Business & Finance Δευτέρα 2/08/2021, 10:17
BUSINESS & FINANCE

Ψυχαγωγία και ΜΜΕ: Ισχυρή ανάκαμψη των εσόδων του κλάδου «βλέπει» η PwC

Στην Ελλάδα τα έσοδα εκτιμάται ότι θα φτάσουν τα 6,47 δισ. δολ. έως το 2025 με μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 6,26%

Φωτ. Unsplash

Ανάπτυξη 6,5% το 2021 και 6,7% το 2022 αναμένεται να καταγράψει o κλάδος της ψυχαγωγίας και των ΜΜΕ παγκοσμίως, τροφοδοτούμενος από την ισχυρή ζήτηση για ψηφιακό περιεχόμενο και διαφήμιση. Αυτή η επαναφορά στην ανάπτυξη έρχεται μετά από τη δύσκολη περίοδο του 2020, όπου η δια ζώσης ψυχαγωγία σημείωσε δραματική πτώση, καταγράφοντας 71% μείωση στα έσοδα των εισιτηρίων των κινηματογράφων εξαιτίας της πανδημίας.  

Τα παραπάνω προκύπτουν από μελέτη της PwC «Global Entertainment & Media Outlook 2021-2025» που επικεντρώνεται στην ανάλυση και πρόβλεψη της καταναλωτικής και διαφημιστικής δαπάνης στον κλάδο της ψυχαγωγίας και των ΜΜΕ, ο οποίος αποτιμάται σε πάνω από 2 τρισ. δολ. Ειδικότερα, τα σημαντικότερα ευρήματα της έρευνας, η οποία λαμβάνει υπόψη στοιχεία από 52 χώρες, είναι τα εξής: 

●    Μείωση κατά 3,8% των εσόδων του κλάδου Ψυχαγωγίας & ΜΜΕ, σε παγκόσμιο επίπεδο από 2,1 τρισ. δολ. το 2019 σε 2,0 τρισ. το 2020, σημειώνοντας την μεγαλύτερη ετήσια πτώση στα 22 χρόνια της έκδοσης της συγκεκριμένης έκθεσης. Ωστόσο καταγράφηκαν κάποιες φωτεινές εξαιρέσεις που συνδέονται με τμήματα του κλάδου, και οι οποίες είναι αποτέλεσμα της μετατόπισης στη ζήτηση των καταναλωτών. 

●        Αναμένεται αύξηση των παγκόσμιων εσόδων του κλάδου Ψυχαγωγίας & ΜΜΕ μεταξύ 2021 και 2025, με μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 5%, ανεβάζοντας τα έσοδα του κλάδου στα 2,6 τρισ. δολ. το 2025. Στην Ελλάδα την ίδια περίοδο, τα έσοδα εκτιμάται ότι θα φτάσουν τα 6,47 δισ. δολ. με μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 6,26%.

●        Το τμήμα της κλασικής τηλεόρασης/οικιακού βίντεο παραμένει το μεγαλύτερο καταναλωτικό κομμάτι του κλάδου Ψυχαγωγίας & ΜΜΕ (291 δισ. δολ.). Ωστόσο, αναμένεται να συνεχίσει να συρρικνώνεται κατά τα επόμενα πέντε έτη (-1,2% μέσος ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης). Αύξηση ωστόσο παρουσιάζει σε τοπικό επίπεδο στην ίδια περίοδο (2,4% μέσος ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης)

●        Παρατηρείται εκτόξευση των υπηρεσιών video streaming κατά τη διάρκεια του 2020 με την αυξητική πορεία να συνεχίζεται. Το Streaming video-on-demand (SVOD) προβλέπεται να αυξηθεί με μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 10,6% το 2025, ανεβάζοντας την αξία του κλάδου στα 81,3 δισ. δολ. Παράλληλα, τα έσοδα των κινηματογράφων προβλέπεται να ανακάμψουν το 2021, με την άρση των lockdowns, χωρίς όμως να επανέλθουν στα επίπεδα πριν την πανδημία πριν το 2024.

●        Τα έσοδα από τα video games και τα e-sports συνεχίζουν την ταχεία άνοδό τους, αγγίζοντας τα 147,7 δισ. δολ. το 2020, με μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 5,7% το οποίο προβλέπεται να διευρύνει τον κλάδο στα 200 δισ. (194,4 δις.) έως το 2025.

