Business & Finance Πέμπτη 9/09/2021, 15:50
BUSINESS & FINANCE

Ένας θάνατος, μία μαϊμού και ο συμμαθητής της Άννα Φρανκ: Η απίστευτη ιστορία πίσω από τη μανία του pop-it

φωτ.: Shutterstock

Όποιος έχει παιδιά, σίγουρα γνωρίζει τη μανία του pop-it. Αυτό το λαστιχένιο παιχνίδι με τα μικρά εξογκώματα, τα οποία πιέζονται μέσα κάνοντας το χαρακτηριστικό «ποπ», έχει γίνει «must» στις μικρές ηλικίες. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν το χρησιμοποιούν και πολλοί μεγάλοι, κυρίως ως αγχολυτικό. 

Και ενώ όσοι έχουν δώσει μία περιουσία για να αγοράσουν pop-it σε όλα τα χρώματα και σχήματα για τα παιδιά τους, πιστεύουν ότι πρόκειται για κάποιον νεωτερισμό, στην πραγματικότητα το παιχνίδι αυτό έχει μία ιστορία τουλάχιστον 40 χρόνων. Όμως εάν το έμαθε ολόκληρος ο κόσμος, το χρωστά σε μία μαϊμού. 

Το αρχικό pop-it ήταν μία ιδέα δύο σχεδιαστών παιχνιδιών από το Ισραήλ, του Τεό και της Όρα Κόστερ. 

Οι δυο τους είχαν εφεύρει πάνω από 190 παιχνίδια, με διασημότερο ίσως το «Μάντεψε Ποιος», που πωλείται σε όλο τον κόσμο. 

Ο Τεό γεννήθηκε το 1928 στο Άμστερνταμ και ήταν συμμαθητής της Άννα Φρανκ. Ο ίδιος επεβίωσε ζώντας με μία μη εβραϊκή οικογένεια και αλλάζοντας το όνομά του από Μόρις Σάιμον.  

Το 1955 ταξίδεψε ως το Ισραήλ με μηχανή, εγκαταστάθηκε εκεί και γνώρισε τη σύζυγό του, Όρα, μία δασκάλα καλλιτεχνικών. 

Η εταιρεία την οποία έστησαν πήρε το όνομά της από τη συνένωση των ονομάτων τους, Theora Design. Αρχικά, το ζευγάρι έφτιαχνε πράγματα που χρησιμοποιούνταν ως δωράκια επιχειρήσεων. Και όταν έβγαλε αρκετά χρήματα, μπόρεσε να αφοσιωθεί στη δημιουργία παιχνιδιών. 

Μάλιστα η έμπνευση πίσω από το πρώτο pop-it ήταν τραγική. Η αδερφή της Όρα πέθανε από καρκίνο του μαστού το 1974 και τότε εκείνη είχε μία ιδέα που της ήρθε σε ένα όνειρο. 

«Είπε: ‘Τεό, φαντάσου ένα μεγάλο λιβάδι από στήθη, γυναικεία στήθη, όπου μπορείς να πιέσεις τη θηλή’. Ήταν πολύ ανοικτή. Έλεγε ό,τι ερχόταν στο μυαλό της, σε όλους», θυμάται ο Μπόαζ Κόστερ, γιος του Τεό και της Όρα, που σήμερα διοικεί την εταιρεία μαζί με τον αδερφό του, Γκίντεον. «Πήγε σε εκείνον και του είπε, φτιάξε ένα χαλί από θηλές τις οποίες να μπορείς να πιέσεις από τη μία πλευρά στην άλλη. Και αυτό ακριβώς έκανε». 

Το ζευγάρι έφτιαξε μερικά πρωτότυπα, αλλά η ιδέα δεν είχε ιδιαίτερη επιτυχία, κυρίως γιατί η σιλικόνη από την οποία είναι φτιαγμένα σήμερα τα pop-it δεν ήταν τότε διαθέσιμη. 

