BUSINESS & FINANCE

Τεχνολογικοί κολοσσοί: «Θύματα» της ίδιας τους της δόξας;

 REUTERS/Toby Melville/

Τίποτε δεν φαίνεται να σταματά την εντυπωσιακή άνοδο των τεχνολογικών κολοσσών. Τους τρεις πρώτους μήνες του 2021, σε κάθε λεπτό που περνούσε οι πωλήσεις των Apple, Alphabet -μητρικός όμιλος της GoogleΑmazon, Facebook και Microsoft σε προϊόντα και υπηρεσίες έφθαναν τα 2,5 δισ. δολάρια, με τα συνολικά προ φόρων κέρδη των πέντε κραταιών του κλάδου στα 88 δισ. δολάρια, δηλαδή πάνω από ένα δισ. δολάρια για κάθε εργάσιμη ημέρα του τριμήνου.

Έπειτα από ένα χρόνο πανδημίας και δραματικών αλλαγών στον τρόπο εργασίας και ψυχαγωγίας εν μέσω περιοριστικών μέτρων, ήταν αναμενόμενο ότι τα οικονομικά αποτελέσματα των μεγαλύτερων εταιρειών τεχνολογίας της Αμερικής θα ήταν κάτι παραπάνω από ισχυρά. Ακόμη όμως και οι πιο αισιόδοξοι αναλυτές της Wall Street δεν είχαν καταφέρει να προβλέψουν τέτοια μεγέθη, τα οποία προοιωνίζονται ακόμη μεγαλύτερη κερδοφορία τα επόμενα χρόνια, δεδομένου ότι κάποιες αλλαγές λόγω κορωνοϊού ήλθαν για να μείνουν στη ζωή μας.

Στη Wall Street ήδη διαφαίνεται πιθανό το σενάριο η κεφαλαιοποίηση της Apple να φθάσει το ορόσημο των τριών τρισ. δολαρίων μέσα στο επόμενο 12μηνο, η μετοχή της Amazon προσεγγίζει το όριο των 3.500 δολαρίων και ο ιδρυτή της, Tζεφ Μπέζος, είναι ο πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο, ενώ η μετοχή της Alphabet οδεύει ολοταχώς προς τα 3.000 δολάρια.

technologikoi-kolossoi-thymata-tis-idias-toys-tis-doxas0

Είναι πράγματι ακατανίκητες; Δύσκολη η απάντηση στο συγκεκριμένο ερώτημα.

Η Apple αιφνιδίασε ευχάριστα τους επενδυτές με την ισχυρή ανάπτυξη σε όλους τους τομείς δραστηριοτήτων, από τις πωλήσεις συσκευών iPhone με δυνατότητα σύνδεσης στο δίκτυο 5G μέχρι τις πωλήσεις wearable συσκευών, όπως ρολόγια και headphones.

technologikoi-kolossoi-thymata-tis-idias-toys-tis-doxas1

Οι οnline διαφημίσεις αποτελούν ισχυρό μοχλό ανάπτυξης για Facebook και Google. Η μέση τιμή που χρεώνει το Facebook για διαφημιστική καταχώριση αυξήθηκε 30% σε ετήσια βάση και χάρη στις διαφημιστικές δραστηριότητες της Google, τα έσοδα της Alphabet αυξήθηκαν κατά το ένα-τρίτο.

technologikoi-kolossoi-thymata-tis-idias-toys-tis-doxas2

Οι υπηρεσίες υπολογιστικού νέφους(cloud) αποδεικνύονται σημαντική πηγή εσόδων για την Amazon, συνεισφέροντας ένα δισ. δολάρια στην κερδοφορία της εταιρείας ηλεκτρονικού εμπορίου. Tην ίδια στιγμή, η μαζική στροφή των καταναλωτών στις αγορές μέσω Διαδικτύου οδήγησε σε υπερδιπλασιασμό της κερδοφορίας πρώτου τριμήνου.

«Αυτό που βλέπουμε είναι μόνο η αρχή της στροφής προς την ψηφιακή τεχνολογία», τονίζει ο διευθύνων σύμβουλος της Microsoft, Σάτια Ναντέλα, καθώς τα κέρδη της εταιρείας έκαναν άλμα 31% σε ετήσια βάση.

Η ολοένα μεγαλύτερη κυριαρχία της τεχνολογίας στη ζωή μας και οι προσδοκίες για ακόμη μεγαλύτερα κέρδη δίνουν «καύσιμα» στο ράλι των μετοχών του κλάδου, με τις μετοχές των πέντε κραταιών σε ιστορικά υψηλά (με εξαίρεση την Apple, που όμως διατηρεί τα σκήπτρα της πολυτιμότερης, βάσει κεφαλαιοποίησης εταιρείας στην ιστορία).

Το μέγεθος των ισολογισμών τους συγκρίνεται, βάσει ορισμένων παραμέτρων, με ολόκληρες χώρες. Apple, Αlphabet και Microsoft δαπάνησαν συνολικά 50 δισ. δολάρια για έρευνα και ανάπτυξη το οικονομικό έτος 2018, ποσό που ισοδυναμεί με το σύνολο των δαπανών της βρετανικής οικονομίας για έρευνα και ανάπτυξη, όπως δείχνουν τα στοιχεία της βρετανικής στατιστικής αρχής.

Εξίσου εντυπωσιακό και το μέγεθος των προγραμμάτων επαναγοράς μετοχών. Με τα 90 δισ. δολάρια που επέστρεψε η Αpple στους μετόχους θα μπορούσε κανείς να αγοράσει σχεδόν όλα τα μεγάλα ονόματα του δείκτη FTSE 100.

Υπάρχουν περιθώρια για ακόμη μεγαλύτερα κέρδη, αναφέρει σε ανάλυση του «Guardian» ο Ντέιβιντ Ντόνοβαν, σύμβουλος στην Publicis Sapient. Ο κ. Ντόνοβαν είναι πεπεισμένος ότι ολοένα και περισσότεροι κλάδοι θα υιοθετήσουν την ψηφιακή τεχνολογία, γεγονός που σημαίνει ότι διανύουμε μια περίοδο σημαντικών αλλαγών.

Παρά την ευφορία και τις ευοίωνες προοπτικές, οι μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες βρίσκονται αντιμέτωπες με μια σημαντική πρόκληση: Η μία την άλλη. Υπάρχει μεγάλη αλληλο-επικάλυψη στα επιχειρηματικά τους μοντέλα, είτε πρόκειται για τη διαφήμιση, υπηρεσίες cloud ή ακόμη και σχέδια για επέκταση σε νέες αγορές, όπως τα αυτοκινούμενα οχήματα. Η μάχη της Apple με το Facebook για την προστασία της ιδιωτικότητας, μια διαμάχη που απειλεί έσοδα 86 δισ. δολαρίων του Facebook από στοχευμένες διαφημίσεις, αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα μιας «πάλης τεχνολογικών γιγάντων».

Παρά τις προκλήσεις, «η ψηφιακή επανάσταση ήλθε για να μείνει και αυτές οι εταιρείες είναι πλέον μέρος της ζωή μας», εξηγεί στον «Guardian» ο ανεξάρτητος αναλυτής Άλεξ Ντεγκρούτ. Αυτό σημαίνει ακόμη μεγαλύτερα κέρδη, τουλάχιστον μέχρις ότου εμφανισθεί στο προσκήνιο το επόμενο όνομα που θα φέρει την επανάσταση στον τεχνολογικό κλάδο.

Money Review
TAGS