Business & Finance Τρίτη 28/09/2021, 15:26
BUSINESS & FINANCE

Κρίση καυσίμων στη Βρετανία: «Μη γεμίζετε άδεια μπουκάλια νερού με βενζίνη»

Σημάδια σταθεροποίησης «βλέπει» ο υπ. Μεταφορών

φωτ. ΑΡ

Έκκληση στους Βρετανούς να μην γεμίζουν με βενζίνη τα άδεια μπουκάλια νερού απηύθυνε ο υπουργός Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου, Γκραντ Σαπς, εν μέσω της εξελισσόμενης κρίσης στον κλάδο των καυσίμων, η οποία έχει παραλύσει τη χώρα. 

«Δεν θα πρέπει να κάνουμε πράγματα, όπως το να φέρνουμε μπουκάλια νερού στα πρατήρια βενζίνης. Είναι κάτι επικίνδυνο και εξαιρετικά άχρηστο» τόνισε, χαρακτηριστικά, εξηγώντας ότι «όσο το δυνατόν ταχύτερα επιστρέψουμε στις φυσιολογικές αγοραστικές συνήθειες, τόσο συντομότερα θα επιστρέψει η κατάσταση σε φυσιολογικά επίπεδα». 

Οι εκτεταμένες ελλείψεις καυσίμων και η χαοτική κατάσταση στα βενζινάδικα επήλθαν ως συνέχεια ενός τριημέρου γεμάτου πανικού, με τους οδηγούς να τρέχουν να γεμίσουν τα ρεζερβουάρ υπό τον φόβο μελλοντικών ελλείψεων. 

Διαβάστε επίσης: Βρετανία: Stand by ο στρατός για την κρίση στα καύσιμα

Όμως, το μαζικό κύμα αγοράς βενζίνης είχε ως αποτέλεσμα να αδειάσουν άμεσα οι δεξαμενές των πρατηρίων, ενόσω ο ρυθμός ανεφοδιασμού είναι πολύ μικρός, δεδομένων των ελλείψεων σε οδηγούς φορτηγών. 

Εξάλλου, το ίδιο πρόβλημα -αλλά σε μικρότερη έκταση και ένταση- παρατηρείται και στα ράφια των σούπερ μάρκετς, όπου η ανανέωση πολλών προϊόντων γίνεται με ρυθμό αρκετά μικρότερο σε σχέση με τη ζήτηση – κατανάλωση. 

«Σημάδια σταθεροποίησης» 

Σύμφωνα με τον υπουργό, σήμερα καταγράφονται τα πρώτα σημάδια σταθεροποίησης της κατάστασης, κάτι το οποίο οφείλεται κατά κύριο λόγο στο γεγονός ότι τα οχήματα των πολιτών είναι γεμάτα από βενζίνη και επομένως, υπάρχει μικρότερη ζήτηση. 

Την ίδια ώρα, βέβαια, ελαφρώς καλύτερη είναι η εικόνα και στο μέτωπο του ανεφοδιασμού των πρατηρίων, καθώς οι δεξαμενές εκτιμάται ότι είναι λιγότερο άδειες σε σχέση με τις προηγούμενες ημέρες. 

krisi-kaysimon-sti-vretania-mi-gemizete-adeia-mpoykalia-neroy-me-venzini0

Όσον αφορά τις αιτίες των εκτεταμένων ελλείψεων, ο Σαπς απέδωσε την ευθύνη τόσο στην πανδημία όσο και στο Brexit, δυο παράγοντες οι οποίοι έχουν οδηγήσει στην δραματική μείωση των επαγγελματιών οδηγών. 

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, υπάρχουν περίπου 8.000 πρατήρια υγρών καυσίμων, η πλειοψηφία των οποίων λειτουργεί ως ανεξάρτητες επιχειρήσεις. Ένα μέρος εξ αυτών είναι franchises μεγάλων ενεργειακών εταιρειών. 

Σύμφωνα με την Ένωση Οδικών Μεταφορών, αυτή την στιγμή η χώρα έχει έλλειμμα 100.000 οδηγών για φορτηγά και ημιφορτηγά. Το Σαββατοκύριακο, πάντως, η κυβέρνηση ανακοίνωσε την έκδοση προσωρινών βιζών εργασίας σε 5.000 οδηγούς ξένων χωρών. 

Πώς εξηγείται η έλλειψη σε οδηγούς 

Η απουσία οδηγών συνιστά εν μέρει απότοκο της πρόσφατης συμφωνίας για το Brexit, η οποία τέθηκε και επισήμως σε εφαρμογή την 1η Ιανουαρίου του 2021. Μάλιστα, το πρόβλημα κατέστη έτι πιεστικότερο και εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού, με τα περιοριστικά μέτρα να επιδεινώνουν την κατάσταση.  

Διαβάστε επίσης: Πώς η βρετανική οικονομία «πληρώνει» το Brexit 

Στην προ-Brexit εποχή, ένα μεγάλο μέρος των θέσεων εργασίας στον κλάδο των μεταφορών καλυπτόταν από μετανάστες, οι οποίοι έρχονταν από τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, όπως για παράδειγμα η Πολωνία και η Ουγγαρία. Για να εργαστούν, η απαιτούμενη γραφειοκρατία ήταν ελάχιστη, χάρη στο γεγονός ότι το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν κράτος – μέλος της Ε.Ε.  

Ωστόσο, το Brexit άλλαξε άρδην την παραπάνω κατάσταση, με αποτέλεσμα η εισροή νέων οδηγών από τις χώρες της Ευρώπης να μετατραπεί σε ένα αρκετά περίπλοκο εγχείρημα, το οποίο χαρακτηρίζεται από την έντονη γραφειοκρατία. Δεν είναι τυχαίο ότι αυτή την στιγμή εκκρεμούν περισσότερες από 40.000 αιτήσεις εργασίας στον κλάδο των μεταφορέων – οδηγών.   

moneyreview.gr 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News