Business & Finance Τετάρτη 1/09/2021, 07:14
BUSINESS & FINANCE

Polaroid: Από τους celebrities στη χρεοκοπία και το ψηφιακό restart

«Γιατί δεν μπορούμε να δούμε τη φωτογραφία τώρα;» ήταν η ερώτηση ενός τρίχρονου κοριτσιού προς τον πατέρα του στις αρχές του 1940 και ουσιαστικά αποτέλεσε έμπνευση για τη δημιουργία μίας ολόκληρης γενιάς φωτογραφικών μηχανών. Ο πατέρας του κοριτσιού ήταν ο Edwin Land, ιδρυτής και επικεφαλής της Polaroid, η οποία μέχρι εκείνη την εποχή δραστηριοποιείτο κατά κύριο λόγo στην αγορά γυαλιών ηλίου και τζαμιών για αυτοκίνητα. Στο τέλος όμως της δεκαετίας του 1940, ο Land κατάφερε να λανσάρει την πρώτη instant φωτογραφική μηχανή με το πρωτοποριακό για την εποχή χαρτί εντός της κάμερας.

Η καινοτομία της Polaroid ουσιαστικά παρέκαμπτε ολόκληρη τη διαδικασία του darkroom και έδινε στον χρήστη τη φωτογραφία του μέσα σε λιγότερο από 60 δευτερόλεπτα. Η επιτυχία της ήταν έκδηλη στις πωλήσεις: το 1968 οι πωλήσεις της Polaroid ανήλθαν στα 400 εκατ. δολάρια, ενώ μέχρι το 1975 είχαν ανέλθει στα 813 εκατ δολάρια. Στο αποκορύφωμά της το 1978 οι πωλήσεις της έφτασαν το 1,38 δισ. δολάρια. Οι φωτογραφικές μηχανές είχαν κερδίσει την προσοχή διασήμων, μεταξύ αυτών και του Andy Warhol, αλλά και του απλού κόσμου.

Ωστόσο, έκτοτε και μέχρι την κήρυξη πτώχευσης το 2001, η Polaroid ακολουθούσε σταθερά καθοδική τάση. Ενδεικτικά, το 1991 είχε μόνον το ένα τέταρτο των εργαζομένων της σε σχέση με το 1978. Μία σειρά περιστατικών και συγκυριών οδήγησαν στην πτώση της. Αρχικά, η Kodak είχε αρχίσει να την ανταγωνίζεται στο ίδιο ακριβώς επίπεδο, λανσάροντας προϊόντα παρόμοια και ενδεχομένως καλύτερα. Επίσης, η Canon και η Nikon είχαν ήδη αρχίσει να γίνονται δημοφιλείς με τις ψηφιακές κάμερες, οι οποίες ήταν πιο οικονομικές και πιο εύχρηστες από τις Polaroid. Εκτός αυτού, η Polaroid δυσκολευόταν να διαφοροποιήσει τη γκάμα των προϊόντων της, με αποτέλεσμα να μην απευθύνεται πλέον σε ευρύ κοινό.

Η Polaroid εν τέλει κήρυξε πτώχευση το 2001 και μέχρι το 2008 πέρασε από τρεις διαφορετικούς επικεφαλής. Τότε ήταν που η εταιρεία ανακοίνωσε πως θα σταματήσει πλήρως την παραγωγή και την πώληση των προϊόντων της. Ωστόσο, μία ομάδα ανθρώπων θεώρησε πως η Polaroid μπορεί να ανακάμψει και προσπάθησε για τη διάσωσή της. Τότε ξεκίνησε το Impossible Project, το οποίο συνεργάστηκε με την Polaroid μέχρι το 2017, όταν εν τέλει την εξαγόρασε και την ίδια κιόλας χρονιά κυκλοφόρησε την πρώτη κάμερα νέας γενιάς Polaroid. Αισθητικά αποτελούσε ωδή στην πρώτη κάμερα που είχε κυκλοφορήσει η εταιρεία τη δεκαετία του 1940. Ωστόσο, έφερε βέβαια βελτιωμένα χαρακτηριστικά.

Η Polaroid έχει αναγεννηθεί και απευθύνεται κατά κύριο λόγο σε μία γενιά η οποία αποζητά την εμπειρία του αναλογικού μέσα σε έναν πλήρως ψηφιακό κόσμο. Βέβαια, τα νέα προϊόντα της Polaroid αξιοποιούν και τα ψηφιακά μέσα, προσφέροντας πλέον για παράδειγμα σκάνερ για smartphones και 3D printers.

moneyreview.gr με πληροφορίες από Insider

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News