BUSINESS & FINANCE

«Γερασμένος» ο στόλος σε φορτηγά και λεωφορεία

Έρχεται «λίφτινγκ» με ευρωπαϊκά κονδύλια

Φωτ. Intimenews

«Γερασμένος» αποδεικνύεται ο ελληνικός στόλος φορτηγών και λεωφορείων, των οποίων η μέση ηλικία είναι η υψήλοτερη ανάμεσα στις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Αυτό, μάλιστα, δημιουργεί και επιπλέον προβλήματα, καθώς το μέγεθος των κινητήρων τους προκαλεί μεγαλύτερες εκπομπές ρύπων σε σχέση με τα συμβατικά Ι.Χ.

Αποτέλεσμα είναι τα έτη που «κουβαλούν» τα ελληνικά οχήματα, να μεταφράζονται -μεταξύ άλλων- σε αυξημένες εκπομπές επιβλαβών ρύπων αλλά και τροχαία ατυχήματα, λόγω παλαιότερης τεχνολογίας.

Το Ταμείο Ανάκαμψης της Ε.Ε., ωστόσο, παρέχει μια πρώτη ελπίδα για επιτάχυνση της ανανέωσης του ελληνικού στόχου, μέσω της αξιοποίησης των κονδυλίων που έχουν προϋπολογιστεί για αντίστοιχες δράσεις.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα έχει ήδη λάβει προειδοποιητική επιστολή από την Ε.Ε. για τα αυξημένα επίπεδα NO2 (διοξείδιο του αζώτου), ενώ προσφάτως ανακοινώθηκε ότι η χώρα θα δικαστεί για τα συνεχόμενα αυξημένα επίπεδα αιωρούμενων σωματιδίων επί σειρά ετών στη Θεσσαλονίκη.

Τα «γερασμένα» οχήματα

Σύμφωνα με έρευνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτου (ACEA), τον Ιανουάριο του 2021, ο μέσος όρος ηλικίας του κυκλοφορούντος στόλου επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα είναι τα 16 χρόνια, ένας από τους πιο γερασμένους στους δρόμους της Ευρώπης, όπου ο μέσο όρος είναι τα  11,3 έτη.

Ακόμη πιο δραματική είναι η εικόνα στα επαγγελματικά οχήματα που κυκλοφορούν στους δρόμους της χώρας μας, όπου τα φορτηγά ξεπερνούν τα 21 χρόνια (έναντι ευρωπαϊκού μ.ο. τα 13 έτη), ενώ τα βαν έχουν μέσο όρο ηλικίας τα 19,5  χρόνια (με αντίστοιχο ευρωπαϊκό στα 11,6).

gerasmenos-o-stolos-se-fortiga-kai-leoforeia0

Πώς θα βελτιωθεί η κατάσταση

Για τη βελτίωση αυτής της κατάστασης, τα συναρμόδια υπουργεία Περιβάλλοντος και Μεταφορών έχουν ξεκινήσει μια μεγάλη προσπάθεια απορρόφησης σημαντικών κονδυλίων, συμπεριλαμβανόμενων όσων προέρχονται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Συνοχής της Ε.Ε.

Επί του παρόντος φαίνεται να ολοκληρώνεται σχέδιο για την ηλεκτροκίνηση των δημοσίων λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ενώ έπεται και για τα ΚΤΕΛ -υπο την προϋπόθεση να διαμορφωθεί και σχετικό πλαίσιο.

Όμως, μεγάλο είναι το πρόβλημα στον ιδιωτικών  συμφερόντων στόλο φορτηγών και λεωφορείων. Ποιες δράσεις θα μπορούν να βοηθήσουν αυτόν τον τομέα; Τέτοιες, σύμφωνα με την Ε.Ε., μπορούν να είναι -μεταξύ άλλων- προγράμματα που αφορούν:

  • Στην «ενίσχυση  της βιώσιμης κινητικότητας» μέσω εξυπνότερων και πιο ολοκληρωμένων υπηρεσιών αστικής κινητικότητας
  • Στον «σταδιακό αποκλεισμό των πιο ρυπογόνων οχημάτων» (με βάση τις προδιαγραφές ρύπων Euro) από τις αστικές περιοχές
  • Στην εισαγωγή κινήτρων απόσυρσης των πλέον ρυπογόνων οχημάτων

Ένα τέτοιο πρόγραμμα, σύμφωνα με την ΕΕ, μπορεί να παρέχει κίνητρα για την απόσυρση παλαιότερων και ρυπογόνων οχημάτων, με «αντάλλαγμα» την επιδότηση οχημάτων μηδενικών ή χαμηλών εκπομπών, καθώς και λοιπών υπηρεσιών κινητικότητας, όπως κάρτες απεριορίστων διαδρομών, ηλεκτρικά ποδήλατα και άλλα.

Το βασικό πρόβλημα

Το βασικό ελληνικό πρόβλημα ωστόσο, εστιάζεται στα επαγγελματικά οχήματα, καθώς ο υφιστάμενος στόλος ελαφρών και βαριών  φορτηγών και λεωφορείων που κυκλοφορεί σε αστικές περιοχές, υπολείπεται μακράν του ευρωπαϊκού μέσου όρου, με ότι αυτό συνεπάγεται σε επίπεδο ρύπων και οδικής ασφάλειας. 

Είναι ίσως χαρακτηριστικό πως ΟΟΣΑ  στην πρόσφατη έκθεση του για την Ελλάδα  δημοσίευσε στοιχεία που παρουσιάζουν το σοβαρό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Ελλάδα όσον αφορά την ατμοσφαιρική ρύπανση: Ρύποι όπως τα αιωρούμενα σωματίδια (PM’s), τα οξείδια του αζώτου (ΝΟx)  και διοξείδιο του αζώτου (ΝΟ2), παίζουν καθοριστικό ρόλο στα αίτια πρόωρων θανάτων από την ατμοσφαιρική ρύπανση.

Money Review