Business & Finance Τρίτη 13/07/2021, 14:20 ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Πώς επηρέασε ο COVID-19 εισαγωγές και εξαγωγές

φωτ. InTime News

Δεν υπάρχει αμφιβολία πως το 2020 δεν ήταν εύκολη χρονιά για πολλούς κλάδους της οικονομίας. Οι απροσδόκητες συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία δυσκόλεψαν, μεταξύ άλλων, και τον κόσμο του εμπορίου σε παγκόσμιο επίπεδο, επηρεάζοντας αναπόφευκτα τις ελληνικές επιχειρήσεις στις δραστηριότητές τους. Πόσο πραγματικά ζημιώθηκε η εισαγωγική και εξαγωγική δραστηριότητα και πώς μπορούν οι επιχειρήσεις να κερδίσουν το χαμένο έδαφος;

Από μια μικρή μείωση σε σημαντική αύξηση

Σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), που επεξεργάστηκε το Ινστιτούτο Εξαγωγικών Ερευνών και Σπουδών (ΙΕΕΣ) του ΣΕΒΕ, αναλύοντας τις εμπορευματικές συναλλαγές για το σύνολο του έτους 2020 και συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών, οι εξαγωγές παρουσιάστηκαν μειωμένες κατά €3.161,6 εκατ., δηλαδή 9,3%, ανερχόμενες στο ποσό των €30.705,3 εκατ. το 2020 έναντι €33.866,9 εκατ. το 2019. Οι εισαγωγές διαμορφώθηκαν σε €48.621,7 εκατ. το 2020 έναντι €55.847,3 εκατ. το 2019 (μείωση €7.225,6 εκατ., δηλαδή 12,9%), ενώ το εμπορικό έλλειμμα ανήλθε σε €17.916,4 εκατ. μειωμένο κατά €4.064,0 εκατ., δηλαδή 18,5% σε σχέση με το 2019. Εξαιρώντας πάντως τα πετρελαιοειδή, που συμμετέχουν κατά 21,9% στις ελληνικές εξαγωγές, η εξαγωγική επίδοση των υπόλοιπων προϊόντων είναι ανοδική. Συγκεκριμένα, διαμορφώθηκε σε €24.047,5 εκατ. έναντι €23.308,7 εκατ. το 2019 σημειώνοντας αύξηση κατά €738,8 εκατ., δηλαδή 3,2%. Οι εισαγωγές, από την άλλη, μειώθηκαν κατά €2.026,4 εκατ., δηλαδή 4,9%, ενώ το εμπορικό έλλειμμα βελτιώθηκε κατά €2.765,2 εκατ., δηλαδή 15,3%.

Τα στατιστικά εξηγούνται από τα σημαντικά προβλήματα που δημιούργησε η εξάπλωση της πανδημίας, ωστόσο, το μήνυμα που περνούν είναι ότι η πορεία των ελληνικών εξαγωγών για το 2020 δέχτηκε μικρότερο χτύπημα, αποδεικνύοντας, για ακόμη μία φορά, ότι η εξωστρέφεια πρέπει να αποτελεί τη βάση της εθνικής μας οικονομικής στρατηγικής.

Τα στοιχεία από το ξεκίνημα του 2021 είναι ακόμη πιο αισιόδοξα, με τα πλέον πρόσφατα στατιστικά του Απριλίου να αναφέρουν κατακόρυφη αύξηση των ελληνικών εξαγωγών. Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που επεξεργάστηκε το ΙΕΕΣ του ΣΕΒΕ, οι εξαγωγές ανήλθαν σε €3.172,1 εκατ. έναντι €2.119,3 εκατ. τον Απρίλιο του 2020, με την αύξηση να διαμορφώνεται σε €1.052,8 εκατ., δηλαδή 49,7%. Οι εισαγωγές αυξήθηκαν σημαντικά κατά €1.816,0 εκατ., δηλαδή 56,8% και από €3.198,8 εκατ. πέρυσι ανήλθαν σε €5.014,8 εκατ. φέτος, με το εμπορικό έλλειμμα να διαμορφώνεται σε €1.842,7 εκατ., αυξημένο κατά €763,2 εκατ., δηλαδή 70,7% σε σχέση με τον Απρίλιο του 2020. Παρόμοια είναι η εικόνα των εμπορευματικών συναλλαγών και χωρίς τα πετρελαιοειδή για τον μήνα Απρίλιο του 2021. Πιο αναλυτικά, οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά €657,0 εκατ., δηλαδή 37,6% και ανήλθαν σε €2.406,2 εκατ. έναντι €1.749,2 τον Απρίλιο του 2020, οι εισαγωγές αυξήθηκαν κατά €1.182,9 εκατ., δηλαδή 44,7% και διαμορφώθηκαν σε €3.826,4 εκατ. φέτος έναντι €2.643,5 εκατ. πέρυσι, ενώ το εμπορικό έλλειμμα αυξήθηκε σημαντικά κατά 58,8%, δηλαδή €525,9 εκατ. και ανήλθε στο ποσό των €1.420,2 εκατ.

