Business & Finance Τετάρτη 26/05/2021, 16:35
BUSINESS & FINANCE

Chipita – Mondelez: Έκλεισε το deal των 2 δισ. δολ.

Τι θα γίνει με τη Νίκας

 Φωτ. Chipita

Την εξαγορά της ελληνικής Chipita έναντι 2 δισ. δολαρίων ανακοίνωσε η αμερικανική πολυεθνική Mondelez International, σ’ ένα από τα μεγαλύτερα deal των τελευταίων ετών στον κλάδο των σνακς.

Το συναλλαγή πάντως, δεν περιλαμβάνει τη θυγατρική Νίκας Α.Ε., η οποία είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Εκτός της συναλλαγής έμεινε και η συμμετοχή της Chipita στην κοινοπραξία, η οποία δραστηριοποιείται στην Ινδία.

To 2020, o Όμιλος, ο οποίος ιδρύθηκε πριν 40 χρόνια, είχε τζίρο 580 εκατ. δολαρίων, διαθέτοντας ένα ευρύ χαρτοφυλάκιο με κρουασάν και προϊόντα ζύμης (σ.σ. 7Days, Chipicao, Fineti).

Ο Όμιλος διαθέτει συνολικά 13 εργοστάσια και εξάγει τα προϊόντα του σε 50 διαφορετικές χώρες. 

Ο διευθύνων σύμβουλος της Chipita, Σπύρος Θεοδωρόπουλος, με αφορμή το deal, δήλωσε τα παρακάτω: «Η Chipita για περισσότερα από 40 έτη στηριζόμενη στην ποιότητα και την καινοτομία δημιούργησε μία νέα κατηγορία σνακ που οι καταναλωτές αγάπησαν διεθνώς. Είμαι βέβαιος ότι η εξαγορά της Chipita από την Mondelez International – μία από τις κορυφαίες εταιρείες σνακ στον κόσμο – θα δημιουργήσει νέες προοπτικές για τους ανθρώπους της και τα προϊόντα της.»

Αξίζει να σημειωθεί ότι το 80% της Chipita άνηκε μέχρι πρότινος στον Όμιλο Olayan, ενώ το 12% βρισκόταν στα «χέρια» του διευθύνοντος συμβούλου, Σπύρου Θεοδωρόπουλου. Το εναπομείναν 8 τελούσε υπό τον έλεγχο τρίτων επενδυτών.

Ποια είναι η Chipita

Η Chipita ιδρύθηκε το 1973 στην Ελλάδα, με βασικό αντικείμενο την παραγωγή και εμπορία αλμυρών σνακς, με βασικό προϊόν τα «Extra τυρογαριδάκια». Το 1988 προστέθηκαν και τα πατατάκια, ενώ το 1991 το χαρτοφυλάκιο εμπλουτίστηκε με τα κρουασάν «7 DAYS». Λίγα χρόνια αργότερα, το 1995, κυκλοφόρησε τα «Βake Rolls».

Από το 1996, η ελληνική εταιρεία έχει παραγωγική «παρουσία» και στο εξωτερικό, σε διάφορες χώρες, όπως η Βουλγαρία, Αίγυπτο, Πολωνία, Ρουμανία, Ρωσία, Σαουδική Αραβία, Ινδία, Τουρκία και Μαλαισία. Εμπορικά γραφεία λειτουργούν και σε Γερμανία, Ουγγαρία, Ουκρανία, Σερβία, Σλοβακία, Τσεχία, Λευκορωσία και Ηνωμένο Βασίλειο.

Το 2006, η Chipita πέρασε στον έλεγχο της Vivartia του Ομίλου MIG, μέσω της τριπλής συχώνευσης με ΔΕΛΤΑ και Γενική Τροφίμων. Το 2010 αποσχίστηκε από τη Vivartia και εξαγοράστηκε από τον Όμιλο Olayan, έναν σαουδαραβικό κολοσσό.

Η επίσημη ανακοίνωση

H Mondelēz International ανακοίνωσε σήμερα τη συμφωνία για την εξαγορά  της Chipita, μιας εταιρείας με ηγετικό  ρόλο και υψηλούς ρυθμούς  ανάπτυξης στην κατηγορία προϊόντων ζύμης και πρωινού σνακ στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη.

Η Chipita, η οποία ιδρύθηκε στην Ελλάδα πριν από 40 χρόνια, είχε έσοδα περίπου 580 εκατομμύρια δολάρια το 2020 και διαθέτει αποδεδειγμένο ιστορικό σταθερής, αναπτυξιακής πορείας  που προέρχεται από το προϊοντικό της χαρτοφυλάκιο με κρουασάν και προϊόντα ζύμης, συμπεριλαμβανομένων των 7Days, Chipicao και Fineti. Η Chipita ήταν στην πρώτη γραμμή της εξέλιξης και της ανάπτυξης σε αυτόν τον τομέα σε πολλές χώρες, λόγω της ισχυρής καινοτομίας της και των δυνατοτήτων παραγωγής που διαθέτει.

