Business & Finance Τετάρτη 29/09/2021, 21:17
BUSINESS & FINANCE

X. Σταϊκούρας για ΟΛΠ: Ένδειξη συνέπειας από την πλευρά της ΝΔ

Φωτ. intimenews

Η κύρωση της τροποποίησης της σύμβασης μεταξύ Δημοσίου και ΟΛΠ φέρνει δύο κόσμους και δύο πολιτικές αντιλήψεις σε σύγκρουση, τόνισε ενώπιον της ολομέλειας της Βουλής ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, επισημαίνοντας ότι «είναι η αντίληψη της συνέπειας και της υπευθυνότητας που εκφράζει η ΝΔ και αποτυπώνεται με την στάση της ως κυβέρνηση αλλά και ως αντιπολίτευσης με την διαχρονική της στήριξη το 2008, το 2014, το 2016 και σήμερα το 2021, σε μια επένδυση στο λιμάνι του Πειραιά.» Στον αντίποδα, αναφερόμενος στο Σύριζα, ο υπουργός Οικονομικών έκανε λόγο για ασυνέπεια και ανευθυνότητα, όπως αυτή αποτυπώνεται μέσα από τις οβιδιακές μεταμορφώσεις του στην πορεία του χρόνου, που ως αντιπολίτευση το 2014 και το 2021 άλλα έλεγε και λέει, αλλά το 2016 άλλα υπέγραψε ως κυβέρνηση, βεβαίως με πόνο ψυχής».

Ο ίδιος τόνισε πως ο ΣΥΡΙΖΑ «με θράσος κάνει και πάλι μια νέα κυβίστηση και μας κουνάει το δάκτυλο, χωρίς αιδώ» και αναρωτήθηκε «πόση υποκρισία ακόμη» συμπληρώνοντας πως «τελικά οι δείκτες του συριζαϊκού ρολογιού επιστρέφουν σήμερα και πάλι πίσω στο 2014. Αγκυλωμένοι στο παρελθόν, εκφράζουν πολιτικά την οπισθοδρόμηση και τον τυχοδιωκτισμό».

Ο υπουργός Οικονομικών σημείωσε ότι «από το 2016, όταν κυρώθηκε η Σύμβαση για τον λιμένα του Πειραιά, προέκυψαν σημαντικές καθυστερήσεις στην υλοποίηση των πρώτων υποχρεωτικών επενδύσεων». Ο ίδιος συμπλήρωσε ότι επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ από το 2016 μέχρι τον Ιούλιο του 2019, μέσα σε χρονικό διάστημα τριών ετών, είχαν εκτελεστεί επενδύσεις ύψους 51 εκατ. ευρώ και την ευθύνη δεν φέρει το ΕΣΠΑ, αλλά οι αντιθέσεις πολλών υπουργών του Σύριζα, οι οποίοι ήταν αντίθετοι με την επένδυση.

Αντιθέτως, την διετία καλοκαίρι 2019-καλοκαίρι 2021, επί κυβέρνησης της ΝΔ εκτελέστηκαν επενδύσεις ύψους 48 εκατ. ευρώ. Το σημαντικότερο κατά τον υπουργό, είναι πως αυτή την διετία εγκρίθηκε από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Διαχείρισης Λιμένα, το οποίο επί ΣΥΡΙΖΑ καθυστέρησε δύο χρόνια και αποτελεί διεθνή πρακτική, κατ’ εφαρμογή του ενωσιακού δικαίου.

