Business & Finance Παρασκευή 19/03/2021, 14:20
ΑΔ. ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ

Τηλεφωνήματα από εισπρακτικές: Τι επιτρέπεται και τι όχι

Τι υποχρεούνται να κάνουν οι διαχειριστικές εταιρείες και οι τράπεζες, πότε μπορούν να κάνουν καταγγελία οι οφειλέτες

Φωτ. AP

Οι εισπρακτικές εταιρείες νομίμως τηλεφωνούν, αλλά δεν θα πρέπει να τηλεφωνούν ανεξέλεγκτα και είναι υποχρεωμένες να προσφέρουν εναλλακτικές λύσεις πληρωμών στους οφειλέτες, όταν αυτοί θα επικαλεστούν αυτοί αδυναμία πληρωμής. Τα παραπάνω ανέφερε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή η βουλευτής του Κινήματος Αλλαγής Νάντια Γιαννακοπούλου με θέμα «Απαράδεκτες οι πρακτικές των εισπρακτικών εταιρειών εν μέσω πανδημίας».

Ο κ. Γεωργιάδης υπενθύμισε αρχικά ότι όταν ξεκίνησε η πανδημία πέρυσι τον Μάρτιο υπήρξε μία παρέμβαση της κυβέρνησης για το μορατόριουμ το οποίο επιβλήθηκε στη διαδικασία εισπράξεως των οφειλών. Το μορατόριουμ όπως είπε συνεχίστηκε και με την άδεια πια των ευρωπαϊκών τραπεζικών υπηρεσιών και αρχών μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2020 οπότε και απαγορεύθηκε πανευρωπαϊκά. Πλέον, πρόσθεσε, δεν υπάρχει μορατόριουμ σε κανένα κράτος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και δεν δύναται καμία κυβέρνηση νομοθετικά να παρέμβει για να το επιβάλει. Υπάρχει, όμως, σύσταση των ευρωπαϊκών τραπεζικών αρχών προς τις τράπεζες, τους providers και τους διαχειριστές των δανείων να προσπαθήσουν να βρουν με τους πελάτες τους, με τους οφειλέτες, τις καλύτερες δυνατές λύσεις πληρωμής, έτσι ώστε και οι άνθρωποι που είναι σε αδυναμία λόγω του κορωνοϊού, να πληρώνουν αυτό που μπορούν, αλλά και τα τραπεζικά ιδρύματα και οι υπόλοιπες εταιρείες που κινούνται γύρω από την είσπραξη των οφειλών, να μην καταστραφούν.

Σε ό,τι αφορά το τι ισχύει για τα τηλεφωνήματα είπε πως «σήμερα οι εισπρακτικές εταιρείες νομίμως τηλεφωνούν» και ότι από την πλευρά της η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή αυτό που μπορεί να κάνει είναι να ελέγχει εάν τηρούν το θεσμικό πλαίσιο, αν τηλεφωνούν μία φορά την ημέρα, εάν τηλεφωνούν μόνο σε εργάσιμες ώρες και ημέρες και όχι το Σαββατοκύριακο, εάν δεν τηλεφωνούν στο χώρο εργασίας, εάν δεν τηλεφωνούν σε συγγενικά πρόσωπα κ.ο.κ.. «Υπάρχουν νόμοι που προβλέπουν ‘ναι, μπορείς να πάρεις τηλέφωνο για να προκαλέσεις την πληρωμή του χρέους, αλλά πρέπει αυτή η όχληση να γίνεται -και αυτό είναι το μήνυμά μας στις εισπρακτικές εταιρείες τώρα- με αξιοπρέπεια’. Γιατί αν δεν υπάρχει σεβασμός στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια, τότε έρχεται ο νόμος και επιβάλλει πολύ αυστηρές ποινές» πρόσθεσε ο υπουργός Ανάπτυξης, σημειώνοντας πως έχουν ήδη επιβληθεί αυστηρές ποινές σε αρκετές εισπρακτικές εταιρείες τους τελευταίους μήνες.