●        Η εικονική πραγματικότητα (VR) αποτελεί το ταχύτερα αναπτυσσόμενο τμήμα του κλάδου Ψυχαγωγίας και MME, αν και ξεκινά από χαμηλή βάση. Τα έσοδά της κατηγορίας εκτοξεύθηκαν κατά 31,7% το 2020 στα 1,8 δισ. δολ. ενώ προβλέπεται να διατηρηθεί ένας μέσος ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης άνω του 30% κατά τα επόμενα πέντε έτη, με τις σχετικές δραστηριότητες να αγγίζουν τα 6,9 δισ. δολ. το 2025.

●        Ισχυρή ανάπτυξη αναμένεται επίσης και για τον τομέα της μουσικής, σε συνέχεια σημαντικής πτώσης της τάξης του 74,4% στα έσοδα της ζωντανής μουσικής το 2020. Επιπλέον, άνοδος προβλέπεται και για τα συνολικά έσοδα της μουσικής με μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 12,8% τα επόμενα πέντε έτη, ωθούμενα από το ψηφιακό streaming, με δραστηριότητες που θα αγγίξουν τα 29,3 δισ. δολ. έως το 2025, ταυτόχρονα με την επιστροφή στις ζωντανές συναυλίες. 

●        Άνοδος της δαπάνης κατά 9% για τη διαδικτυακή διαφήμιση, αγγίζοντας τα 336 δισ. δολ. το 2020, ξεπερνώντας για πρώτη φορά τη δαπάνη της μη-διαδικτυακής διαφήμισης, ενώ προβλέπεται μέσος ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης της τάξης του 7,7% τα επόμενα πέντε χρόνια. 

●        Το 2020 το 34% της δαπάνης για ψυχαγωγία και ΜΜΕ αφορούσε στην πρόσβαση στο διαδίκτυο, ενώ αναμένεται να αυξηθεί με μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης της τάξης του 4,9%, αγγίζοντας τα 880 δισ. δολ. το 2025 από 694 δισ. το 2020 . Η πρόσβαση στο κινητό διαδίκτυο αναμένεται να δώσει ώθηση στην ανάπτυξη της αγοράς, με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης εσόδων 6,1% προσεγγιζοντας τα 605 δισ. δολ. το 2025 από 449 δισ. το 2020, χάρη στην διάδοση του 5G, τις εξελίξεις στην τεχνολογία των συσκευών και τα πακέτα premium περιεχομένου.

Όσον αφορά τους νεότερους καταναλωτές, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι πολλοί έχουν μικρή επίγνωση ή ενδιαφέρον για τα κλασικά ΜΜΕ. Αντίθετα, οι πλατφόρμες που έχουν σχεδιαστεί για νέους καταναλωτές ή διαθέτουν τη δυνατότητα για αυθεντικό περιεχόμενο ελαφριάς παραγωγής έχουν εκτιναχθεί. Το gaming παίζει βασικό ρόλο για τους νέους και εξελίσσεται σε σημαντικό παράγοντα της κατανάλωσης δεδομένων – μάλιστα φαίνεται ότι είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη κατηγορία περιεχομένου, αντιστοιχώντας σε 6,1 % της συνολικής κατανάλωσης δεδομένων παγκοσμίως έως το 2025 και σημειώνοντας άνοδο από το 4,7% του 2020.

Επίσης, ένα ακόμη ζήτημα που καθορίζει το ευρύτερο τοπίο της ψυχαγωγίας και των ΜΜΕ, αποτελούν οι ρυθμιστικές αλλαγές καθώς και ο κανονιστικός έλεγχος των μεγάλων τεχνολογικών εταιρειών. Οι αντιμονοπωλιακές πιέσεις έχουν αυξηθεί, κάτι που εκφράζεται με αιτήματα για διάσπαση των μεγάλων τεχνολογικών πλατφορμών και κυβερνητικές προτάσεις για τον ορισμό κανονιστικού πλαισίου που αφορά στα νέα media. Οι αλλαγές στα ισχύοντα κανονιστικά καθεστώτα είναι αναπόφευκτες, και είναι σημαντικό οι ενδιαφερόμενοι του κλάδου να συμπεριλάβουν τον κανονιστικό κίνδυνο στις διαδικασίες σχεδιασμού τους.

