Business & Finance Τρίτη 28/09/2021, 11:39
BUSINESS & FINANCE

Γερμανία: Όταν το φαβορί για τη θέση του ΥΠΟΙΚ δεν είχε λεφτά για τη βενζίνη της Porsche του

φωτ.: Reuters/ANNEGRET HILSE

Ο Κρίστιαν Λίντνερ ήταν 19 χρόνων όταν αγόρασε το αυτοκίνητο των ονείρων του. Είχε βγάλει κάποια χρήματα από μία μικρή διαφημιστική εταιρεία και τα έριξε όλα στην αγορά μίας Porsche. Αυτό σήμαινε ότι πολλές φορές, δεν είχε καν χρήματα για βενζίνη. Μία φορά, έμεινε από καύσιμα στη μέση του δρόμου και αναγκάστηκε να τηλεφωνήσει στη μητέρα του για να τον βοηθήσει.

Σήμερα, ο 42χρονος Γερμανός που φιλοδοξεί να κρατήσει τα ηνία της μεγαλύτερης ευρωπαϊκής οικονομίας, πιστεύει στη δημοσιονομική λιτότητα.

Ο Λίντνερ, επικεφαλής του κόμματος των Φιλελευθέρων (FDP), αναδείχθηκε σε «kingmaker» ή «ρυθμιστή» της γερμανικής πολιτικής, καθώς το κόμμα του μπορεί να βγήκε τέταρτο στις εκλογές της Κυριακής, όμως το ποσοστό του είναι αναγκαίο για να εξασφαλίσει ο όποιος κυβερνητικός συνασπισμός την πλειοψηφία. Ο Λίντνερ βρίσκεται σε θέση ισχύος, την οποία και σκοπεύει να χρησιμοποιήσει στις διαπραγματεύσεις, προκειμένου να εξασφαλίσει την καρέκλα του υπουργού Οικονομικών.

Όμως και ο ίδιος δέχεται πιέσεις, καθώς στην περίπτωση που το FDP βρεθεί εκτός του κυβερνητικού συνασπισμού, η πολιτική του καριέρα μπορεί να κινδυνεύσει. Για αυτό και ήδη κάνει μία προσπάθεια προσέγγισης προς τους Πρασίνους, με στόχο τον σχηματισμό ενός «προοδευτικού κέντρου» για τον κυβερνητικό συνασπισμό.

Τα δύο κόμματα έχουν τη δύναμη να κάνουν τον Όλαφ Σολτς, επικεφαλής των Σοσιαλδημοκρατών, καγκελάριο. Εάν μία συμφωνία με το SPD δεν καταστεί εφικτή, θα στραφούν στον Άρμιν Λασέτ, από τους συντηρητικούς της Μέρκελ. Ο Λίντνερ, πάντως, έχει δηλώσει ότι θα προτιμούσε να κυβερνήσει μαζί με τον Λασέτ.

Ο συμπρόεδρος των Πρασίνων, Ρόμπερτ Χάμπεκ, έχει επίσης εκφράσει ενδιαφέρον για τη θέση του υπουργού Οικονομικών. Και σε κάθε περίπτωση, οι διαπραγματεύσεις αναμένεται να διαρκέσουν μήνες.

Αποτυχημένος επιχειρηματίας

Ο Κρίστιαν Λίντνερ μπήκε στην πολιτική σε νεαρή ηλικία και το 2000 εξελέγη στο κοινοβούλιο του κρατιδίου της Βόρειας Ρηνανίας – Βεστφαλίας. Την ίδια χρονιά, συνίδρυσε την Moomax GmbH, μία εταιρεία που έφτιαχνε avatars για το ίντερνετ. Η επιχείρηση αυτή εξασφάλισε χρηματοδότηση από venture capitals αλλά και κρατικές επιδοτήσεις από την KfW Bank. Όμως όταν έσκασε η φούσκα των dot.coms, η Moomax κατέρρευσε.

Η αποτυχία του αυτή, «κυνηγά» τον Λίντνερ στην πολιτική καριέρα του. Ο ίδιος επιχειρεί να την παρουσιάσει σαν ένα μάθημα που πήρε, λέγοντας ότι η Γερμανία πρέπει να ενθαρρύνει τον κόσμο να παίρνει ρίσκα.

Εάν γίνει υπουργός Οικονομικών, πρώτη του προτεραιότητα θα είναι η βελτίωση του περιβάλλοντος για τις γερμανικές επιχειρήσεις. Η πολιτική του ατζέντα περιλαμβάνει μειώσεις φόρων και άλλων βαρών για τις εταιρείες, καθώς και πιο «σφικτές» δημοσιονομικές πολιτικές.

«Πρέπει να επιστρέψουμε σε πολιτικές που στοχεύουν στην ανάπτυξη και προωθούν την οικονομική δραστηριότητα και χρειάζεται να έχουμε όρια στις παράλογες κρατικές δαπάνες», είπε σε τηλεοπτική του εμφάνιση λίγο πριν από τις εκλογές.

Μένει να φανεί ποιες από τις προτάσεις του κόμματός του θα χρειαστεί να θυσιάσει για να κερδίσει τη θέση του υπουργού Οικονομικών.

«Ο πλούτος πρέπει να κερδηθεί. Μία ισχυρή οικονομία δεν είναι τα πάντα. Αλλά χωρίς αυτήν, είναι ένα όνειρο ότι αυτή η χώρα θα μπορέσει να επιτύχει τους κλιματικούς της στόχους», είχε πει σε προεκλογική του ομιλία, σύμφωνα με το Bloomberg.

Συχνά επιτίθεται στους Πράσινους γιατί θέλουν να βάλουν περιορισμούς στην οικονομία, όπως για παράδειγμα απαγορεύοντας τους κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2030 και περιορίζοντας τις εσωτερικές πτήσεις. Και την ίδια στιγμή, οι Πράσινοι επιτίθενται συχνά στους Φιλελεύθερους, για την πρόθεσή τους να μειώσουν τους φόρους για τους πλουσίους.

Ο Λίντνερ έχει απορρίψει τις αυξήσεις φόρων, όμως θα μπορούσε να βρει τρόπους να αντλήσει χρήματα για τις επενδύσεις στις πιο καθαρές τεχνολογίες που ζητούν οι Πράσινοι. Το FDP, άλλωστε, έχει ταχθεί υπέρ της πώλησης του ποσοστού που διατηρεί το γερμανικό κράτος στις Deutsche Post και Deutsche Telekom.

moneyreview.gr 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News