BUSINESS & FINANCE

Πώς επηρεάζει τις αεροπορικές ο πόλεμος στην Ουκρανία

Κατά πόσο έχει αυξηθεί το κόστος του αεροπορικού καυσίμου

Πώς επηρεάζει τις αεροπορικές ο πόλεμος στην Ουκρανία

Με αυξημένο κόστος καυσίμου βρίσκονται αντιμέτωπες οι αεροπορικές εταιρείες σε Ευρώπη και Αμερική λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. Σύμφωνα με στοιχεία του ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια της Αεροναυτιλίας (Eurocontrol), την 1η Μαρτίου η τιμή των αεροπορικών καυσίμων εκτοξεύτηκε στα 297 cents του δολαρίου ανά γαλόνι (ισοδυναμεί με 3,78 λίτρα), έχοντας αυξηθεί κατά 13% σε σύγκριση με τέσσερις ημέρες πριν. Τον Φεβρουάριο η τιμή του αεροπορικού καυσίμου ανερχόταν σε 262 cents ανά γαλόνι και ήταν αυξημένη κατά 65% και κατά 30%, σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2021 και του 2019 αντίστοιχα.

Χθες, η τιμή του πετρελαίου έφτασε τα 114,57 δολάρια ανά βαρέλι, μεταβολή που ενισχύει το ρίσκο για τους αερομεταφορείς, δεδομένου ότι το κόστος καυσίμων αντιπροσωπεύει το 20% έως 30% των συνολικών δαπανών τους.

Ανάχωμα, ως ένα βαθμό, στην αύξηση των τιμών του πετρελαίου αποτελεί το hedging με τις αεροπορικές εταιρείες να συνάπτουν συμβόλαια αντιστάθμισης κινδύνου που καλύπτουν ένα μέρος των εκτιμώμενων επιχειρησιακών αναγκών τους.

Για παράδειγμα, η Aegean, υιοθετώντας πολιτική αντιστάθμισης κινδύνου, τέλη του Ιουνίου 2021 είχε συνάψει συμβόλαια ανταλλαγής εμπορευμάτων επί αεροπορικών καυσίμων (commodity swaps) για να αντισταθμίσει το 20% των εκτιμώμενων αναγκών για το β’ εξάμηνο του 2021 και το 21% των εκτιμώμενων αναγκών για το 2022.

Θα καθυστερήσει η πλήρης ανάκαμψη

Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση του οίκου Fitch, φέτος τα περιθώρια κέρδους και το cash flow των αεροπορικών εταιρειών εκτιμάται ότι θα παραμείνουν χαμηλά λόγω των αυξημένων τιμών πετρελαίου.

Ωστόσο, οι αναλυτές δεν αναμένουν να υπάρξει άμεση επίδραση στα μεγέθη των αεροπορικών από την εκτόξευση της τιμής του πετρελαίου, δεδομένης της υψηλής συσσωρευμένης ρευστότητας λόγω της πανδημίας και της ανάκαμψης της επιβατικής κίνησης σε συνέχεια της άρσης των περιοριστικών μέτρων για την πανδημία.

Είναι όμως, βέβαιο ότι εάν οι τιμές των αεροπορικών καυσίμων παραμείνουν επί μακρόν σε υψηλά επίπεδα, η πλήρης  ανάκαμψη και η επιστροφή στην κανονικότητα των αεροπορικών εταιρειών θα καθυστερήσει.

Στο 74% του 2019 η επιβατική κίνηση

Μπορεί ο πόλεμος στην Ουκρανία να εκτιμάται ότι δεν θα επηρεάσει άμεσα τα χρηματοοικονομικά μεγέθη των αερομεταφορών, ωστόσο το κλείσιμο του εναέριου χώρου της Ρωσίας έχει επιμηκύνει τη διάρκεια ορισμένων πτήσεων.

Ενδεικτικά, η διάρκεια των πτήσεων από το Ελσίνκι, τη Φρανκφούρτη και το Παρίσι προς το Τόκιο και αντίθετα έχει αυξηθεί έως και 286 λεπτά.

Πανευρωπαϊκά, την εβδομάδα 24 Φεβρουαρίου-2 Μαρτίου οι ημερήσιες πτήσεις αυξήθηκαν, συγκριτικά με την προηγούμενη εβδομάδα, κατά 4%, σε 19.938, σύμφωνα με το Eurocontrol. Αυτή τη στιγμή, η αεροπορική κίνηση αγγίζει το 74% του 2019.

Στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» η επιβατική κίνηση διαμορφώθηκε τον Φεβρουάριο σε 835 χιλ. άτομα, παραμένοντας μειωμένη κατά 37,1%, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019. Η κίνηση εσωτερικού υπήρξε μειωμένη κατά 27,5%, ενώ η διεθνής επιβατική κίνηση υποχώρησε κατά 41,9% έναντι του Φεβρουαρίου του 2019.

Συνολικά, το δίμηνο Ιανουάριος-Φεβρουάριος, η επιβατική κίνηση διαμορφώθηκε σε 1,6 εκατ. άτομα κι ενώ είναι αυξημένη κατά 273% έναντι του 2021, παραμένει χαμηλότερη κατά 40,9% συγκριτικά με τους δύο πρώτους μήνες του 2019.

Διαβάστε επίσης: 

Ουκρανική κρίση: Ο ελληνικός τουρισμός μετρά ήδη τις ζημιές

Ουκρανική κρίση: Τι φοβούνται οι ελληνικές τράπεζες

Αγωνία για τις ρωσικές επενδύσεις στην Ελλάδα: Ποιοι έχουν αγοράσει και τι

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News