ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ

Το…Ολυμπιακό στοίχημα των κατασκευαστικών εταιρειών

Φωτ. Intimenews

Τα κεφάλαια που θα επενδυθούν, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, σε έργα υποδομής είναι πολλαπλάσια, χωρίς να ληφθεί υπόψη η μόχλευση, συγκριτικά με τα ποσά που διατέθηκαν συνολικά (άνω των 9 δισ. ευρώ) για την διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Τότε όμως, σε σχέση με σήμερα, ο κατασκευαστικός κλάδος δεν ήταν αποδυναμωμένος ούτε καταρτισμένοι μηχανικοί είχαν εγκαταλείψει την Ελλάδα, αναζητώντας καλύτερες προοπτικές. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με το περιορισμένο χρονικό διάστημα εντός του οποίου η ελληνική πολιτεία καλείται να ωριμάσει και να ολοκληρώσει μεγάλα έργα, καθιστά το στοίχημα της αξιοποίησης των πόρων του ταμείου Ανάκαμψης δύσκολο, αλλά όχι ακατόρθωτο, σύμφωνα με όσα ανέφεραν, χθες, οι επικεφαλής των μεγαλύτερων κατασκευαστικών εταιρειών στο 4ο διήμερο συνέδριο Υποδομών-Μεταφορών.

Σε κάθε όμως, περίπτωση, η συγκυρία για τον κατασκευαστικό κλάδο είναι η ευνοϊκότερη τουλάχιστον από το 2008, όπως διαπίστωσαν, χθες, οι επικεφαλής της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, της Άβαξ, της Intrakat και της Mytilinaios (στο συνέδριο δεν έδωσε το «παρών» εκπρόσωπος της Άκτωρ).

Ο Αλέξανδρος Μιχαηλίδης, εντεταλμένος σύμβουλος της ΤΕΡΝΑ ανέφερε ότι «το ελληνικό σχέδιο για την ανάκαμψη είναι το καλύτερο στην Ευρώπη. Πόροι μεγαλύτεροι των Ολυμπιακών έργων, θα πρέπει να απορροφήσουν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Ο κλάδος θα πρέπει να καταστεί, εκ νέου, ελκυστικός, ενώ θα πρέπει να επαναπατριστούν όσοι εγκατέλειψαν τη χώρα κατά την οικονομική κρίση» ανέφερε ο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Τόνισε ότι η τεχνική εταιρεία είναι κατά των εκπτώσεων, καθώς ένα η προσφορά είναι χαμηλότερη, συγκριτικά με το κόστος, το έργο δεν είναι βιώσιμο. Αυτό εάν ληφθούν υπόψη η άνοδος της τιμής των υλικών και η αύξηση των αποδοχών των εργαζομένων στον κλάδο.

Ο Κωνσταντίνος Μιτζάλης, διευθύνων σύμβουλος της Άβαξ σημείωσε ότι στους Ολυμπιακούς Αγώνες «όποτε έγιναν τα ακατόρθωτα υπήρχε μία δυναμική τελείως διαφορετική, ένας τεχνικός κόσμος που υπήρχε από τα μέσα του 1990. Σήμερα απαιτείται πολύ μεγάλος αγώνας» ανέφερε.  Εξέφρασε όμως, την αισιοδοξία του, σημειώνοντας ότι πέρυσι είχε διατυπώσει ορισμένες επιφυλάξεις σχετικά με το σε πόσο χρονικό διάστημα μπορούν να γίνουν από πλευράς υπουργείου ορισμένες ενέργειες. Ωστόσο, «αυτά που έγιναν τον τελευταίο ένα χρόνο-για μένα που είμαι 40 χρόνια- είχα πάρα πολλά χρόνια να δω» σημείωσε, προειδοποιώντας όμως, ότι εάν χαθεί αυτή η ευκαιρία, τότε, ίσως ο κατασκευαστικός κλάδος αφανιστεί.  Πρόσθεσε πως έχουν, ακόμη, να δημοπρατηθούν πολλά έργα τα οποία απαιτούν ωρίμανση, μελέτες και περιβαλλοντικές μελέτες, που είναι χρονοβόρες διαδικασίες.  

Ο πρόεδρος της Intrakat Δ.Κούτρας, είπε ότι η πρόκληση είναι μεγάλη, με τον κατασκευαστικό κλάδο να βρίσκεται ενώπιον ενός νέου μεγάλου πακέτου έργων. Από την πλευρά της, όπως ανέφερε, η Intrakat διευρύνει τη δραστηριότητά της κι «εκσυγχρονίζει την κατασκευαστική της μηχανή», έχοντας δημιουργήσει νέους τομείς δραστηριοτήτων, όπως η πράσινη ανάπτυξη.

Ενισχύοντας το ανεκτέλεστό της, η Intrakat έχει αναλάβει έργο 73 εκατ. ευρώ στην Κύπρο (α’ φάση οδικού άξονα Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς), ενώ στη Ρουμανία η τεχνική εταιρεία διαθέτει προς υπογραφή  δύο υδραυλικά και ένα οδικό έργο, συνολική αξίας άνω των 200 εκατ. ευρώ. Ως εκ τούτου, το ανεκτέλεστο της εταιρείας αγγίζει τα 800 εκατ. ευρώ.

Ο Παναγιώτης Γαρδελίνος,  Γενικός Διευθυντής Τομέα Έργων Βιώσιμης Ανάπτυξης της MYTILINEOS, σημείωσε ότι ο κλάδος πως το 2021 αναμένεται σαφής άνοδος στον κύκλο εργασιών και το τελικό αποτέλεσμα, με τις προοπτικές να είναι θετικές.

Money Review