BUSINESS & FINANCE

Σούπερ μάρκετ: Η αύξηση των τζίρων φέρνει επενδύσεις εκατομμυρίων

Γενναίες επενδύσεις

Σούπερ μάρκετ: Η αύξηση των τζίρων φέρνει επενδύσεις εκατομμυρίων

Το τελευταίο τρίμηνο του 2022 εκτιμάται ότι θα είναι έτοιμο, σύμφωνα με πληροφορίες του «MR» το νέο υπερκατάστημα του ομίλου «Σκλαβενίτη» στη Νέα Φιλαδέλφεια, στο κτίριο όπου στεγαζόταν επί σειρά ετών η αντιπροσωπεία της Renault με την περιοχή να έχει μείνει γνωστή ως «κόμβος Reanault». Αυτή, βεβαίως, δεν είναι η μοναδική επένδυση που σχεδιάζει η ηγέτιδα εταιρεία στον κλάδο του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, ενώ την ίδια ώρα σημαντικά επενδυτικά πλάνα έχουν και οι υπόλοιποι «παίκτες». 

Τρεις είναι οι καθοριστικοί παράγοντες που πυροδοτούν γενναίες επενδύσεις από τις εταιρείες του κλάδου: πρώτον, το 2021 έκλεισε με θετικό πρόσημο για τον κλάδο των σούπερ μάρκετ, παρά τις αρχικές εκτιμήσεις που προέβλεπαν μείωση. Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε πρόσφατα η NielsenIQ το 2021 έκλεισε με αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 1,3% σε σύγκριση με το 2020, κάτι που σημαίνει τζίρο περί τα 11,5 δισ. ευρώ για τον κλάδο το 2021. Δεύτερον, η συνέχιση της πανδημίας και επομένως και των περιορισμών σε σειρά άλλων κλάδων, όπως είναι η εστίαση και το υπόλοιπο λιανεμπόριο, έχουν ως συνέπεια ακόμη μεγαλύτερο μέρος των δαπανών των νοικοκυριών να κατευθύνεται στο σούπερ μάρκετ. Τρίτον, οι νέες οικονομικές συνθήκες που διαμορφώνονται λόγω και των πληθωριστικών πιέσεων, αλλά και οι νέες καταναλωτικές συνήθειες λόγω της πανδημίας, όπως είναι το ηλεκτρονικό εμπόριο, εντείνουν τον ανταγωνισμό στον κλάδο.  Η ένταση, βεβαίως, και η διάρκεια των πληθωριστικών πιέσεων μπορούν να λειτουργήσουν και ανασταλτικά σε ό,τι αφορά τις σχεδιαζόμενες επενδύσεις στον βαθμό ειδικά που θα απειλήσουν σημαντικά την κερδοφορία των επιχειρήσεων του κλάδου. 

Ο ηγέτης του κλάδου λοιπόν, η «Σκλαβενίτης» έκλεισε το 2021 με μερίδιο αγοράς 30,4%, σύμφωνα με στοιχεία της NielsenIQ και με μέσο όρο ημερήσιων επισκεπτών 518.141 άτομα (480.122 στα καταστήματα Σκλαβενίτης, 26.751 στα καταστήματα με το σήμα «Χαλκιαδάκης» στην Κρήτη και 11.268 στα καταστήματα χονδρικής με το σήμα The Mart). Στον όμιλο απασχολούνται πλέον 32.331 άτομα και διαθέτει συνολικά 501 καταστήματα (εκ των οποίων 449 «Σκλαβενίτης», 13 «The Mart» και 39 «Χαλκιαδάκης»). 

