BUSINESS & FINANCE

Αντίστροφη μέτρηση για τον κατώτατο μισθό – Το ΑΕΠ του 2019 «δείκτης» για την κυβέρνηση

Οι ενστάσεις, οι θέσεις των φορέων και το επικρατέστερο σενάριο

φωτ. InTime News

Ο Ιούλιος είναι και ο μήνας που θα παρθούν οι αποφάσεις για τον κατώτατο μισθό. Ο υπουργός Εργασίας Κωστής Χατζηδάκης μέχρι το τέλος Ιουλίου θα πρέπει να εισηγηθεί στο Υπουργικό Συμβούλιο το νέο κατώτατο μισθό. Σύμφωνα με πληροφορίες του «MR» μέσα στις επόμενες ημέρες οι υπουργοί Εργασίας και Οικονομικών θα λάβουν το οριστικό πόρισμα από την Επιτροπή Διαβούλευσης καθώς ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί.

Οι ενστάσεις

Στελέχη του οικονομικού επιτελείου σημειώνουν στο «MR» ότι η συζήτηση για μια αύξηση στον κατώτατο μισθό θα πρέπει να ανοίξει όταν θα γυρίσουμε στα επίπεδα του ΑΕΠ του 2019. Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά, δεν μπορούμε να ανοίγουμε την συζήτηση σε μια μεταβατική περίοδο στην οποία οι επιχειρήσεις βιώνουν μια αβεβαιότητα. Το Γραφείο Προϋπολογισμού  από την άλλη πρόσφατα είχε εκφράσει την άποψη πως ο κατώτατος μισθός δεν θα πρέπει να μείνει παγωμένος αλλά θα πρέπει να αναπροσαρμοστεί  παρόλα αυτά  απέφυγε να δώσει λεπτομέρειες για το ποιο θα πρέπει να είναι το ύψος του νέου κατώτατου μισθού.

Οι θέσεις των φορέων

ΣΕΒ

Τουλάχιστον για όσο διαρκούν οι άμεσες αρνητικές επιδράσεις της πανδημίας, το 2021 δεν κρίνεται σκόπιμο να γίνουν αλλαγές στο επίπεδο του κατώτατου μισθού, ειδικά μεγάλης κλίμακας.

ΓΣΕΒΕΕ

Σε αυτό το εξαιρετικά ρευστό περιβάλλον προέχει η διάσωση των επιχειρήσεων και η διατήρηση των θέσεων εργασίας. Ως εκ τούτου οποιαδήποτε μεταβολή που αυξάνει το κόστος λειτουργίας μπορεί να αποβεί καθοριστική τόσο για την βιωσιμότητα των επιχειρήσεων όσο και για τη διατήρηση των θέσεων εργασίας.

EΣEE

Μια ενδεχόμενη αύξηση του κατώτατου στην παρούσα συγκυρία θα ασκούσε περαιτέρω πιέσεις σε ήδη σκληρά δοκιμαζόμενους κλάδους, με αρνητικά αποτελέσματα και στην απασχόληση.

Συνακόλουθα, η συζήτηση για τον κατώτατο μισθό κατά την τρέχουσα συγκυρία συνδέεται άρρηκτα με τον ισχυρό αντίκτυπο της πανδημίας στην οικονομία και στην επιχειρηματικότητα. Σε αυτό λοιπόν το ρευστό και γεμάτο προκλήσεις οικονομικό και επιχειρηματικό περιβάλλον, η πρόθεση για ενδεχόμενη αύξηση του κατώτατου μισθού μοιάζει να μη λαμβάνει υπόψη της την ίδια την πραγματικότητα.

ΣΕΤΕ

Μια αύξηση του κατώτατου μισθού, ιδιαίτερα στις σημερινή συγκυρία που έχει δημιουργήσει η πανδημία, είναι εξαιρετικά πιθανό να επιφέρει είτε τη μείωση του ρυθμού αύξησης του ΑΕΠ και του ρυθμού μείωσης της ανεργίας, είτε και την περαιτέρω διόγκωση των ευέλικτων μορφών απασχόλησης και πιθανότατα της αδήλωτης και ανασφάλιστης εργασίας, με αποδοχές πολύ χαμηλότερες από τον κατώτατο μισθό και με σημαντικές αρνητικές δημοσιονομικές επιπτώσεις αλλά και δημιουργία καταστάσεων αθέμιτου ανταγωνισμού. 

ΣΒΕ

Ο κατώτατος μισθός θα πρέπει να παραμείνει και την επόμενη χρονιά στο ύψος των 650 ευρώ, αλλά να συνοδεύεται απαραίτητα από φορολογικές ελαφρύνσεις των χαμηλόμισθων και να εξεταστούν πιθανά άλλα μέτρα τα οποία θα βελτιώνουν το εισόδημά τους.

ΓΣΕΕ (ΙΝΕ)

Με βάση τα στοιχεία της Eurostat, το 60% του διάμεσου μισθού είναι 783 ευρώ, ενώ με βάση τα στοιχεία του ΟΟΣΑ είναι 809 ευρώ. Συνεπώς στην πρώτη περίπτωση ο τρέχων κατώτατος ονομαστικός μισθός πρέπει να αυξηθεί μηνιαίως κατά 133 ευρώ, ενώ στη δεύτερη κατά 159 ευρώ. Για το 2021, η πρότασή είναι ο κατώτατος μισθός να ανέλθει στα 751 ευρώ και στη συνέχεια να προσαρμοστεί στο 60% του διάμεσου μισθού βάσει των στοιχείων του ΟΟΣΑ, δηλαδή στα 809 ευρώ.

Το επικρατέστερο σενάριο

Αν και η διαδικασία βρίσκεται σε εξέλιξη το επικρατέστερο σενάριο είναι πως ο ο κατώτατος μισθός των 650 ευρώ θα παραμείνει παγωμένος έως το τέλος του 2021 και τις αρχές του 2022, όταν θα εκκινήσει εκ νέου η ετήσια διαδικασία αναπροσαρμογής του. Βέβαια υπάρχει ακόμα και μια μικρή πιθανότητα η κυβέρνηση να προχωρήσει τελικά σε μια μικρή συμβολική αύξηση. 

Money Review