BUSINESS & FINANCE

Προς διψήφια επίπεδα ο πληθωρισμός – Μπαράζ ανατιμήσεων σε είδη σούπερ μάρκετ

Προς διψήφια επίπεδα ο πληθωρισμός – Μπαράζ ανατιμήσεων σε είδη σούπερ μάρκετ

Στην Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) είναι στραμμένα τα μάτια όλων, καθώς σήμερα το μεσημέρι ανακοινώνει τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή για τον μήνα Απρίλιο με τις προβλέψεις να κάνουν λόγο για διψήφια μεταβολή. Εάν συμβεί κάτι τέτοιο θα είναι η πρώτη φορά με πληθωρισμό πάνω από 10% από το 1994, εξέλιξη από μόνη της εξαιρετικά αρνητική. Το χειρότερο ίσως είναι ότι κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τη διάρκεια και την ένταση του φαινομένου. Τα μηνύματα, πάντως, που υπάρχουν από την εγχώρια και διεθνή αγορά είναι ότι οι πληθωριστικές πιέσεις θα συνεχιστούν καθ’ όλη τη διάρκεια του 2022, επιφέροντας ισχυρό πλήγμα στο εισόδημα των καταναλωτών, προκαλώντας τεράστια επιβάρυνση στη λειτουργία των επιχειρήσεων, αλλά και ταυτόχρονα «αιμορραγία» σε αυτές, καθώς ήδη καταγράφεται μείωση της ζήτησης, ακόμη και για βασικά αγαθά και υπηρεσίες. 

Η μία μετά την άλλη οι επιχειρήσεις, ακόμη και όσες δεν είχαν προβεί σε ανατιμήσεις το 2021, πλέον το κάνουν, καθώς θέλουν να διασφαλίσουν τη συνέχειά τους και ταυτόχρονα να περιορίσουν την πίεση που δέχονται τα περιθώρια κέρδους. «Από τις αρχές του έτους, ο προμηθευτής γυάλινων μπουκαλιών έχει αυξήσει τις τιμές κατά 70% συνολικά», ανάφερε χθες ο κ. Μιχάλης Τσαούτος, γενικός διευθυντής της ΕΨΑ στη διάρκεια ενημερωτικής εκδήλωσης της πρωτοβουλίας ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ. Σημειωτέον ότι ο ίδιος προμηθευτής προμηθεύει και τις περισσότερες αν όχι όλες τις ζυθοποιίες στην Ελλάδα με γυάλινα μπουκάλια. Η ΕΨΑ έχει προχωρήσει ήδη σε ανατιμήσεις που μεσοσταθμικά είναι της τάξης του 7%, ενώ η εξαγγελία για επιδοτήσεις στο ηλεκτρικό ρεύμα απέτρεψαν -για την ώρα τουλάχιστον- νέες ανατιμήσεις. 

Σε ανατιμήσεις, μετά από πολλά χρόνια σταθερών τιμών, προχώρησε και η κορυφαία εταιρεία οσπρίων 3άλφα, καθώς μεσοσταθμικά η πρώτη ύλη (όσπρια και ρύζι) έχει ανατιμηθεί κατά 45%. Η πρώτη ύλη αποτελεί το 70% του συνολικού κόστους για την 3άλφα, η οποία προχώρησε σε ανατιμήσεις της τάξης του 6%, κίνηση στην οποία δεν είχε προβεί η εταιρεία ούτε στη διάρκεια της πρόσφατης δεκαετούς οικονομικής κρίσης. 

Στα σούπερ μάρκετ την ίδια ώρα συνεχίζουν να καταφτάνουν κατάλογοι από τους προμηθευτές με ανατιμήσεις που συχνά είναι πάνω από 10% και οι οποίες σταδιακά θα περάσουν και στο ράφι. Αυτό από μόνο του αρκεί για να διατηρήσει τον πληθωρισμό σε πολύ υψηλά επίπεδα. Τα νέα, άλλωστε, από τις διεθνείς αγορές μόνο ενθαρρυντικές δεν είναι. Ο δείκτης τιμών τροφίμων του FAO (Οργανισμός Τροφίμων και Γεωργίας του ΟΗΕ) διαμορφώθηκε τον Απρίλιο στις 158,5 μονάδες, μειωμένος μεν κατά 1,2 μονάδες από τον Μάρτιο, οπότε σημείωσε ιστορικό υψηλό, αλλά αυξημένος κατά 36,4 μονάδες (ή κατά 29,8%) σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2021. Και μπορεί στις τιμές των δημητριακών να καταγράφεται μια ελαφρά υποχώρηση, δεν συμβαίνει όμως το ίδιο στις τιμές των γαλακτοκομικών και της ζάχαρης. Στα μεν γαλακτοκομικά καταγράφεται αύξηση για όγδοο συνεχή μήνα, στη δε ζάχαρη η τιμή αυξάνεται για δεύτερο συνεχή μήνα σε διεθνές επίπεδο. 

Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI, την εβδομάδα που τελείωσε στις 24 Απριλίου 2022, οι τιμές συνολικά των συσκευασμένων προϊόντων σούπερ μάρκετ ήταν αυξημένες κατά 5% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών, 8%, καταγράφονται στα γαλακτοκομικά. 

Οι ανατιμήσεις σε πρώτες ύλες προκαλούν προβλήματα και στην παραγωγή των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, δημιουργώντας πρόσφορο έδαφος για προστριβές μεταξύ των παραγωγών και των λιανεμπόρων. Κι αυτό διότι ο λογαριασμός για το αυξημένο κόστος παραγωγής πηγαίνει στον λιανέμπορο ο οποίος καλείται να πληρώσει τον προμηθευτή του σε υψηλότερη τιμή από την αρχικώς συμφωνηθείσα. 

Διαβάστε επίσης: 

Στο κυνήγι των προσφορών οι καταναλωτές – Το 75% αναβάλλει προσωπικές αγορές

Ακρίβεια: Ποιες δαπάνες «κόβουν» οι Έλληνες

Eurostat: Στο 9,4% ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Απρίλιο – Στο 7,5% στην Ευρωζώνη

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News