Εκτός από το υπερμάρκετ που σχεδιάζεται στην πρώην Renault, ο όμιλος σχεδιάζει τη δημιουργία ενός ακόμη μεγάλου καταστήματος στην Γλυφάδα, αλλά και τη λειτουργία δύο darkstores για την καλύτερη διαχείριση των ηλεκτρονικών παραγγελιών. Σημειώνεται ότι ο σχεδιασμός για τη δημιουργία δύο ακόμη darkstores στην Αττική περιλαμβανόταν και στα πλάνα του ομίλου για το 2021, όπως είχε αποκαλύψει το «MR» στις αρχές Φεβρουαρίου 2021, χωρίς, ωστόσο, να υλοποιηθούν οι σχετικές επενδύσεις. Στην παρούσα φάση η πρώτη διαθέσιμη ημέρα παράδοσης στην Αττική για παραγγελίες από το eMarket της «Σκλαβενίτης» (σ.σ. όχι μέσω της πλατφόρμας efood, όπου μπορεί κάποιος να παραγγείλει, αλλά λιγότερους κωδικούς) είναι μετά από 5 ημέρες, χρόνος που κάθε άλλο παρά κρίνεται ικανοποιητικός. Μες στο 2022 αναμένεται επίσης η επέκταση του eMarket και σε άλλες πόλεις. Το 2021 το ηλεκτρονικό κατάστημα του ομίλου ξεκίνησε να εξυπηρετεί τους καταναλωτές σε Πάτρα, Λάρισα και Θεσσαλονίκη. 

Επενδύσεις ύψους 50-60 εκατ. ευρώ προγραμματίζει για το 2022 η ΑΒ Βασιλόπουλος, οι οποίες περιλαμβάνουν νέα σημεία πώλησης (περίπου 10), ενώ την ίδια ώρα δίνει μεγάλη βαρύτητα στην ανάπτυξη μέσω franchising «καταστημάτων γειτονιάς» (convenience stores). Πριν από λίγες ημέρες λειτούργησε το 100ό κατάστημα «ΑB Shop & Go» και η αλυσίδα σχεδιάζει να ανοίξει την τρέχουσα χρονιά άλλα 50 και συνολικά μες στην επόμενη τριετία ο αριθμός τους να φτάσει τα 250. 

Σε 100 εκατ. ευρώ ανέρχεται το επενδυτικό πλάνο της Lidl Ελλάς τη διετία 2022-2023 με τις επενδύσεις της αλυσίδας να περιλαμβάνουν νέα καταστήματα (5 το 2022 και άλλα 5 το 2023), αλλά και εκσυγχρονισμό υφιστάμενων μέσω για παράδειγμα της εγκατάστασης φωτοβολταϊκών συστημάτων. Η εταιρεία βρίσκεται επίσης στην αναζήτηση κατάλληλου ακινήτου για την κατασκευή νέου εφοδιαστικού κέντρου στην Αττική. 

Επενδύσεις τουλάχιστον 35 εκατ. ευρώ προβλέπει ο σχεδιασμός της METRO AEBE για το 2022. Σε αυτόν περιλαμβάνεται η ολοκλήρωση της επέκτασης του κέντρου διανομής της εταιρείας στη Γέφυρα Θεσσαλονίκης, δημιουργία νέων καταστημάτων, και επέκταση του μοντέλου των convenience stores, μέσω franchising. Επίσης, η εταιρεία βρίσκεται σε αναζήτηση χώρου στη Λευκωσία, προκειμένου να ανοίξει δεύτερο κατάστημα cash & carry στην Κύπρο. 

Τη λειτουργία 30 νέων σημείων πώλησης περιλαμβάνει ο επενδυτικός σχεδιασμός της «Μασούτης» για το 2022. Επιπλέον, η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα σχεδιάζει τη δημιουργία darkstore σε ακίνητο έκτασης 1.700 τ.μ. στη Μεταμόρφωση Αττικής για την εξυπηρέτηση των ηλεκτρονικών της παραγγελιών. Το επενδυτικό πρόγραμμα της εταιρείας ανέρχεται σε τουλάχιστον 25 εκατ. ευρώ. 

Διαβάστε επίσης:

Πόλεμος στο delivery – Γιατί η MyMarket στρέφεται εναντίον της efood

Σούπερ μάρκετ: Αύξηση πωλήσεων 1,3% το 2021 – Τι αγόρασαν οι Έλληνες

Ανατιμήσεις: Ποια τρόφιμα ακρίβυναν τον τελευταίο χρόνο – Πόσο επιβαρύνονται τα νοικοκυριά

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News