Business & Finance Κυριακή 28/03/2021, 10:28
BUSINESS & FINANCE

Φόβοι ( ; ) για ράφια χωρίς χαρτί τουαλέτας

Σε ανησυχία το παγκόσμιο εμπόριο

Φωτ. unsplash (Michael Marais)

Ελλείψεις σε χαρτιά τουαλέτας, καφέ, έπιπλα και μια σειρά άλλων εισαγόμενων προϊόντων. Αυτός θα μπορούσε να είναι ο αντίκτυπος ενός επί μακρόν αποκλεισμού της Διώρυγας του Σουέζ, όπως προειδοποιούν οι αναλυτές, με αφορμή την περίπτωση του πλοίου Ever Given.

«Θα μπορούσε να επηρεάσει ό,τι βλέπεις στα ράφια των καταστημάτων» σημειώνει χαρακτηριστικά ο Λας Γένσεν, αναλυτής του container-shipping στη Δανία. Άλλωστε, μέσω του καναλιού του Σουέζ, διακινείται περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου. Από αργό πετρέλαιο έως στιγμιαίο καφέ.

Αυτή την στιγμή, ο «φραγμός» στη Διώρυγα του Σουέζ έχει μπλοκάρει αγαθά, αξίας 9,6 δισ. δολαρίων ημερησίως, καθώς το 224.000 τόνων Green Given παραμένει «εγκλωβισμένο», με τις προσπάθειες αποκόλλησης να συνεχίζονται με αμείωτο βαθμό. 

Φυσικά, τα προβλήματα του παγκόσμιου εμπορίου προϋπήρχαν της τρέχουσας «δοκιμασίας», λόγω και των αναταράξεων που είχαν προκληθεί από την πανδημια του κορωνοϊού. Δεν είναι τυχαίο ότι μεγάλες βιομηχανίες, όπως η Νike, η Toyota και η Samsung, έχουν κατά καιρούς υποστεί σημαντικές ζημιές, λόγω της έλλειψης πρώτων υλών.

Το μπλόκο στο Σουέζ, απλώς, έρχεται να προσθέσει ένα ακόμη «πονοκέφαλο» στο ήδη βεβαρημένο εμπορικό δίκτυο, κοστίζοντας 400 εκατ. δολάρια ανά ώρα. Μάλιστα, αρκετά πλοία, προκειμένου να αποφύγουν το «μποτιλιάρισμα», επιλέγουν να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής. Δηλαδή 15.000 μίλια επιπλέον ή αλλιώς δύο εβδομάδες ταξίδι. 

Χωρίς χαρτί τουαλέτας και καφέ;

Ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς χαρτιού τουαλέτας στις ΗΠΑ, η Suzano S.A., παραδέχθηκε προσφάτως στο Bloomberg ότι το «μπλοκάρισμ» στο Σουέζ θα μπορούσε να προκαλέσει καθυστερήσεις στις παραδόσεις ξύλου και επομένως, στη διαθεσιμότητα χαρτιών τουαλέτας.

Αντίστοιχα προβλήματα είναι πιθανό να παρατηρηθούν και στα φορτία καφέ, από τα οποία επηρεάζεται περισσότερο η Ευρώπη, καθώς η πλειονότητα των εισαγωγών της Γηραιάς Ηπείρου προέρχεται από το Βιετνάμ. Αυτό, μάλιστα, δεν αποκλείεται να επιδράσει αρνητικά τόσο στη διαθεσιμότητα όσο και στην τιμή του ροφήματος. 

Φυσικά, από τις επιπτώσεις ενός επί μακρόν «αποκλεισμού» δεν γίνεται να εξαιρείται η τιμή των καυσίμων, η οποία ήδη τείνει προς αύξηση, λόγω και της μειωμένης παραγωγής από τις χώρες – μέλη του ΟΠΕΚ. Ενδεικτικά, η τιμή του Brent κινείται σταθερά άνω των 60 δολαρίων, φθάνοντας την Παρασκευή μία «ανάσα» από τα 65 δολάρια ανά βαρέλι.

moneyreview.gr με πληροφορίες από Business Insider

Money Review