Business & Finance Παρασκευή 15/10/2021, 10:59
BUSINESS & FINANCE

«Σκουριασμένοι» πιλότοι κάνουν λάθη – Προειδοποιητικά καμπανάκια

Πολλοί πιλότοι δεν έχουν πετάξει εδώ και τουλάχιστον 18 μήνες

«Σκουριασμένοι» πιλότοι κάνουν λάθη – Προειδοποιητικά καμπανάκια

Επιστρέφοντας στο πιλοτήριο αφότου ανάρρωσε από τον κορωνοϊό, ο πιλότος μιας αεροπορικής εταιρείας ξέχασε να βάλει μπροστά τον δεύτερο κινητήρα του αεροπλάνου για την προσγείωση. Ήταν ένα λάθος που θα μπορούσε να έχει καταλήξει σε τραγωδία, εάν δεν είχε ακυρώσει την απογείωση. 

Ένας άλλος πιλότος, που μόλις επέστρεψε στη δουλειά έπειτα από επτά μήνες απουσίας αφού απολύθηκε λόγω της πανδημίας, συνειδητοποίησε την τελευταία στιγμή ότι είχε ξεχάσει να κατεβάσει τους τροχούς του αεροπλάνου για την προσγείωση. Μόλις 240 μέτρα πριν το αεροσκάφος φτάσει στο έδαφος, αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την προσπάθεια προσγείωσης. 

Εβδομάδες νωρίτερα, ένα αεροπλάνο που αναχωρούσε από ένα πολύβουο αεροδρόμιο απογειώθηκε προς τη λάθος κατεύθυνση. Ο πιλότος του πετούσε για πρώτη φορά μετά από έξι μήνες. 

Είναι λάθη που έγιναν στις ΗΠΑ τους τελευταίους μήνες, καθώς οι πιλότοι επέστρεψαν στη δουλειά. Σε όλες τις περιπτώσεις, το πλήρωμα απέδωσε τα λάθη στο γεγονός ότι είχε πολύ καιρό να πετάξει, λόγω της πανδημίας που «προσγείωσε» την παγκόσμια βιομηχανία των αερομεταφορών. 

Διαβάστε επίσης: Αερομεταφορές: Γύρισαν 21 χρόνια πίσω το 2020

Τα περιστατικά αυτά έχουν καταγραφεί, ανάμεσα σε δεκάδες λάθη, και βρίσκονται σε μία βάση δεδομένων που έχει σχεδιαστεί με σκοπό να εντοπίζονται οι απειλές για την ασφάλεια των πτήσεων. Το σύστημα παρακολούθησης, που χρηματοδοτείται από την Federal Aviation Administration, λειτουργεί εδώ και δεκαετίες, αλλά αυτή τη στιγμή, δίνει προειδοποιητικά σημάδια, καθώς τα αεροπλάνα επιστρέφουν στους αιθέρες έπειτα από μήνες. 

Σύμφωνα με τα στοιχεία της συμβουλευτικής εταιρείας Oliver Wyman, οι περικοπές στις αεροπορικές εταιρείες άφησαν 100.000 πιλότους σε όλο τον κόσμο να δουλεύουν ελάχιστες ώρες ή να βρίσκονται σε μακροπρόθεσμη άδεια. Πολλοί δεν έχουν πετάξει εδώ και τουλάχιστον 18 μήνες. Όμως, καθώς η αύξηση των ποσοστών των εμβολιασμένων επιτρέπει στα ταξίδια να αρχίσουν και πάλι, οι ανησυχίες για την έλλειψη ετοιμότητας των πληρωμάτων αυξάνονται. 

«Είναι μία πραγματικά κρίσιμη κατάσταση. Το τελευταίο πράγμα που χρειάζεται ο κλάδος τώρα είναι ένα άσχημο δυστύχημα», λέει στο Bloomberg ο Uwe Harter, ένας πιλότος Airbus A380 της Deutsche Lufthansa, που δεν έχει πετάξει από τον Φεβρουάριο του 2020. Κάποιες αεροπορικές εταιρείες προσφέρουν στους πιλότους τους επαρκή εκπαίδευση, αλλά κάποιες άλλες μόνο ελάχιστη. 

Όμως, ακόμα και ανάμεσα σε εκείνους που έχουν ολοκληρώσει τα προγράμματα εκπαίδευσης για να επιστρέψουν στον αέρα, τα επίπεδα των ικανοτήτων και της εμπιστοσύνης διαφέρουν. Και αυτό γιατί τα μαθήματα σε μία τάξη ή στον προσομοιωτή πτήσης δεν μπορούν να υποκαταστήσουν τις πραγματικές πιέσεις του πιλοτηρίου. 

Διαβάστε επίσης: Είναι ασφαλή τα αεροπλάνα μετά από μήνες ακινησίας;

Και βέβαια, αυτά τα προπαρασκευαστικά προγράμματα δεν λαμβάνουν πλήρως υπόψη τους το ψυχολογικό, συναισθηματικό και οικονομικό άγχος που νιώθουν τα πληρώματα στον καιρό της πανδημίας.  

Μόνο τον τελευταίο χρόνο, η βιομηχανία έχει χάσει 138 δισ. δολάρια, ενώ για το 2021 αναμένονται περαιτέρω ζημιές 52 δισ. δολαρίων. Η διαχείριση των κινδύνων από την επιστροφή των «σκουριασμένων» πιλότων στους αιθέρες είναι ένα πρόσθετο βάρος για τις εταιρείες, με εκείνες που έχουν ισχυρότερους ισολογισμούς να μπορούν να το αντιμετωπίσουν αποτελεσματικότερα από άλλες.  

Κάποιοι πιλότοι που έχουν επιστρέψει στη δουλειά παραδέχονται ότι το σώμα τους έχει χάσει τη «μνήμη» των κινήσεων που τους επέτρεπε να  κάνουν τις απαιτούμενες διαδικασίες στο πιλοτήριο χωρίς παύσεις. Άλλοι αναρωτιούνται εάν έχουν το καθαρό μυαλό που χρειάζεται για να διαχειριστούν μία πιθανή κρίση στον αέρα. 

Πιλότος της Qantas Airways είπε στο Bloomberg ότι οι συνάδελφοί του που δεν έχουν πετάξει για έξι μήνες, τυπικά κάνουν 1-2 μικρά διαδικαστικά λάθη κατά την επιστροφή τους. 

Μπορεί να ξεχάσουν την εισαγωγή δεδομένων στον υπολογιστή πτήσης τη σωστή στιγμή ή να κάνουν μία πιο απότομη προσγείωση. Οι κινήσεις που κάποτε γίνονταν άμεσα και ενστικτωδώς, τώρα χρειάζονται περισσότερο χρόνο και σκέψη. Και αυτό, αφότου έχουν «φρεσκάρει» τη μνήμη τους στον προσομοιωτή πτήσης. 

«Εάν υπάρχει βλάβη κινητήρα ή φωτιά, τότε πρέπει να εφαρμόσεις τη διαδικασία. Εάν δεν έχεις πετάξει για καιρό, ίσως να σου πάρει μερικά λεπτά ή δευτερόλεπτα παραπάνω», λέει ο Amit Singh, πρώην επικεφαλής της εκπαίδευσης πιλότων στην ινδική αεροπορική IndiGo και ιδρυτής της μη κερδοσκοπικής οργάνωσης Safety Matters. 

moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News