BUSINESS & FINANCE

Το Μετρό πάει Ίλιον και ο Προαστιακός Μέγαρα: Τα σχέδια για τις νέες επεκτάσεις

Το Μετρό πάει Ίλιον και ο Προαστιακός Μέγαρα: Τα σχέδια για τις νέες επεκτάσεις

Με τις εργασίες για τη γραμμή 4 του Μετρό να βρίσκονται σε εξέλιξη και εν αναμονή της επαναλειτουργίας του μετροπόντικα στις αρχές του 2023, στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχωρούν τον σχεδιασμό για τις επόμενες επεκτάσεις των μέσων σταθερής τροχιάς που θα δώσουν «ανάσα» σε πολλές πυκνοκατοικημένες περιοχές της Αττικής.

Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκονται οι μελέτες για την επέκταση της Γραμμής 2 από την Ανθούπολη προς το Ίλιον με τρεις νέους σταθμούς σε Παλατιανή, Ίλιον και Άγιο Νικόλαο. Στόχος είναι ο σχετικός διαγωνισμός να προκηρυχθεί μέχρι το τέλος του έτους. Μάλιστα την προηγούμενη εβδομάδα η Αττικό Μετρό προκήρυξε διαγωνισμό για την πρόσληψη τεχνικού συμβούλου που θα αναλάβει τις μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή σήραγγας διπλής τροχιάς, συνολικού μήκους 4,1 χιλιομέτρων. Ο σταθμός «Παλατιανή» θα κατασκευαστεί στη συμβολή των οδών Θηβών και Καππαδοκίας, ο σταθμός «Ίλιον» θα βρίσκεται στη συμβολή των οδών Θηβών και Ελαιών και ο νέος τερματικός σταθμός «Άγιος Νικόλαος» θα κατασκευαστεί στη συμβολή των οδών Αγίου Νικολάου και Παραμυθιάς στα σύνορα Ιλίου και Καματερού. Υπολογίζεται ότι με τη νέα επέκταση θα εξυπηρετούνται καθημερινά πάνω από 50.000 επιβάτες.

Ο Δυτικός Προαστιακός Αττικής  

Ένα από τα έργα που αναμένεται να ξεκινήσουν το επόμενο διάστημα είναι η επέκταση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου Δυτικής Αττικής, προϋπολογισμού περίπου 90 εκατ. ευρώ, η οποία έχει ενταχθεί στα χρηματοδοτούμενα έργα του Ταμείο Ανάκαμψης. Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή ενός νέου κλάδου του Προαστιακού Σιδηροδρόμου που θα ξεκινά από Άνω Λιόσια, θα περνά από την Ελευσίνα και θα καταλήγει στα Μέγαρα, εντός του υφιστάμενου σιδηροδρομικού διαδρόμου της παλαιάς σιδηροδρομικής γραμμής προς Πελοπόννησο, συνολικού μήκους 36 χλμ. Μέσω αυτής της επέκτασης το τρένο Θα εξυπηρετεί τις αστικές περιοχές Ασπροπύργου, Ελευσίνας, Λουτρόπυργου, Νερακίου, Νέας Περάμου και Μεγάρων, ενώ θα κάνει δυνατή και την κίνηση φορτηγών τρένων από τα ΕΛΠΕ του Ασπροπύργου και της Ελευσίνας.

Σε τροχιά έχουν μπει και οι επεκτάσεις του Προαστιακού από το Κορωπί και το «Ελ. Βενιζέλος» έως το λιμάνι του Λαυρίου και έως το λιμάνι της Ραφήνας, οι οποίες περιλαμβάνονται στο πακέτο σιδηροδρομικών έργων συνολικού ύψους 4 δισ. ευρώ που προωθεί με την διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου η ΕΡΓΟΣΕ. Η επέκταση προς το Λαύριο έχει προϋπολογισμό περίπου 390 εκατ. ευρώ και η επέκταση προς Ραφήνα, περί τα 300 εκατ. ευρώ.

Οι επόμενες επεκτάσεις του Μετρό  

Πέρα από τις παραπάνω επεκτάσεις που είναι πιο ώριμες μελετητικά, στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ετοιμάζουν το έδαφος και για την επόμενη γενιά των έργων Μετρό, δεσμεύοντας ποσά για τις αρχικές μελέτες. Στο επίκεντρο βρίσκονται τέσσερις επεκτάσεις που θα μεγαλώσουν το δίκτυο του μετρό κατά 22 χιλιόμετρα, προσθέτοντας 17 νέους σταθμούς. Βέβαια αξίζει να σημειωθεί πως όλα αυτά γίνονται ακόμη σε επίπεδο προμελετών και η όποια εργασία δεν αναμένεται πριν από το 2027 και αφού βρεθούν τα απαραίτητα κεφάλαια.

Συγκεκριμένα, εξετάζεται η σύνδεση της Γραμμής 1 (ηλεκτρικός) με το «Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος», μέσω της υπόγειας σύνδεσης και τη δημιουργία τεσσάρων νέων σταθμών: Χαμοστέρνας, Πλατεία Δαβάκη, Τζιτζιφιές, και ΚΠΙΣΝ. Ακόμη αναμένεται να προχωρήσουν οι προμελέτες για την επέκταση της Γραμμής 2 προς τη Γλυφάδα με τρεις επιπλέον σταθμούς.

Τέλος, στον σχεδιασμό βρίσκονται δύο επεκτάσεις της νέας Γραμμής 4, παρά το γεγονός πως η κατασκευή της πρώτης φάσης (Άλσος Βεΐκου – Γουδί) βρίσκεται στην αφετηρία. Έτσι αναμένεται να προχωρήσουν οι προμελέτες για τα τμήματα «Ευαγγελισμός – Άνω Ηλιούπολη», μήκους 4,1 χλμ. με τρεις σταθμούς, και «Άλσος Βεΐκου – Πετρούπολη», μήκους 7,5 χλμ. με έξι σταθμούς.

Στόχος των αρχικών μελετών που καλείται να πραγματοποιήσει η Αττικό Μετρό είναι προετοιμασία των έργων ώστε η δημοπράτηση και η υλοποίησή τους να ενταχθούν προς χρηματοδότηση σε επόμενη Προγραμματική Περίοδο. Μέσα στο επόμενο διάστημα, και εφόσον το έργο των προμελετών ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2021-2027 η Αττικό Μετρό αναμένεται να προχωρήσει σε διαγωνισμούς πρόσληψης συμβούλων για κάθε έργο ξεχωριστά.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News