Business & Finance Τρίτη 23/03/2021, 14:15
BUSINESS & FINANCE

ΗΠΑ όπως… Ελλάδα για τη στρατηγική της Nike

φωτ.: AP

Ο σάλος στην ελληνική αγορά από την απόφαση της Nike να διακόψει τη συνεργασία της με περίπου 300 καταστήματα, δεν έχει κοπάσει ακόμα. Όμως όπως φαίνεται τώρα, η πολυεθνική ακολουθεί ακριβώς την ίδια στρατηγική και στην αμερικανική αγορά.

«Δυσκολεύεστε να βρείτε τα αθλητικά της Nike στο κατάστημα παπουτσιών της γειτονιάς σας; Έχει γίνει επίτηδες», γράφει το CNN.

Η εταιρεία θέλει ο κόσμος να αγοράζει τα προϊόντα της από τα καταστήματα Nike, το Nike.com και τις αλυσίδες με τις οποίες έχει επιλέξει να συνεχίσει τη συνεργασία της, όπως οι Dick’s Sporting Goods και Foot Locker. Έτσι, τα τελευταία χρόνια «έκοψε» πολλά καταστήματα με τα οποία συνεργαζόταν, ενώ το 2019 σταμάτησε να πουλά και στην Amazon.

Πρόκειται για μία σημαντική στροφή σε σχέση με τη στρατηγική που ακολουθούσε στις πρώτες δεκαετίες της ιστορίας της. Τα μικρά, ανεξάρτητα καταστήματα αθλητικών έπαιξαν σημαντικό ρόλο στο να γίνει γνωστή η Nike τα πρώτα εκείνα χρόνια, όταν  οι  καταναλωτές πήγαιναν στα καταστήματα της γειτονιάς τους για να δουν τις νέες κυκλοφορίες της εταιρείας.  «Όμως η Nike έχει δηλώσει ότι μπορεί να βγάλει υπερδιπλάσιο κέρδος πουλώντας τα προϊόντα της μέσω του σάιτ της και των δικών της καταστημάτων, από ό,τι βγάζει μέσω των συνεργατών της χονδρικής», γράφει το CNN. 

Με τον τρόπο αυτό, η εταιρεία έχει καλύτερο έλεγχο όχι μόνο της αγοραστικής εμπειρίας του καταναλωτή, αλλά και των τιμών. Και αυτό είναι σημαντικό για ένα premium brand, που δεν θέλει να βλέπει τα προϊόντα του να πωλούνται με μεγάλες εκπτώσεις.  

Τον Σεπτέμβριο, ο ιδιοκτήτης του Sneakin’ In, ενός καταστήματος αθλητικών παπουτσιών στο Νιου Τζέρσεϊ, έλαβε επιστολή από τη Nike, με την οποία  η εταιρεία του ανακοίνωσε ότι ο λογαριασμός του μαζί της θα έκλεινε, έπειτα από 37 χρόνια. «Εχω κρεμάσει το γράμμα στον τοίχο. Δίπλα στο τρόπαιο που μου έδωσε η Nike το 1992 γιατί ήμουν πολύ καλός συνεργάτης», λέει ο επιχειρηματίας. Καθώς τα προϊόντα της Nike αποτελούσαν το 50% του τζίρου του, και με δεδομένο το πλήγμα της πανδημίας, το μαγαζί θα κλείσει έως τα τέλη του έτους.  «Η αφοσίωσή μου στη Nike δεν σήμαινε τίποτα. Τώρα το παν είναι το direct-to-consumer», λέει ο ιδιοκτήτης του Sneakin’ In.

Ανταγωνιστές όπως η Under Armour και η Adidas ακολουθούν το παράδειγμα της Nike και επίσης στρέφονται στις direct-to-consumer πωλήσεις, μειώνοντας τον αριθμό των συνεργατών χονδρικής τους, σύμφωνα με το CNN.

Όμως, χωρίς τη Nike και τα άλλα δημοφιλή αθλητικά brands, τα ανεξάρτητα καταστήματα πασχίζουν να επιβιώσουν.

Το κατάστημα L&L Shoes στο Τέξας πουλούσε είδη της Nike εδώ και δεκαετίες και το brand αποτελούσε το 70% των πωλήσεων αθλητικών παπουτσιών του. Όμως το 2019, η Nike ενημέρωσε την επιχείρηση με επιστολή ότι δεν ταιριάζει στους στόχους της για τη διανομή. «Μας πόνεσε, γιατί υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που είναι αφοσιωμένοι στο brand. Πίστεψα ότι ήταν αρκετά βρώμικο, γιατί αγοράζαμε από αυτούς από το πορτ μπαγκάζ ενός αυτοκινήτου» τη δεκαετία του 1970, όταν οι πωλητές της Nike προσπαθούσαν να πείσουν τα ανεξάρτητα καταστήματα να βάλουν τα παπούτσια της στα καταστήματά τους, εξηγεί ο ιδιοκτήτης του L&L Shoes. «Ρισκάραμε για εκείνους», λέει.

moneyreview.gr 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News