Η εξωστρέφεια πρέπει να συνεχιστεί σε μία περίοδο κατά την οποία οι επιχειρήσεις πρέπει να παραμείνουν ανταγωνιστικές, αποδεικνύοντας την προσαρμογή τους στην αλλαγή των συνθηκών.

Διευρύνοντας τους διεθνείς ορίζοντες των επιχειρήσεων

H δικτύωση ελληνικών και κυπριακών επιχειρήσεων αποτελεί μία πρόκληση τεράστιας σημασίας και μία προσπάθεια στην οποία αξίζει κανείς να επενδύσει. Είναι σημαντικό, λοιπόν, να ενισχύεται με πρωτοβουλίες όπως το Exportgate, η διαδικτυακή πύλη διεθνούς εμπορίου που έχει δημιουργήσει η Eurobank με στόχο να διευρύνει τους διεθνείς ορίζοντες των επιχειρήσεων. Το Exportgate παρέχει την τεχνογνωσία, το δίκτυο και την εμπορική πληροφορηση ώστε να τις βοηθήσει να συνδεθούν με εμπορικούς εταίρους και να αναζητήσουν συνέργειες για τα προϊόντα τους σε ολόκληρο τον κόσμο. Ξεκίνησε τη δραστηριοποίησή του το 2013, έχοντας πετύχει να προσελκύσει περισσότερους από ένα εκατομμύριο επισκέπτες από περισσότερες από 110 χώρες, ενώ αριθμεί περισσότερες από 4.800 μέλη-ελληνικές επιχειρήσεις, που καλύπτουν όλους τους δυναμικούς κλάδους της χώρας.

Αξιοποιώντας τη βιβλιοθήκη διεθνούς εμπορίου του Exportgate και πληροφόρηση που επικαιροποιείται συνεχώς, οι ελληνικές εξαγωγικές και εισαγωγικές επιχειρήσεις έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν πρόσβαση σε εμπορική πληροφόρηση για πάνω από 180 χώρες, σχετικά με τάσεις αγοράς και συμπεριφορά καταναλωτή ανά χώρα, ενώ, παράλληλα, έχουν στη διάθεσή τους χρήσιμα εργαλεία για τον όγκο και την αξία των εισαγωγών-εξαγωγών ανά προϊόν από και προς τη χώρα ενδιαφέροντος και μακροοικονομικά θέματα και στατιστικά στοιχεία για κλάδους και προϊόντα. Οι Ελληνικές και κυπριακές επιχειρήσεις μπορούν με απλό και ψηφιακό τρόπο να εντοπίσουν στοιχεία για πάνω από 1.000.000 συνεργάτες σε περισσότερες από 40 χώρες και να αποκτήσουν πρόσβαση σε ένα εκατομμύριο προσκλήσεις ενδιαφέροντος από πλήθος χωρών παγκοσμίως που είναι διαθέσιμες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του.

Το Exportgate αποτελεί ένα από τα ιδρυτικά μέλη του Trade Club Alliance, του πρώτου ηλεκτρονικού δικτύου διασύνδεσης επιχειρήσεων με την υποστήριξη τραπεζικών ομίλων. Πρόκειται, ουσιαστικά, για μία πλατφόρμα που χρησιμοποιεί προηγμένα ψηφιακά εργαλεία, βασισμένα σε τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης, που επιτρέπει στις εταιρείες να βρουν εύκολα και γρήγορα εμπορικούς συνεργάτες σε ένα αξιόπιστο περιβάλλον μέσα από την οθόνη του Η/Υ τους. Καλύπτει περισσότερες από 60 χώρες μέσω 13 τραπεζικών ομίλων, αριθμώντας 19.600 μέλη και, με στόχο στα επόμενα τρία χρόνια, να επιτευχθεί ευρύτερη παγκόσμια κάλυψη με συμμετοχή 20 τραπεζικών ομίλων και τη συμμετοχή 100.000 μελών από όλο των κόσμο. Στο πλαίσιο του Trade Club Alliance, υλοποιούνται τα Trade Corridors όπου εντοπίζονται εταιρείες αυξημένου κοινού ενδιαφέροντος για να διερευνήσουν το ενδεχόμενο συναντήσεων στον ηλεκτρονικό ή/και φυσικό κόσμο. Ήδη έχουν πραγματοποιηθεί 2 Trade Corridors με εταιρείες-μέλη τραπεζών του Trade Club Alliance με Ισπανία και Πολωνία, τα οποία περιελάμβαναν περίπου 200 επιχειρηματικές συναντήσεις μεταξύ 34 ελληνικών εταιρειών και 60 διεθνών αγοραστών.

Money Review