ΑΝΟΔΟΣ ΚΡΑΤΗΣΕΩΝ

Sold out η 28η Οκτωβρίου – Οι Έλληνες ανακαλύπτουν ξανά το ταξίδι

Φωτ. Konstantinos Tsakalidis / SOOC

Επιστρέφουν σταδιακά στο ταξίδι οι Έλληνες στην εποχή μετά την πανδημία, όπου το ενδεχόμενο ενός νέου lockdown -σε αντίθεση με πέρυσι- έχει αποκλειστεί. Η τάση αυτή διαφαίνεται από τη διεύρυνση του διαστήματος ανάμεσα στην πραγματοποίηση μίας κράτησης και την έναρξη ισχύος της που είναι γνωστό στην τουριστική βιομηχανία ως booking window. Λόγω της πανδημικής κρίσης, το χρονικό αυτό διάστημα κράτησης εισιτηρίων είχε συρρικνωθεί σε περίπου έως δύο εβδομάδες ως αποτέλεσμα της αδυναμίας προγραμματισμού λόγω έξαρσης της Covid-19, αλλαγής υγειονομικών πρωτοκόλλων κτλ.

Ωστόσο, η επερχόμενη αργία της 28ης Οκτωβρίου, που είναι, ήδη, «sold out», αποτελεί βαρόμετρο της εκ νέου αλλαγής συνηθειών των Ελλήνων και της επιστροφής στο ταξίδι. Κατά πληροφορίες, στην Αθήνα οι αναχωρήσεις με «άγκυρα» την αργία της Πέμπτης 28 Οκτωβρίου, ξεκινούν από τη Δευτέρα 25 Οκτωβρίου και κορυφώνονται, ως είναι εύλογο, την Τετάρτη (κυρίως μετά το μεσημέρι) και την Πέμπτη, με την επιστροφή στην Ελλάδα να τοποθετείται, κατά βάση, τη Δευτέρα 1η Νοεμβρίου.

Διαβάστε ακόμη: Τουρισμός: «Καλοκαίρι» μέχρι τον Νοέμβριο

Στη Θεσσαλονίκη, λόγω της αργίας της 26ς Οκτωβρίου (ημέρα απελευθέρωσης της πόλης και εορτασμού του πολιούχου της, Αγίου Δημητρίου) οι αναχωρήσεις εντοπίζονται, κατά βάση, από τις αρχές της εβδομάδας.

Και οι πτήσεις εσωτερικού για την αργία της 28ης Οκτωβρίου βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα.   

Όπως εκτιμούν παράγοντες της αγοράς, τις κρατήσεις για ταξίδια της 28ης Οκτωβρίου αναμένεται να διαδεχτούν αυτές για την περίοδο των Χριστουγέννων. Όπως αναφέρουν από την Aegean, που αποτελεί, βάσει μεριδίου αγοράς, τον μεγαλύτερο αερομεταφορέα της χώρας, η Βιέννη, η Λισαβόνα, το Λονδίνο, το Παρίσι και η Βουδαπέστη ανήκουν, έως σήμερα, στους πέντε κορυφαίους προορισμούς. Ακολουθούν, με βάση τον όγκο των κρατήσεων οι μεγάλες πόλεις της Ιταλίας και της Ισπανίας, όπως και η Κοπεγχάγη και το Άμστερνταμ.

Στην κορυφή των προτιμήσεων βρίσκονται οι υγειονομικά ασφαλείς προορισμοί, όπου τα ποσοστά των εμβολιασμένων είναι υψηλά, ενώ δειλά-δειλά, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, ανακάμπτουν οι city break προορισμοί (για ολιγοήμερες διακοπές). Η τάση αυτή μένει να φανεί εάν θα εκδηλωθεί στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη και από ποιες εθνικότητες.

Επιμηκύνθηκε η σεζόν

Η επιστροφή στο ταξίδι συνδέεται και με τη διατήρηση σε υψηλά επίπεδα των αφίξεων – αναχωρήσεων και τον Σεπτέμβριο, σε σχέση με πέρυσι, όπως και με την μείωση της «ψαλίδας» συγκριτικά με το 2019. Τη σκυτάλη των καλών επιδόσεων, έχει λάβει και ο Οκτώβριος, με την Κρήτη, τη Ρόδο, την Κέρκυρα και τη Σαντορίνη να βρίσκονται στην κορυφή των προτιμήσεων των τουριστών, σηματοδοτώντας την επέκταση της τουριστικής σεζόν.

Ικανοποιητικές πληρότητες «φέρνουν» οι συνδέσεις με την Ελβετία, τη Γερμανία, την Αυστρία κι ευρύτερα τις Σκανδιναβικές χώρες, επίδοση που αποδίδεται στις φθινοπωρινές διακοπές σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες (π.χ. Γαλλία). Με υψηλά ποσοστά επισκεψιμότητας συνδέονται η Ιταλία, η Δανία και η Αγγλία, ενώ καλές επιδόσεις, σε επίπεδο αφίξεων-αναχωρήσεων, παρουσιάζει τους τελευταίους μήνες η Κύπρος.

Με την έναρξη του χειμερινού πτητικού προγράμματος των αερομεταφορέων να επίκειται, η Aegean εξακολουθεί να διατηρεί μεγάλο μέρος του θερινού προγράμματος πτήσεων με έμφαση του κυριότερους τουριστικούς προορισμούς και με προσαρμογή των συχνοτήτων της. Η αεροπορική, σε σχέση με το 2019, διατηρεί το 80% της δραστηριότητάς της, γεγονός που αφενός καταδεικνύει τη σημαντική βελτίωση των επιδόσεων κατά τη φετινή τουριστική περίοδο και αφετέρου τροφοδοτεί ενισχυμένες προσδοκίες για την επόμενη σεζόν.

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ταχύτερους ρυθμούς ανάκαμψης των αερομεταφορών διαβλέπει ο ευρωπαϊκός οργανισμός για την Ασφάλεια της Αεροναυτιλίας (Eurocontrol). Βάσει των νέων προβλέψεών του, εκτιμά ότι ο αριθμός των πτήσεων στην Ευρώπη θα επιστρέψει το 2023 στα επίπεδα του 2019 και αναμένει ότι φέτος, θα είναι λιγότερες κατά 44% συγκριτικά με το 2019 και θα ανέλθουν σε 6,2 εκατ. Για την επόμενη χρονιά, το βασικό σενάριο του Eurocontrol τοποθετεί σε 9,8 εκατ. τις πτήσεις στην Ευρώπη, μέγεθος που θα είναι μικρότερο μόλις κατά 11% έναντι του 2019.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News