Τροποποιήσεις

Όσον αφορά τις τροποποιήσεις της συμβάσης, ανέφερε πως εάν δεν υπήρχε διαπραγμάτευση και φιλικός διακανονισμός, αναμφίβολα θα οδηγούμασταν σε διαιτησία με αμφίβολη έκβαση, ανεπιθύμητες πρόσθετες καθυστερήσεις, αναπόφευκτη διασάλευση των συμβατικών σχέσεων και άδηλες οικονομικές συνέπειες. Οι τροποποιήσεις τις οποίες φέρνουμε στη Βουλή, τόνισε ο υπουργός, «είναι οι απολύτως αναγκαίες και βαδίζουν στις ‘ράγες’ του βασικού συμβατικού κειμένου που ψηφίστηκε το 2016. Και αυτό το επιβεβαιώνει το Ελεγκτικό Συνέδριο, επιλαμβανόμενο με αποκλειστική αρμοδιότητα στο πλαίσιο προσυμβατικού ελέγχου».

Σύμφωνα με το πόρισμα του Ελεγκτικού συνεδρίου, ο Χ. Σταϊκούρας δήλωσε πως οι τροποποιήσεις δεν είναι ουσιώδεις, η επιμήκυνση του χρόνου της επενδυτικής περιόδου δεν μεταβάλλει ουσιωδώς το κύριο αντικείμενο της συμφωνίας. «Δεν επέρχεται μεταβολή του οικονομικού αντικειμένου των υφιστάμενων συμβάσεων. Δεν επεκτείνεται ανεπίτρεπτα το φυσικό αντικείμενο των αρχικών συμβάσεων, καθώς οι όροι που τροποποιούνται είχαν προβλεφθεί στις αρχικές συμβάσεις. Δεν προκύπτει βούληση των μερών για επαναδιαπραγμάτευση ουσιωδών όρων των τροποποιούμενων συμβάσεων με στόχο τη νόθευση του ανταγωνισμού, αλλά εισάγονται τροποποιήσεις που άπτονται ζητημάτων εκτέλεσης, και ότι ο αγοραστής των μετοχών δεν αποκτά πλεονεκτήματα που ανατρέπουν δραματικά την οικονομική ισορροπία της σύμβασης, αφού η παροχή – σε αυτόν – της δυνατότητας να αποκτήσει άμεσα το υπόλοιπο 16% των μετοχών, αφενός μεν είχε προβλεφθεί για το χρονικό σημείο που θα λάβει χώρα, αφετέρου δε, η άρση των αναβλητικών αιρέσεων αντισταθμίζεται με τη θέσπιση διαλυτικής αίρεσης επί αθέτησης των συμφωνηθέντων, αναστροφής της πώλησης και μεταβίβασης των μετοχών, με τη ρητή συμφωνία περί διατήρησης των ρητρών αποζημίωσης και κατάθεσης 2 επιπλέον εγγυητικών επιστολών. Σκοπός της τροποποίησης, είπε ο υπουργός «είναι η διασφάλιση της ομαλής εκτέλεσής της, ιδίως δε η πλήρης εκτέλεση των έργων των υποχρεωτικών επενδύσεων, με θεμελιώδη στόχο τη βιώσιμη ανάπτυξη του λιμένα Πειραιά».

Ο Χ. Σταϊκούρας, αφού ανέλυσε τους όρους της τροποποίησης, υπογράμμισε πως η κυβέρνηση προχώρησε σε αυτές, «αξιοποιώντας τη γνώση και την εμπειρία που προέκυψε στην πράξη από την εκτέλεση της σύμβασης. Εντοπίζοντας τα κενά και αρρύθμιστα σημεία της υφιστάμενης σύμβασης που δυσχεραίνουν και επηρεάζουν την ομαλή εκτέλεσή της και επιδιώκοντας να αποτυπωθεί ένα αντικειμενικό και εκ των προτέρων καθορισμένο και προσδιορισμένο πλαίσιο, δίχως ερμηνευτικά κενά και αμφισβητούμενα σημεία, με απώτερο στόχο την πλήρη εκπλήρωση των συμβατικών υποχρεώσεων και την αναβάθμιση του λιμένα». Προσέθεσε πως η κυβέρνηση σχεδιάζει «έναν σαφή οδικό χάρτη υλοποίησης και ολοκλήρωσης των συμβατικών υποχρεώσεων του επενδυτή».

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News