Business & Finance Παρασκευή 4/03/2022, 15:44
BUSINESS & FINANCE

H αυτοκινητοβιομηχανία που «παγιδεύτηκε» στη Ρωσία

Δεν έχει πάρει θέση στις κυρώσεις κατά της Ρωσίας

H αυτοκινητοβιομηχανία που «παγιδεύτηκε» στη Ρωσία

Αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Volkswagen, η BMW και η Toyota, ανέστειλαν τη λειτουργία των εργοστασίων τους στη Ρωσία και ανέκοψαν τις παραδόσεις από τη χώρα που έχει γίνει στόχος παγκόσμιων κυρώσεων. Η μόνη αυτοκινητοβιομηχανία που έχει κάτι να χάσει στη Ρωσία, η Renault, τηρεί σιγή ιχθύος.

Ο γαλλικός κολοσσός έχασε σχεδόν το 30% της κεφαλαιοποίησής του στον απόηχο της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία και της διεθνούς κατακραυγής. Οι μετοχές της Renault κατρακυλούν από την προηγούμενη εβδομάδα και έπεσαν στο 7,5% την Παρασκευή, τη χαμηλότερη επίδοση από τον Νοέμβριο του 2020.

Η Ρωσία είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά της Renault, η οποία πληρώνει βαριά το deal του 1 δισ. δολαρίων που έκανε το 2007 με έναν σύμμαχο του Βλαντίμιρ Πούτιν.

Η Renault έχει τον έλεγχο της AvtoVaz, την κατασκευάστριας των περίφημων Lada, και βασίζεται στη Ρωσία για περίπου το 12% των εσόδων της. Τώρα, βρίσκεται σε δύσκολη θέση, καθώς το κόστος θα είναι τεράστιο αν κόψει δεσμούς με τη ρωσική θυγατρική της.

Η Ρωσία αντιπροσώπευε περίπου 5 δισεκατομμύρια ευρώ (5,5 δισεκατομμύρια δολάρια) των εσόδων της Renault πέρυσι και περίπου 315 εκατομμύρια ευρώ λειτουργικά κέρδη θα μπορούσαν να είναι σε κίνδυνο, σύμφωνα με εκτίμηση του Bloomberg Intelligence.

Η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία και φυσικά ο μεγαλύτερός της μέτοχος, το γαλλικό κράτος, έχουν κρατήσει κλειστά τα χαρτιά τους για τις μελλοντικές τους κινήσεις. Ο εκπρόσωπος της γαλλικής κυβέρνησης, Γκαμπριέλ Ατάλ, δήλωσε λακωνικά την περασμένη εβδομάδα ότι η Renault σκοπεύει να υπακούσει στις κυρώσεις.

O Πούτιν οδηγάει το μονοθέσιο της Renault
O Πούτιν οδηγάει το μονοθέσιο της Renault τo 2010 (φωτ. ΑΡ)

Η είσοδος της Renault στη Ρωσία πριν παραπάνω από μια δεκαετία ήταν μια απόφαση που πάρθηκε σε πολύ υψηλό πολιτικό επίπεδο, οπότε και μια τυχόν έξοδός της θα μπορούσε να έχει πολιτικές συνέπειες. 

«Ένας κίνδυνος για τη Renault είναι ότι τα capital controls θα μπορούσαν να την εμποδίσουν να αποδίδει κέρδη ή μετρητά από την AvtoVaz και τις άλλες δραστηριότητες της στη Ρωσία» σχολίασε αναλυτής της Redburn.

H αρχική επένδυση της Renault στην AvtoVaz απέδωσε καρπούς, με τη Ρωσία να καταλαμβάνει το 18% των συνολικών πωλήσεων οχημάτων της εταιρείας. Η AvtoVaz πούλησε περίπου 385.000 Lada το 2021, τα περισσότερα εγχώρια.

Μέχρι πρότινος, o CEO της Renault Λούκα ντε Μέο είχε σχέδια αναγέννησης για την Avtovaz. Είχε προβλέψει ένα «εξαιρετικά επικερδές» μοντέλο αγοράς βασισμένο στις πωλήσεις των φτηνών αυτοκινήτων Lada και Dacia.

Ωστόσο, η εξάρτηση της AvtoVaz από την εγχώρια αγορά προκαλεί πονοκέφαλο σε περίπτωση οικονομικής κρίσης. Η ιστορία έχει δείξει εξάλλου ότι σε περιόδους ύφεσης η AvtoVaz έχει μεγάλες απώλειες.

Δεν είναι η πρώτη φορά που η Renault «σκοντάφτει» εξαιτίας της AvtoVaz. Τον πρώτο χρόνο της επένδυσης, η οικονομική κρίση «χτύπησε» την αξία της δεύτερης και ο Πούτιν πίεσε τη Renault να τη διασώσει, αυξάνοντας το μερίδιό της.

Παρομοίως, κατά την σύγκρουση του 2014 στην Κριμαία, ο πρώην επικεφαλής της Renault αύξησε και άλλο το μερίδιό της στην AvtoVaz, με τη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία να γίνεται ο κύριος πια μέτοχος στη δεύτερη.

«Το σχέδιο ανάκαμψης της Renault βασίζεται στην ανάκαμψη στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου. Όσο περισσότερο κρατάει αυτή η κρίση, τόσο πιθανότερη γίνεται μια ύφεση στην Ευρώπη» σχολίασε αναλυτής της Jefferies.

moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg

Διαβάστε επίσης:

JP Morgan: Η Ρωσία κινδυνεύει με μια κρίση όμοια της χρεοκοπίας του 1998

Fraport: Συμμετέχει στη μεγάλη έξοδο – Αναστέλλει τη δραστηριότητά της στη Ρωσία

Ο πόλεμος βάζει «λουκέτο» σε εργοστάσια των Volkswagen – Renault

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News