Business & Finance Πέμπτη 3/12/2020, 21:26
ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ

Ποιός είναι ο νέος «μαύρος χρυσός» για τις πετρελαϊκές

φωτ. REUTERS/Christian Hartmann

Για τις μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες, ο καφές και η σοκολάτα μπορεί να αποτελέσουν το νέο «μαύρο χρυσό». 
Υπό την πίεση που δέχονται από επενδυτές και κυβερνήσεις για να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου, οι κορυφαίες πετρελαϊκές της Ευρώπης διοχετεύουν δισεκατομμύρια ευρώ σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, όμως δυσκολεύονται τα μέγιστα να υλοποιήσουν επιχειρησιακά πορογράμματα ικανά να προσφέρουν τις αποδόσεις που προσμένουν οι μέτοχοι. Μέσα σε αυτό το δυσχερές περιβάλλον, οι μεγάλοι ευρωπαϊκοί πετρελαϊκοί όμιλοι έχουν έναν «κρυμμένο άσο στο μανίκι τους»: τα τεράστια δίκτυα πρατηρίων βενζίνης που διαθέτουν σε ολόκληρο τον κόσμο. 
Πράγματι, ΒΡ, Royal Dutch Shell και Total ανακοίνωσαν ότι αποβλέπουν σε υψηλότερα κέρδη από τις πωλήσεις ειδών παντοπωλείου και σνακ στα δίκτυα λιανικής τους, που θα εξακολουθήσουν να αποτελούν σημαντικό σημείο αναφοράς για τους οδηγούς στην εποχή της ηλεκτροκίνησης. Η τροφοδοσία βενζίνης μπορεί να χρειάζεται λίγα μόνο λεπτά, όμως για την φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων, ακόμη και για αυτά που φορτίζονται πολύ γρήγορα, οι οδηγοί θα χρειάζονται τουλάχιστον 10 έως 15 λεπτά, χρόνος αρκετός για να ψωνίσουν κάτι ή να πιούν έναν καφέ. Παρότι οι σχετικές δραστηριότητες των μεγάλων πετρελαϊκών εταιρειών – όπως λιανική πώληση καυσίμων, λιπαντικών, ειδών παντοπωλείου και γευμάτων – εκπροσωπούν συνήθως μία μικρότερη αναλογία στα κέρδη συγκριτικά με την παραγωγή πετρελαίου και φυσικού αερίου, έχουν μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους. 
Για το λόγο αυτό, η Shell σχεδιάζει τώρα να επεκτείνει το δίκτυο λιανικής της έως το 2025 περισσότερο από 20% στους 55.000 σταθμούς σε ολόκληρο τον κόσμο. Αντίστοιχα, η ΒΡ σκοπεύει να αυξήσει το δίκτυο πρατηρίων της κατά 50% στους 29.000 σταθμούς έως το 2030, ενισχύοντας ταυτόχρονα και το δίκτυο φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε 70.000 σημεία. Επίσης, η Total προγραμματίζει να αυξήσει το δίκτυο φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη σε 150.000 σταθμούς από 18.000 που διαθέτει σήμερα. 
Αρκεί να σημειωθεί ότι η Subway και η McDonald’s, οι δύο μεγαλύτερες στον κόσμο αλυσίδες γρήγορης εστίασης, διαθέτουν μικρότερο δίκτυο από αυτό της Shell. Ο αμερικανικός κολοσσός Walmart, ο μεγαλύτερος στον κόσμο όμιλος λιανικής με βάση τις πωλήσεις, έχει 11.510 καταστήματα σε ολόκληρο τον κόσμο. 
Παρότι αυτή τη στιγμή υπάρχει σχετικά μικρός αριθμός ηλεκτρικών αυτοκινήτων στους δρόμους, οι πετρελαϊκές έχουν ήδη δώσει βαρύτητα στις δραστηριότητες λιανικής από εφέτος και μάλιστα στη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού. Μπορεί οι πωλήσεις καυσίμων να έχουν μειωθεί καθώς περιορίστηκαν οι μετακινήσεις και τα ταξίδια, όμως πολλοί καταναλωτές εξακολουθούν να απευθύνονται σε κοντινά πρατήρια για την αγορά αναγκαίων ειδών καθημερινής χρήσης. Για παράδειγμα, το δίκτυο λιανικής της Shell – η οποία διαθέτει το μεγαλύτερο δίκτυο πρατηρίων βενζίνης στον κόσμο – γνώρισε τους τρεις μήνες έως τα τέλη Σεπτεμβρίου το καλύτερο τρίμηνο στην ιστορία του, αποφέροντας κέρδη της τάξης των 1,6 δισ.δολαρίων. Πολύ περισσότερο, από τις αρχές του έτους έως σήμερα, το τμήμα λιανικής της Shell έχει συμβάλει στο 60% των συνολικών κερδών. 
Τα περιθώρια κέρδους της ΒΡ από τις δραστηριότητες λιανικής στα πρατήρια βενζίνης αυξάνονται με ποσοστό 8% ετησίως από το 2015, παρουσιάζοντας συνολικά περιθώρια κέρδους άνω του 1 δισ.δολαρίων το 2019, νούμερο το οποίο η εταιρεία σκοπεύει να υπερδιπλασιάσει έως το 2030. 

Πηγή: Reuters

Money Review