ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Επενδύσεις 3,094 δισ. δολ. από τους Έλληνες εφοπλιστές

φωτ.: Shutterstock

Οι μεγαλύτεροι επενδυτές στην αγορά μεταχειρισμένων ποντοπόρων πλοίων παρέμειναν για μία ακόμα χρονιά το 2021 οι Έλληνες εφοπλιστές. Συγκεκριμένα αγόρασαν από τη δευτερογενή αγορά, μέχρι και τη δεύτερη βδομάδα του Δεκεμβρίου, 198 μεταχειρισμένα πλοία, επενδύοντας 3,094 δισεκατομμύρια δολάρια σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικό οίκου Allied Shipbrokers. Η δαπάνη αυτή της ελληνόκτητης ποντοπόρου ναυτιλίας είναι η υψηλότερη μεταξύ όλων των χωρών και έπεται η Κίνα με την εξαγορά 167 πλοίων έναντι 2,61 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Ένα μεγάλο μέρος των επενδύσεων αυτών των Ελλήνων εφοπλιστών χρηματοδοτήθηκε από πωλήσεις παλαιότερων δικών τους πλοίων που συνολικά έφεραν έσοδα 1,68 δισ. δολ. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι μεγαλύτεροι πωλητές πλοίων παγκοσμίως κατά τη διάρκεια του 2020 είναι η Ιαπωνία και η Γερμανία, τα μερίδια των οποίων στην παγκόσμια ναυτιλία βαίνουν μειούμενα σε αντίθεση με αυτά της Ελλάδας και της Κίνας.

Πάντως τα 3,094 δισεκατομμύρια που δαπάνησαν οι Έλληνες εφοπλιστές φέτος σε μεταχειρισμένα πλοία είναι λιγότερα από τα 3,15 δισεκατομμύρια που δαπάνησαν το 2019 και, ακόμα περισσότερο μειωμένα, σε σύγκριση με τα 4,7 δισεκατομμύρια του 2018. Να σημειωθεί πως πέραν των ποσών αυτών η ελληνόκτητη ναυτιλία έχει προχωρήσει και στην συμβασιοποίηση παραγγελιών σε ναυπηγεία για νεότευκτα πλοία, η συνολική αξία των οποίων αναμένεται να ανακοινωθεί σύντομα. Η έντονη αυτή επενδυτική δραστηριότητα εντάσσεται στον κλασικό κύκλο ανανέωσης και εκσυγχρονισμού του ελληνόκτητου στόλου. Είμαι χαρακτηριστικό πως η ελληνόκτητη ναυτιλία είναι πρώτη και στην κατάταξη των διάθεσης παλαιότερων πλοίων για scrap με 58 ελληνικών συμφερόντων ποντοπόρα να έχουν πάρει το δρόμο για τα διαλυτήρια μέχρι στιγμής φέτος.

Η Ελλάδα παραμένει παγκοσμίως η χώρα με τη μεγαλύτερη πλοιοκτησία. Μολονότι ο πληθυσμός της Ελλάδας αντιπροσωπεύει μόνο το 0,16% του παγκόσμιου πληθυσμού, οι Έλληνες πλοιοκτήτες κατέχουν το 20,67% της παγκόσμιας χωρητικότητας και το 54,28% της χωρητικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτό σημειώνει η ετήσια έκθεση της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών υπογραμμίζοντας πως οι Έλληνες πλοιοκτήτες υπερδιπλασίασαν τη μεταφορική ικανότητα του στόλου τους στο διάστημα 2007-2019. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν επενδύσει σε μεγάλο βαθμό σε νέα και ενεργειακά αποδοτικά πλοία, με τη μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου (9,17 έτη) να είναι χαμηλότερη από τη μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου (9,61 έτη).

Έτσι η Ελλάδα περιλαμβάνεται στις πέντε κορυφαίες στον κόσμο ναυτιλιακές χώρες μαζί με την Ιαπωνία, την Κίνα, τη Σιγκαπούρη και το Χονγκ Κονγκ, οι οποίες αθροιστικά αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 50% της παγκόσμιας χωρητικότητας. Τα τελευταία χρόνια, η Γερμανία, η Ιαπωνία και η Νότιος Κορέα έχουν χάσει έδαφος ενώ η Ελλάδα, η Σιγκαπούρη, η Κίνα και το Χονγκ Κονγκ έχουν αυξήσει το μέγεθος του στόλου τους

Πάντως ενώ ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος είναι ο μεγαλύτερος παγκοσμίως η ελληνική σημαία υψώνεται σε ολοένα λιγότερα ελληνικά πλοία. Η φυγή από τα ευρωπαϊκά νηολόγια αποδίδεται στην πολιτική υπερύθμισης του κλάδου από την Ευρωπαϊκή Ένωση σύμφωνα με την 33η ετήσια έκθεση της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Greek Shipping Co-operation Committee) στην οποία παρουσιάζονται όλα τα στατιστικά στοιχεία για τα ελληνικά ελεγχόμενα πλοία άνω των 1.000 GT (Ολική χωρητικότητα), καταχωρημένα υπό ελληνικές και άλλες σημαίες. Τα στοιχεία έχουν παρασχεθεί από την IHS Markit. Σύμφωνα με τα στοιχεία, στις αρχές Μαρτίου τα ελληνικά συμφέροντα ελέγχουν 3.968 ποντοπόρα πλοία διαφόρων κατηγοριών, με συνολική χωρητικότητα 340.823.637 DWT και 199.693.859 GT. Ο στόλος που ήταν καταχωρισμένος υπό ελληνική σημαία στις αρχές Μαρτίου είχε μειωθεί όσον αφορά τους αριθμούς πλοίων αλλά και τη χωρητικότητα και περιλάμβανε μόλις 636 πλοία, 38.799.270 GT και 65.640.708 DWT σε αντίθεση με τα στοιχεία του προηγούμενου έτους για 671 πλοία, 39.981.741 GT και 68.261.953 DWT.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News