Business & Finance Τρίτη 18/05/2021, 07:45
BUSINESS & FINANCE

Η παγκόσμια οικονομία αρχίζει να ξεμένει από τα πάντα

Τα αποθέματα φθίνουν, οι τιμές αυξάνονται

Φωτ. AP

Πριν έναν χρόνο, ενόσω η πανδημία έπληττε κάθε χώρα και κάθε οικονομία του πλανήτη, οι καταναλωτές έτρεχαν σαν τρελοί να προμηθευτούν τα αναγκαία αγαθά. Σήμερα, ενόσω η οικονομία ανακάμπτει, αυτοί που τρέχουν να προμηθευτούν… τα πάντα είναι οι εταιρείες.

Η αγοραστική «τρέλα», από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων έως τους παραγωγούς αλουμινίου, οδηγεί σε υπερβολική συσσώρευση προϊόντων και υλικών, υπερβαίνοντας σημαντικά τις τρέχουσες επιχειρηματικές ανάγκες.

Όλη αυτή η κατάσταση έχει επιφέρει δύο βασικά αποτελέσματα: Ένα, τις ελλείψεις σε μια σειρά βασικών αγαθών. Δύο, την εκτίναξη των τιμών, η οποία με τη σειρά της συνεπάγεται την αύξηση των ανησυχιών για «υπερθέρμανση» της οικονομίας και «άλμα» του πληθωρισμού.

Χαλκός, σίδηρο, χάλυβας. Καλαμπόκι, καφές, σιτάρι, σόγια. Ξυλεία, μικροτσίπς, πλαστικές και χάρτινες συσκευασίες. Τα αποθέματα όλων των παραπάνω φθίνουν διαρκώς. «Οι πελάτες προσπαθούν να πάρουν ό,τι μπορούν, επειδή βλέπουν ότι υπάρχει μεγάλη ζήτηση» τονίζει η Τζένιφερ Ρούμσεϊ, πρόεδρος της εταιρείας κατασκευής κινητήρων και γεννητριών Cummins.

Η ειδοποιός διαφορά της τρέχουσας κρίσης σε σχέση με προηγούμενες αναταράξεις στην εφοδιαστική αλυσίδα, είναι αφενός το τεράστιο μέγεθος, αφετέρου η αβεβαιότητα για τη διάρκειάς της. Κανείς δεν γνωρίζει πότε ακριβώς θα τελειώσει.

Η κατάσταση, στο μεταξύ, επιδεινώθηκε τους προηγούμενους κι από μια σειρά απροσδόκητων και τυχαίων γεγονόνων, όπως το μπλοκάρισμα της Διώρυγας του Σουέζ, η οποία «φράκαρε» την παγκόσμια ναυτιλία.

Την ίδια ώρα, η ξηρασία σε αρκετές περιοχές του πλανήτη έχει πλήξει τις γεωργικές καλλιέργειες, ενώ η διακοπή της ηλεκτρικής ενέργειας στις κεντρικές πολιτείες των ΗΠΑ, τον περασμένο Φεβρουάριο, ως απόρροια των πρωτοφανών χιονοπτώσεων, πρόσθεσε ακόμη ένα πρόσκομμα.

Πριν δύο εβδομάδες δε, μια ομάδα χάκερς έθεσε εκτός λειτουργία τον μεγαλύτερο αγωγό καυσίμων στις ΗΠΑ, εκτινάσσοντας την τιμή της βενζίνης σε άνω των 3 δολαρίων ανά γαλόνι για πρώτη φορά από το 2014.

Και σαν μην έφθαναν όλα αυτά, η ινδική μετάλλαξη του κορωνοϊού έχει «παραλύσει» τα μεγαλύτερα λιμάνια της Ινδίας, μιας χώρας 1,3 δισεκατομμυρίων ανθρώπων.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο δείκτης Logistics Manager’s, ο οποίος προσμετρά τις εκτιμήσεις για τα αποθέματα, τα έξοδα μεταφοράς και τα έξοδα αποθήκευσης, βρίσκεται στο δεύτερο υψηλότερο επίπεδο από το 2016.

i-pagkosmia-oikonomia-archizei-na-xemenei-apo-ta-panta0

Δεν είναι τυχαίο, εξάλλου, ότι η παραπάνω κατάσταση ήδη αντικατοπτρίζει στο υψηλότερο κόστος για νοικοκυριά και δαπάνες, με τον πληθωρισμό να ενισχύεται στις μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου και τις κεντρικές τράπεζες να σπεύδουν να επαναξετάσουν τη διάρκεια των υπερχαλαρών νομισματικών μέτρων, θέλοντας να αποφύγουν το σενάριο της «υπερθέρμανσης». 

Ο δείκτης τιμών καταναλωτή, εξαιρουμένων των τροφίμων και των καυσίμων, εκτινάχθηκε τον προηγούμενο μήνα στις ΗΠΑ στο υψηλότερο επίπεδο από το 1982. Δηλαδή των τελευταίων σχεδόν 40 ετών.

«Η κατάσταση βαίνει εκτός ελέγχου. Δεν έχουμε ξαναδεί κάτι τέτοιο» προειδοποιεί ο Ντένις Γόλκιν, ο οποίος διευθύνει μια οικογενειακή επιχείρηση κατασκευής στρωμάτων κούνιας, εξηγώντας ότι το κόστος προμήθειας του αφρού πολυουρεθάνης είναι σχεδόν 50% υψηλότερο σε σχέση με το 2019. Παρ’ όλα αυτά, οι παραγγελίες που κάνει, είναι διπλάσιες των πραγματικών αναγκών του, καθώς ο φόβος εξάντλησης των αποθεμάτων είναι κάτι παραπάνω από υπαρκτός.

moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News