Business & Finance Πέμπτη 10/12/2020, 16:55
BUSINESS & FINANCE

Η «τέλεια καταιγίδα» για την εμπορική ναυτιλία

φωτ. Reuters

Σημαντικές καθυστερήσεις αντιμετωπίζουν οι μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες, καθώς ο κορωνοϊός απειλεί να διασαλέψει την εφοδιαστική αλυσίδα και να προκαλέσει αναταράξεις στο παγκόσμιο εμπόριο.

Οι μεγαλύτερες εταιρείες υποστηρίζουν ότι ο κλάδος των κοντέινερς, ο οποίος αποτελεί τη ραχοκοκαλιά του εμπορίου, τελεί υπό ασφυκτική πίεση λόγω μιας σειράς παραγόντων, όπως η έλλειψη προσωπικου (σ.σ. καραντίνα και ασθένειες), η αύξηση της καταναλωτικής ζήτησης, καθώς και οι καθυστερήσεις στην εργοστασιακή παραγωγή (σ.σ. ως απόρροια των lockdowns).

Κι όλα αυτά, μόλις λίγους μήνες μετά τη χειρότερη ύφεση του κλάδου, ο οποίος είχε ως αποτέλεσμα την ακύρωση δεκάδων παραγγελιών για νέα πλοία -κάτι το οποίο οι ναυτιλιακές καλούνται να βρουν μπροστά τους. 

Η τέλεια καταιγίδα

Ο Λαρς Γένσεν, επικεφαλής σχεδιασμού υπηρεσιών της Maersk Line, κάνει λόγο για την «τέλεια καταιγίδα», η οποία έχει προκληθεί αφενός από την αύξηση της καταναλωτικής ζήτησης αφετέρου από τη μείωση των δυνατοτήτων των logistics.

«Υπάρχει κυκλοφοριακή συμφόρηση στους τερματικούς σταθμούς» παραδέχεται ο Γένσεν, o οποίος επικαλείται ως παράδειγμα το πρόβλημα της έλλειψης οδηγών φορτηγών. Μάλιστα, το ζήτημα είναι ακόμη πιο έντονο στις χώρες εκτός της Ασίας, όπου το β’ κύμα της πανδημίας βρίσκεται ακόμη σε έξαρση, με αποτέλεσμα πολλοί οδηγοί να ασθενούν και να απέχουν από την εργασία τους.

«Η παραγωγικότητα επιβραδύνεται και έτσι, προκαλούνται καθυστερήσεις στην παράδοση εμπορευμάτων. Δημιουργείται ένας αέναος κύκλος καθυστερήσεων» περιγράφει το υψηλόβαθμο στέλεχος της Maersk Line.

Υπό πίεση τα λιμάνια

Την Τρίτη, το Χρηματιστήριο Λιμένων της Νότιας Καλιφόρνιας, το οποίο ελέγχει τις λειτουργικές συνθήκες των δύο πιο πολυσύχναστων αμερικανικών λιμανιών για κοντέινερς -Λος Άντζελες και Λονγκ Μπιτς- ανέφερε ότι συνολικά 17 πλοία βρίσκονται στην ουρά, προκειμένου να ξεφορτώσουν.

Αποτέλεσμα όλης αυτής της κατάστασης είναι αρκετές ναυτιλιακές εταιρείες να προχωρούν σε ακυρώσεις παραγγελιών ή εκτροπές δρομολογίων, όπως για παράδειγμα συμβαίνει κατά κόρον στη Σιγκαπούρη, το δεύτερο μεγαλύτερο hub κοντέινερ παγκοσμίως.

«Η εφοδιαστική αλυσίδα βρίσκεται υπό πίεση» σημειώνει, από την πλευρά του, ο Ραλφ Χάμπεν Γιάνσεν, εκτελεστικός διευθυντής της Hapag-Lloyd, μία εκ των μεγαλύτερων εταιρειών κοντέινερ παγκοσμίως. «Οι συνθήκες στην αγορά είναι πρωτόγνωρες» προσθέτει.

«Το ξέσπασμα της πανδημίας έχει περιορίσει την παραγωγικότητα, καθώς μεγάλος αριθμός εργαζομένων τίθεται σε απομόνωση. Έχουμε παραδείγματα, όπου σ’ ενα λιμάνι 600 εργαζόμενοι τέθηκαν σε καραντίνα» καταλήγει.

moneyreview.gr με πληροφορίες από FT

 

Money Review