η κύρια μονάδα της στην Ευρώπη για την παραγωγή επαγγελματικών ψυγείων βρίσκεται στη Ρωσία. Η εταιρεία είδε τα λειτουργικά της κέρδη να υποχωρούν κατά 29,4% το α΄ τρίμηνο του 2022 παρά την αύξηση κατά 24,6% των πωλήσεών της. Και η Frigoglass να έχει έναν παραπάνω λόγο να ανησυχεί, αφού προέρχεται ήδη από διαδικασία αναδιάρθρωσης, λόγω των συσσωρευμένων χρεών που είχε την προηγούμενη δεκαετία.

«Πλαστικά Κρήτης»

Διάχυτη, ωστόσο, είναι η ανησυχία για την εξέλιξη της ζήτησης και την πορεία των κερδών και σε υγιείς χρηματοοικονομικά επιχειρήσεις με εύρωστο «ταμείο». «Το 2022 αναμένεται μια χρονιά ιδιαίτερα δύσκολη για τον όμιλό μας», επισημαίνει η «Πλαστικά Κρήτης» στην τελευταία οικονομική της έκθεση, καθώς υπογραμμίζει την αύξηση του ενεργειακού κόστους, των ναύλων, αλλά και τη μείωση της ζήτησης λόγω της αύξησης των τιμών. Τονίζει δε ότι ακριβώς γι’ αυτόν τον λόγο δεν μπορεί να μετακυλίσει στις τιμές πώλησης την αύξηση του κόστους. «Εκτιμάμε ότι θα υπάρξει πτώση της κερδοφορίας της εταιρείας και του ομίλου το 2022 σε σχέση με τα έτη 2020 και 2021, το ύψος της οποίας δεν είναι δυνατόν να προσδιοριστεί ακριβώς στην παρούσα φάση λόγω της αβεβαιότητας όσον αφορά τις διεθνείς εξελίξεις», αναφέρει η εισηγμένη.

Jumbo

Μείωση των κερδών κατά 15% το 2022, σε σύγκριση με το 2021, έχει εκτιμήσει πως θα έχει η Jumbo ο επικεφαλής της, Απόστολος Βακάκης, μείωση που θα προέλθει από την επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης, αλλά και τον περιορισμό των περιθωρίων κέρδους, σε μια προσπάθεια να διατηρηθούν σε χαμηλά επίπεδα οι τιμές έτσι ώστε να μην υπάρξει μεγαλύτερη πτώση του όγκου πωλήσεων.

Αβεβαιότητα

Το χειρότερο όλων ίσως είναι η αβεβαιότητα για το πότε θα υπάρξει αποκλιμάκωση των τιμών, καθώς κανείς δεν μπορεί να προβλέψει το τέλος του πολέμου στην Ουκρανία, αλλά ούτε μπορεί να αποκλείσει μια νέα διαταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα, όπως οι αλλεπάλληλες που υπάρχουν στην Κίνα. «Το ρίσκο και ο προγραμματισμός αποκτούν νέα σημασία. Τα κριτήρια για τις επενδύσεις και τη στρατηγική πρέπει να είναι πολυπλοκότερα και με περισσότερες βαλβίδες ασφαλείας», δήλωσε πρόσφατα ο κ. Βασίλης Φουρλής, πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του ομίλου Φουρλή. Την ίδια ώρα, μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι που στις αρχές της χρονιάς είχαν προχωρήσει σε εκτιμήσεις για την πορεία των μεγεθών τους, τις αποσύρουν και τηρούν στάση αναμονής. Ιδιαιτέρως εκτεθειμένες είναι οι βιομηχανίες τροφίμων, καθώς αρκετές πρώτες ύλες, από το σιτάρι μέχρι το γάλα, ανατιμώνται διαρκώς. Ενας πρόσθετος λόγος είναι ότι τα αποθέματα σε αρκετούς κλάδους της βιομηχανίας τροφίμων δεν μπορούν να είναι μεγάλης διάρκειας. Ακόμη δε και εάν σε κάποιες περιπτώσεις υπήρχαν συμβόλαια με τους προμηθευτές που είχαν συμφωνηθεί σε χαμηλότερες τιμές, κυρίως για υλικά συσκευασίας, αυτά πλέον αναπροσαρμόζονται. 

Διαβάστε επίσης: 

Jumbo: Αύξηση 25% των πωλήσεων στo α’ τετράμηνο 2022

Frigoglass: Αύξηση πωλήσεων 25% το α’ τρίμηνο – Οι προοπτικές για το 2022

Coca-Cola HBC: Οργανική ανάπτυξη 24,2% το α’ τρίμηνο

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News