BUSINESS & FINANCE

Γιατί είναι game changer το Θριάσιο εμπορευματικό κέντρο

φωτ. ΑΠΕ - ΜΠΕ

Στα έργα που έχουν καταδικαστεί να παραμείνουν μακέτα θα μπορούσε να συγκαταλεγεί το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο, εάν τα εμπλεκόμενα μέρη, οι εταιρείες Goldair-ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, που ελέγχουν την ΘΕΚ Α.Ε. (έχει επιλεγεί, κατόπιν διαγωνισμού για την υλοποίηση του έργου) δεν κατέληγαν σε συμφωνία με την κυβέρνηση.

Το έργο, ύστερα από τις αλλαγές που ζήτησε η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp), είχε βρεθεί αντιμέτωπο με αδιέξοδο. Κι αυτό επειδή ο διπλασιασμός του τιμήματος στα 62 εκατ. ευρώ (από 31 εκατ. ευρώ) και η μείωση της διάρκειας της σύμβασης στα 37 από 60 χρόνια, δύο από τις 12 τροποποιήσεις που έχει ζητήσει η DG Comp, έμοιαζαν να αποτελούν την τέλεια καταιγίδα για την επένδυση 160 εκατ. ευρώ. Παρόλ’ αυτά, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Goldair Καλλίνικος Καλλίνικος αποφάσισε, προκειμένου να μην καταρρεύσει το έργο, να αυξήσει το ποσοστό του στο 40% από 20% και κατ’ επέκταση το ύψος της κεφαλαιακής του συμμετοχής. Ως εκ τούτου, την ΘΕΚ ελέγχουν, πλέον, (έχει ήδη συμφωνηθεί η Goldair να αποκτήσει ποσοστό 20% της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ) με 40% η Goldair και 60% η ETBA ΒΙΠΕ.

Τι ακολουθεί

Τα επόμενα βήματα περιλαμβάνουν την αποστολή από τις ελληνικές υπηρεσίες στις Βρυξέλλες κοινοποίησης που θα περιγράφει ότι οι ζητούμενες από την DG Comp τροποποιήσεις έχουν υιοθετηθεί. Εν συνεχεία η αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης θα πρέπει να εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο και να κυρωθεί από τη Βουλή, γεγονός που θα επιτρέψει στην κοινοπραξία να προχωρήσει στις απαιτούμενες ενέργειες για την έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών. Ωστόσο, εκτιμάται ότι θα απαιτηθεί περίπου ενάμισης χρόνος ωσότου να ξεκινήσουν οι κατασκευαστικές εργασίες, καθώς θα πρέπει να εξασφαλιστούν οι αναγκαίες αδειοδοτήσεις. Η κοινοπραξία θα κατασκευάσει, σε διαφορετικές φάσεις, 210 χιλ. τετραγωνικά μέτρα στεγασμένων αποθηκών, 250.000 παλετοθέσεις, 4.000 θέσεις για αυτοκίνητα και 120 θέσεις για φορτηγά. 

Το Θριάσιο ΙΙ

Το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο, σε συνδυασμό με τον εμπορευματικό σιδηροδρομικό σταθμό και τον σταθμό διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) που έχει κατασκευαστεί σε έκταση 1.450 στρεμμάτων δίπλα από αυτό, εκτιμάται ότι θα μπορούσε να αλλάξει άρδην τα δεδομένα στις εγχώριες εμπορευματικές μεταφορές. Για την 25ετή εκμετάλλευση και διαχείριση των συγκεκριμένων εγκαταστάσεων (Θριάσιο ΙΙ), που βρίσκονται δίπλα στα 588 στρέμματα του Θριάσιου Ι και ολοκληρώθηκαν τέλη 2018, ύστερα από περίπου 30 χρόνια καθυστερήσεων, είχε πραγματοποιηθεί διαγωνισμός που ξεκίνησε την άνοιξη του 2019. Ωστόσο, η διαδικασία απέβη άγονη, καθώς, εν τέλει, δεν υπέβαλαν προσφορές τα τρία σχήματα που είχαν περάσει στο τελικό στάδιο. Γι’ αυτό, στην κυβέρνηση επιδιώκουν να προκηρύξουν, εκ νέου, διαγωνισμό για την 25ετή εκμετάλλευση των εγκαταστάσεων.

Όπως αναφέρει η Κομισιόν, το ΕΣΣΔΙ μαζί με το εμπορευματικό κέντρο, που έχει αναλάβει να αναπτύξει το σχήμα Goldair-ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ,  θα επιτρέψει τη φιλοξενία όλων των δραστηριοτήτων εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών κάτω από την ίδια στέγη. Όταν το Θριάσιο Πεδίο θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία, αναμένεται να συμβάλει στη μείωση του κόστους μεταφορά προϊόντων και θα οδηγήσει στη μετάβαση της ροής μεταφορών από τους δρόμους στους σιδηρόδρομους.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει χρηματοδοτήσει το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο με 180,8 εκατ. ευρώ. Γι’ αυτό, το έργο συνοδεύεται με  υποχρέωση λειτουργίας μέχρι τον Μάρτιο του 2019, η οποία απορρέει από την 19.7.2017 απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής C (2017) 5027 final αλλά και τις δανειακές υποχρεώσεις της Ελλάδας έναντι των δανειστών. Η δεύτερη φάση, δηλαδή το ΕΣΣΣΔΙ έχει  προϋπολογισμό άνω των 45 εκατ. ευρώ. Ως αποτέλεσμα, εάν το εμπορευματικό κέντρο, όπως και το ΕΣΣΔΙ δεν προχωρήσουν, η Ελλάδα θα πρέπει να επιστρέψει κοινοτικούς πόρους της τάξεως των 225 εκατ. ευρώ.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News
TAGS