«Καλωσορίζουμε στην οικογένεια της Mondelēz International τα γευστικά προϊόντα ζύμης της Chipita τα οποία δίνουν περαιτέρω ώθηση στη στρατηγική μας για να γίνουμε ένας παγκόσμιος ηγέτης στην ευρύτερη κατηγορία των σνακ», δήλωσε ο Dirk Van de Put, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της Mondelēz International. «Τα εμβληματικά brands και η σημαντική παρουσία της Chipita σε τόσες πολλές ελκυστικές αγορές  αποτελούν ένα ισχυρό στρατηγικό συμπλήρωμα στο υπάρχον χαρτοφυλάκιο μας και στις μελλοντικές μας φιλοδοξίες για ανάπτυξη στην Ευρώπη και πέραν αυτής».

Τα προϊόντα της Chipita, που παράγονται σε 13 εργοστάσια και πωλούνται σε περισσότερες από 50 χώρες, προσεγγίζουν δύο δισεκατομμύρια καταναλωτών. Η εξαγορά θα δώσει τη δυνατότητα στη Mondelēz International να προσφέρει στους καταναλωτές ένα πλήρες χαρτοφυλάκιο προϊόντων αρτοποιίας, όπως μπισκότα, κέικ και, τώρα για πρώτη φορά, προϊόντα ζύμης και να καλύψει την αυξανόμενη καταναλωτική ζήτηση για αυτό το κομμάτι της αγοράς.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Chipita, Σπύρος Θεοδωρόπουλος, δήλωσε: «Η Chipita για περισσότερα από 40 έτη στηριζόμενη στην ποιότητα και την καινοτομία δημιούργησε μία νέα κατηγορία σνακ που οι καταναλωτές αγάπησαν διεθνώς. Είμαι βέβαιος ότι η εξαγορά της Chipita από την Mondelez International – μία από τις κορυφαίες εταιρείες σνακ στον κόσμο – θα δημιουργήσει νέες προοπτικές για τους ανθρώπους της και τα προϊόντα της.»

Εκτός από την προσθήκη μιας νέας κατηγορίας στο προϊοντικό χαρτοφυλάκιο της  Mondelēz International, η εξαγορά αυτή θα ενισχύσει επίσης σημαντικά την παρουσία της εταιρείας στις ταχέως αναπτυσσόμενες αγορές της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης όπου η δραστηριότητα της Chipita είναι ιδιαίτερα καλά τοποθετημένη.

Η Mondelēz International θα χρησιμοποιήσει το δίκτυο διανομής της Chipita στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη για να ενισχύσει τη δική της διανομή και να συνεχίσει να φέρνει τις μάρκες της στην περιοχή και πέραν αυτής. Η συμφωνία θα προσφέρει επίσης ευκαιρίες καινοτομίας και συνδυασμού σημάτων φέρνοντας τις εμβληματικές μάρκες σοκολάτας της Mondelēz International σε νέες κατηγορίες.

Με την πάροδο του χρόνου, η Mondelēz International αναμένει να επιτύχει εκτενείς συνέργειες και μια σειρά από οφέλη στην Chipita, συμπεριλαμβανομένης της ευρείας τεχνογνωσίας  στον τομέα των προμηθειών και της παραγωγής, αξιοποιώντας τις υπάρχουσες διαφοροποιημένες δυνατότητες της Chipita.

Το τίμημα της εξαγοράς ανέρχεται σε περίπου δύο δισεκατομμύρια δολάρια και υπόκειται σε ορισμένες προσαρμογές κατά την ολοκλήρωση της συναλλαγής. Το εν λόγω τίμημα  χρηματοδοτήθηκε μέσω ενός συνδυασμού έκδοσης νέου δανεισμού και υφιστάμενων ρευστών διαθεσίμων. Η Mondelēz International εκτιμά ότι η συναλλαγή θα συμβάλλει στην άμεση αύξηση των κερδών ανά μετοχή. Η συναλλαγή τελεί υπό την έγκριση αρχών ανταγωνισμού και την πλήρωση τελικών όρων. Στο πλαίσιο της συμφωνίας δεν περιλαμβάνεται η εταιρεία Π.Γ. ΝΙΚΑΣ ΑΒΕΕ και τα δικαιώματα μειοψηφίας στην κοινοπραξία της Chipita στην Ινδία.

Η απόκτηση της Chipita αποτελεί ένα ακόμα βήμα στη συνεχή επέκταση της Mondelēz International σε γρήγορα αναπτυσσόμενες κατηγορίες της αγοράς των σνακ. Το 2021, η εταιρεία απέκτησε την Grenade, μια κορυφαία εταιρεία προϊόντων υψηλής διατροφικής αξίας στο Ηνωμένο Βασίλειο, την Gourmet Food Holdings, μια κορυφαία Αυστραλιανή εταιρεία τροφίμων στην ελκυστική κατηγορία των premium μπισκότων και κράκερ, και την Hu, μια εταιρεία στην κατηγορία του well-being σνακ στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής.

moneyreview.gr

Money Review