«Είναι άλλο πράγμα να λέμε ότι μπορούν να πάρουν τηλέφωνο για να ειδοποιήσουν για την πληρωμή ενός χρέους και άλλο πράγμα να τηλεφωνούν δέκα, είκοσι, τριάντα φορές την ημέρα, να τηλεφωνούν στο χώρο εργασίας, να τηλεφωνούν σε συγγενικά πρόσωπα. Όλα αυτά απαγορεύονται απολύτως και σε περιπτώσεις παράβασης του νόμου πρέπει να γίνονται καταγγελίες για να επιλαμβάνονται οι αρμόδιες υπηρεσίες» συνέχισε.

Επισήμανε ακόμη πως όταν «παίρνουν τηλέφωνο και λες ‘δεν έχω να πληρώσω’ σε αυτήν την περίπτωση οι τράπεζες και ο διαχειριστής είναι υποχρεωμένος να σου προσφέρει εναλλακτικές λύσεις πληρωμών με μειωμένη δόση, ακόμα και κάτω από το 50%, ακόμα και κάτω από το 60%, ακόμα και κάτω από το 70% της δόσης». Μάλιστα, όπως είπε, αν δεν προσφέρουν στους οφειλέτες μειωμένη πληρωμή, τότε παρανομεί η εισπρακτική και ο provider και θα πρέπει να γίνεται καταγγελία στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου & Προστασίας του Καταναλωτή. «Είναι, λοιπόν, υποχρεωμένες οι εταιρείες να προσφέρουν στους οφειλέτες, όταν θα επικαλεστούν αυτοί αδυναμία πληρωμής, πολύ ευνοϊκότερα προγράμματα πληρωμής για τα επόμενα δύο με τρία χρόνια, έτσι ώστε να προλάβουμε να αποκαταστήσουμε τη λειτουργία της οικονομίας και μετά να μπορέσει να ξαναμπεί ο ρυθμός πληρωμής στον κανονικό ρυθμό που ήταν πριν από την πανδημία» σημείωσε.

Ξεκαθάρισε παράλληλα πως είναι παρανομία να τηλεφωνούν οι εταιρείες όσες φορές θέλουν ανεξέλεγκτα και αν αυτό συμβαίνει οι οφειλέτες μπορούν να κάνουν καταγγελία στο 1520 στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή. Επιπλέον, συνέχισε ο κ. Γεωργιάδης δεν μπορούν να ενοχλούν σε τηλεφωνικό αριθμό εργασίας, καθώς αυτό απαγορεύεται από το νόμο και επιβάλλεται πρόστιμο.

Επίσης, πρόσθεσε, «δεν μπορούν να σας ενοχλήσουν αν δεν περάσουν δέκα μέρες από την ημέρα που κατέστη ληξιπρόθεσμη η οφειλή» και είναι υποχρεωμένοι να προσφέρουν στον άνθρωπο που θα επικαλεσθεί αδυναμία πληρωμής, λόγω πανδημίας, χαμηλότερη δόση. Ακόμη, δεν μπορούν να κάνουν όχληση για ληξιπρόθεσμες οφειλές που έχει ήδη βάλει σε διακανονισμό ο οφειλέτης.

Με βάση τα παραπάνω ο υπουργός επισήμανε πως «ο οφειλέτης έχει πολλά δικαιώματα τα οποία του έχουμε εξασφαλίσει» και διαβεβαίωσε πως «είμαστε από πάνω και παρακολουθούμε και βάζουμε συνεχώς πρόστιμα όταν γίνονται καταγγελίες».

Υπογράμμισε πάντως πως «δεν θα φτάσουμε και στο άλλο άκρο και να πούμε: ‘Παιδιά, μην πληρώνετε. Ευκαιρία η πανδημία να μην πληρώνουμε τα χρέη’. Διότι αν γίνει αυτό, τότε αυτό που θα συμβεί θα είναι να καταρρεύσει το χρηματοπιστωτικό σύστημα και τότε θα χαθούν χιλιάδες θέσεις εργασίας, θα καταστραφεί η ελληνική οικονομία και να πάμε ξανά εκεί που ήμασταν πριν το πρώτο μνημόνιο». «Κανείς δεν το θέλει αυτό. Πρέπει να τηρήσουμε την ισορροπία» κατέληξε.

moneyreview.gr

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News