BUSINESS & FINANCE

ΤΑΙΠΕΔ: Αττική Οδός και Ελ. Βενιζέλος τα επόμενα «στοιχήματα»

ΤΑΙΠΕΔ: Αττική Οδός και Ελ. Βενιζέλος τα επόμενα «στοιχήματα»

Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της Αττικής Οδού αλλά και ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) «Ελευθέριος Βενιζέλος», αποτελούν τα δύο μεγάλα στοιχήματα του ΤΑΙΠΕΔ, «ποντάροντας» να αποφέρουν στο Ταμείο υψηλότερα ποσά μετά από το εφάπαξ τίμημα-ρεκόρ για ιδιωτικοποίηση στην Ελλάδα του 1,5 δισ. ευρώ που εισέπραξε για την Εγνατία Οδό. Η αισιοδοξία για την επίτευξη αυτού του στόχου εδράζεται στο έντονο και ευρείας κλίμακας ενδιαφέρον που έχουν εκφράσει μεγάλοι ελληνικοί και ξένοι όμιλοι.

Σε ό,τι αφορά το χρονοδιάγραμμα των δύο διαγωνισμών αυτός της Αττική Οδού αναμένεται στις αρχές του 2022, ενώ για τον ΔΑΑ δεν έχει ορισθεί κάποιος χρονικός ορίζοντας καθώς ο διαγωνισμός θα εξαρτηθεί από την ανάκαμψη της διεθνούς αεροπορικής κίνησης, η κάμψη της οποίας αποτέλεσε και τον λόγο που πάγωσε πέρυσι η σχετική διαδικασία, η οποία και είχε προσελκύσει πολλά, μεγάλα, ξένα επενδυτικά σχήματα. Με δεδομένους τους ταχείς ρυθμούς που ανακάμπτει η αεροπορική κίνηση από το καλοκαίρι και μετά και τη διεύρυνση του ποσοστού των εμβολιασμένων διεθνώς, εκτιμάται πως του χρόνου την άνοιξη είναι πιθανό να έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για την επανεκκίνηση της διαδικασίας του 2020.

Τα εκτιμώμενα μερίσματα για το ποσοστό 55% του Δημοσίου την περίοδο 2026-2046 υπολογίζονται στα επίπεδα των 2 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τον ΙΟΒΕ. Έτσι σε βάθος εικοσαετίας, στο 30% από το συνολικό 55% του μετοχικού κεφαλαίου που ελέγχει το Δημόσιο, και το οποίο πωλείται, αντιστοιχούν εκτιμώμενα μερίσματα άνω του 1 δισ. ευρώ.

Παράγοντες της αγοράς υπολογίζουν πως το τίμημα γι’ αυτό το 30% μπορεί να προσεγγίσει τα επίπεδα ακόμα και του 1,5 δισ. ευρώ. Εφόσον και στον νέο γύρο επιβεβαιωθεί η παρουσία τόσων υποψηφίων με σημαντικότατη κεφαλαιακή ευρωστία, τότε θα διασφαλισθούν έντονα οι ανταγωνιστικές οικονομικές προσφορές όταν θα έρθει η ώρα για την υποβολή δεσμευτικών προτάσεων. Το «ρόστερ» περιλαμβάνει τη First State, εταιρεία διαχείρισης κεφαλαίων με έδρα την Αυστραλία, την KKR, ένα από τα μεγαλύτερα private equity παγκοσμίως, μαζί με την EGIS, η οποία λειτουργεί δεκαεπτά αεροδρόμια σε οκτώ χώρες, το GIP, έναν ανεξάρτητο διαχειριστή υποδομών με έδρα τη Νέα Υόρκη, την ισπανική Ferrovial, την APG που είναι ένας από τους μεγαλύτερους διαχειριστές συνταξιοδοτικών κεφαλαίων στις Κάτω Χώρες, τη γαλλική Groupe ADP, πρώην Aéroports de Paris, τη Vinci, τη Macquarie, την Ardian (πρώην AXA Private Equity) και βέβαια την Avi Alliance, τη γερμανική εταιρεία διαχείρισης αερολιμένων της PSP Investments που ελέγχει σήμερα το 40% του ΔΑΑ και το management.

Νωρίτερα και συγκεκριμένα το πρώτο τρίμηνο του 2022, έχει προγραμματιστεί να βγει ο διαγωνισμός για την Αττική Οδό. Ωστόσο υπάρχει σημαντική εκκρεμότητα αναφορικά με την περίμετρο του διαγωνισμού. Αν θα περιλάβει δηλαδή ή όχι τις προεκτάσεις της Αττικής Οδού που έχουν σχεδιαστεί. Πρόκειται για μεγάλα επιμέρους έργα που το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα προτιμούσε να βγάλει σε διαγωνισμούς μόνο του, είτε ως δημόσια έργα είτε ως συμπράξεις, ώστε το οικονομικό όφελος να μη διοχετευτεί, όπως όλα τα έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ, στην εξυπηρέτηση του εξωτερικού χρέους της χώρας. Προκειμένου όμως να μπορέσει να γίνει κάτι τέτοιο χρειάζεται πρώτα διαβούλευση με τους πιστωτές και επομένως το ζήτημα αναμένεται να ξεκαθαριστεί αργότερα φέτος. Ακόμα όμως και χωρίς τις προεκτάσεις, η Αττική Οδός θεωρείται ο πλέον προσοδοφόρος άξονας προς εκμετάλλευση στη χώρα και από τους σημαντικότερους προς παραχώρηση αυτή την εποχή πανευρωπαϊκά.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News