«Η πανδημία επιβράδυνε τον κλάδο της ψυχαγωγίας και των ΜΜΕ κατά το 2020, ταυτόχρονα όμως επιτάχυνε σειρά ανακατάξεων. Είτε πρόκειται για τα έσοδα του box office που πλέον μετατοπίζονται σε πλατφόρμες streaming, είτε για περιεχόμενο που μετατοπίζεται σε κινητές συσκευές ή για τις σχέσεις μεταξύ δημιουργών, παραγωγών και διανομέων περιεχομένου, η δυναμική του κλάδου μεταβάλλεται συνεχώς» σχολίασε ο Werner Ballhaus, Partner και επικεφαλής του παγκόσμιου κλάδου Ψυχαγωγίας & ΜΜΕ της PwC Γερμανίας. Όπως επισήμανε ο ίδιος, η έρευνα αναδεικνύει ότι η επιθυμία για περιεχόμενο, οι συνεχείς τεχνολογικές εξελίξεις και τα νέα επιχειρηματικά μοντέλα και τρόποι δημιουργίας αξίας θα δώσουν ώθηση στην ανάπτυξη του κλάδου όχι μόνο για τα επόμενα πέντε χρόνια αλλά και σε μακροπρόθεσμα. «Ακόμα και στους τομείς που εμφανίζουν την πιο ισχυρή ανάπτυξη κύκλου εργασιών – όπως το video streaming – η φύση του ανταγωνισμού είναι πιθανόν να αλλάξει δραματικά τα επόμενα έτη. Εν τω μεταξύ, το κοινωνικό, πολιτικό και κανονιστικό περιβάλλον, συνεχίζει να εξελίσσεται με απρόβλεπτους τρόπους. Ως εκ τούτου η προσήλωση στις στρατηγικές που δημιούργησαν αξία και μερίδια αγοράς στο παρελθόν, δεν θα αποτελούν πλέον την πιο αποτελεσματική προσέγγιση για το μέλλον» πρόσθεσε.

Το μέλλον του κλάδου στην Ελλάδα

Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, όπως εκτίμησε ο Αιμίλιος Μελής, Partner, Strategy and Operations Leader, PwC Ελλάδας, «αντίστοιχα με το διεθνές περιβάλλον, ο κλάδος  της ψυχαγωγίας και των ΜΜΕ στην Ελλάδα κατά την επόμενη μέρα, αναμένεται να επιστρέψει  σε επιταχυμένους ρυθμούς ανάπτυξης». Παράλληλα, σύμφωνα με τον κ. Μελή, αναμένεται μια μεταστροφή σε νέες επιλογές περιεχομένου και τρόπους κατανάλωσης».

«Η απελευθέρωση των πολύμηνων περιορισμών που επιβλήθηκαν, λόγω της πανδημίας, οδηγεί σε μια ορμητική τροχιά ανάπτυξης για τις ζωντανές πλατφόρμες ψυχαγωγίας, όπως το θέατρο, οι οποίες ευνοούνται και από το ελληνικό κλίμα και κουλτούρα. Δομικές αλλαγές στον τρόπο που προσεγγίζουμε την καθημερινότητα, όπως είναι για παράδειγμα η τηλεργασία, ενισχύουν σημαντικά τη ζήτηση για on-demand περιεχόμενο και υπηρεσίες, κάνοντας απαραίτητη τη δυνατότητα πρόσβασης από ένα μεγάλο εύρος συσκευών της επιλογής του χρήστη. Χαρακτηριστική ένδειξη των παραπάνω αποτελεί το ότι στην επόμενη πενταετία τα έσοδα από την πρόσβαση στο διαδίκτυο θα αυξηθούν με μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 9,22%» ανέφερε.

Παράλληλα, όπως επισήμανε ο κ. Μελής, η διευρυνόμενη γκάμα streaming platforms στην ελληνική αγορά προδιαγράφει πορεία σημαντικής απορρόφησης της μερίδας στη διανομή ενημερωτικού και ψυχαγωγικού περιεχομένου. «H επιτυχία εντός της επόμενης πενταετίας για την ελληνική αγορά, ανάγεται στη διευρυμένη προσέγγιση των παρόχων και παραγωγών περιεχομένου, προκειμένου, να προσελκύσουν επενδύσεις σε καινοτόμες, επίκαιρες επιλογές, και να διευρύνουν το κοινό τους εκτός συνόρων μέσω στρατηγικών συνεργασιών με νέες ψηφιακές πλατφόρμες» πρόσθεσε ο ίδιος.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News