Πριν από μερικά χρόνια, τα δύο αδέρφια «ξεσκόνισαν» την ιδέα των γονιών τους από τη δεκαετία του 1970 και έκλεισαν συμφωνία με την καναδική εταιρεία παιχνιδιών Foxmind.

Το παιχνίδι ονομάστηκε «Last One Lost», καθώς δύο παίκτες πίεζαν τις φούσκες ο καθένας στη σειρά του. Όποιος ήταν αναγκασμένος να σκάσει την τελευταία, έχανε. 

Το «Last One Lost» κυκλοφόρησε το 2014 και πούλησε μερικές χιλιάδες κομμάτια. Όμως το 2019, το εντόπισαν οι άνθρωποι της αμερικανικής αλυσίδας Target.

«Άρχισαν να πουλάνε λίγο περισσότερο, αλλά και πάλι δεν ήταν κάτι φοβερό. Ώσπου κάποιος έφτιαξε βίντεο στο TikTok και το Youtube. Και υπήρχε ένα συγκεκριμένο  βίντεο, όπου μία μικρή μαϊμού πιέζει από τη μία πλευρά και μετά το γυρίζει ανάποδα και πιέζει και από την άλλη. Ήταν η ουσία της ιδέας που είχαν οι γονείς μας. Και αυτό είχε 500 εκατ. χτυπήματα», λέει ο Μπόαζ Κόστερ. 

View this post on Instagram

A post shared by FoxMind Games & Toys (@foxmindgames)

Η μαϊμού-influencer ονομάζεται Γκέιτλιν Ράι και ζει στη Β. Καρολίνα, με την ιδιοκτήτριά της, Τζέσικα Λάσερ και τον σύζυγό της Πολ. 

«Κάποιος της έστειλε ένα pop-it για τα γενέθλιά της. Ήταν η πρώτη φορά που τα βλέπαμε. Δεν ξέρω εάν ήταν το αυθεντικό ή κάποια αντιγραφή, αλλά μετά άρχισαν να φτιάχνουν όλα αυτά τα διαφορετικά brands, και όλοι οι θαυμαστές της συνέχιζαν να της τα στέλνουν. Έχουμε κούτες και κούτες γεμάτες με pop-it», λέει η Λάσερ. 

Κάπως έτσι, γεννήθηκε η μανία. Σήμερα, τα pop-it έχουν κάθε απίθανο σχήμα. Ο Μπόαζ Κόστερ πιστεύει ότι έχουν πουληθεί από 500 εκατ. έως 1 δισεκατομμύρια κομμάτια. Όμως το 99,99% είναι αντίγραφα, κάτι που σημαίνει ότι η Foxmind και η Theora Design δεν βγάζουν χρήματα από όλα αυτά.

Παρά την πειρατεία, τα δύο αδέρφια Κόστερ είναι ενθουσιασμένα που η δημιουργικότητα της οικογένειάς τους αναγνωρίζεται σε παγκόσμιο επίπεδο. 

Κάποιοι χρησιμοποιούν τα pop-it για να φτιάξουν περίτεχνα γλυκά και τούρτες, ενώ άλλοι για να βοηθήσουν άτομα με αυτισμό. «Δεν παραπονιόμαστε», λέει ο Μπόαζ. 

Η Όρα πέθανε πριν από μερικούς μήνες, διανύοντας την 9η δεκαετία της ζωής της, χαρούμενη που η εφεύρεσή της είχε γίνει παγκόσμια επιτυχία μετά από όλα αυτά τα χρόνια. 

Κηδεύτηκε στο κοιμητήριο του Τελ Αβίβ, πλάι στον σύζυγό της, Τεό, ο οποίος είχε πεθάνει δύο χρόνια νωρίτερα. Οι τάφοι τους έχουν το σχήμα από τις κάρτες του «Μάντεψε Ποιος». 

moneyreview.gr με πληροφορίες από BBC

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News